Annons

Hjälp att få igång studion

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag blev precis klar med min hemmastudio igår där jag har köpt detta studioset:
http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-250ws-smart-665.html
Det innehåller:
- 3 st blixtar (250ws) samt stativ till och synkkablar.
- 2 softbox
- 1 paraply
- 1st trådlöst radiokit med sändare och mottagare

Nu har jag kopplat in det trådlösa radiokitet i 1 blixt (den ena softboxen) och när jag har satt fast den trådlösa "kontrollen" på kamerans blixt och fotar så är den endast EN blixt och softbox som fungerar. Hur får jag igång den andra softboxen och paraplyet, dvs. dom andra blixtarna?

Ni kan se på länken nedan hur studion ser ut och att softboxen närmast på bilden har en extra sladd med kontroll på, det är den enda som funkar när jag tar ett foto. Alltså den enda som lyser upp. Sladdarna på de andra blixtarna är endast för strömmen. Behöver som sagt veta hur jag får igång dom andra blixtarna.
http://www.ladda-upp.com/bilder/79058/studio


Hoppas någon förstår vad jag menar, tacksam för svar!!
 
Nu fungerar det dock inte att fota.. Hm.. Alltså när jag trycker på knappen så tas det en bild men studioutrustning vill inte fungera, ändå har jag startat igång allting. Vad kan felet vara nu?? Är det något enkelt fel som är så enkelt att man ändå glömmer bort det eller är det avancerat? Tacksam för svar!! :)
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Först och främst: Nice hemmastudio!!

angående problemet vore det mycket lättare att hjälpa om man var på plats.. men du får bryta ner allting och gå igenom varenda del i systemet och kolla så att varje sak i kedjan fungerar. från kameran till sändaren och mottagarna, till blixtarna.. testa allting, så ska du nog se att du hittar den felande länken!

Ibland missar man nåt så självklart bara för att man virrar in sig i alla olika parametrar, det händer oss alla! brukar hjälpa att ta ett par djupa andetag och tänka igenom det en gång till.. :)
 

pellepiano

Aktiv medlem
Så vad har du ändrat sen det fungerade med den ena blixten? Det fungerade ju med blixten som hade radiomottagaren i sig tidigare . Har du ändrat på nån av knapparna där? Fungerar de med testknappen på själva blixten? Du kör väl manuellt på kameran. Har du testat med testknappen på själva sändaren ?
Man får som sagt gå igenom alla möjligheter.

( En slavcell på blixt kan också bli störd av för mycket konstant ljus från tex taket, då kan den låsa sig ( har hänt mig många gånger. )
 
Haha jag är så pinsam! Den trådlösa saken som är på blixten hade glappat av lite så tryckte till den så fungerade allt! Tack ändå för allt :)
 

pellepiano

Aktiv medlem
Skönt att det var en sån sak, och att det inte var för att blixtarna var trasiga eller så. Grattis och lycka till.
 

H-Goran

Ny medlem
Krånglande blixtar

Jag köpte en liknande uppsättning på Ebay, med tre blixtar, för några år sedan. Det var lite överväldigande i början med alla inställningar och blixtar som inte löstes ut etc.

Efter några uppdrag hade man fått kläm på det hela och mina kunder var, och är, väldigt positiva till att jag bygger upp en fotostudio i deras egen miljö, hem eller kontor.

Nästa pryl som du kan komma att behöva är en hållare för bakgrunder, textil eller papper, och några bra klämmor. Rekommenderar Ebay då utbudet av hållare är stort och även utbudet på textilbakgrunder. Håll dig gärna till en enfärgad eller mellerad bakgrund.

Lycka till!

MVH

H-Göran Norén
Skröppelfotograf
 

gorse

Aktiv medlem
Mitt begagnade blixtkit jävlades också till en början. Jag har en såndär adapter man sättar i blixtskon på kameran. Ibland funkade det, allt för oftast inte alls. Såg ut att funka helt slummässigt. Tills dess jag upptäckte att själva kontakten i adaptern är inte symetrisk. Ibland satte jag adaptern med sladden till höger, ibland till vänster, och nån enstaka gång framåt. Satte jag adaptern på annat sätt än med sladden framåt, så träffade inte kontaktkulan i adaptern kontaktblecket i kameran till 100% och blixtraandet uteblev. Likaså om jag skjöt in adaptern ända i botten, passerade kulan bläcket något och nåtte då inte kontaktbläcket som är nån 10-dels mm försänkt på min kamera.
 

H-Goran

Ny medlem
Det visar vikten av att sätta upp hela utrustningen och kolla varenda del så grejorna fungerar ihop. Mindre kul att stå med en kund framför studioutrustningen "hm, det verkar inte fungera..." RIDÅ...
 
ANNONS