Annons

"Check and Clean" förstörde D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Herregud vilket mögel. Ni borde ju ha kompensation för kapitalförstöring. Vänta i månader för att få en fungerande kamera. Det är ju inte klokt. Får man verkligen missköta sig så där utan påföljd? Har ni varit lite väl förstående mot Nikon killar? Hur bråkiga är ni egentligen?

Hoppas verkligen du har mer tur hos C då än hos N.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Gnäller lite här istället för att starta en ny tråd.

Köpte mig en D600 för en vecka sedan och eftersom man hört talas om problemen med oljefläckar kom jag på en lysande idé.
Då det på många håll talats om att problemen verkar upphöra efter ca 3000 exponeringar så passade jag på att jaga familjens Jack Russel med seriebildstagning en kvart och vips +3000 exponeringar var ett faktum.
Visst fanns det ett par oljefläckar & givetvis lite damm på sensorn men inget som störde direkt vid normal fotografering.
Passade på att lämna in den för C&C i går på Scandinavian Photo i Mölndal som körde ett expo där möjlighteten fanns. En dryg timma senare får jag tillbaka kameran och döm av min förvåning, det är fler fläckar på sensorn nu än innan rengöringen! Inte så att det störde mer än innan men ändå, trodde ju givetvis i min enfald att sensorn skulle vara fläckfri.

Är detta ett vanligt fenomen eller är de flesta nöjda med resultaten? Ska även tillägga att jag alltid har rengjort mina kameror själv med gott resultat men tänkte att jag skulle lämna över det till "proffsen?" när nu tillfälle erbjöds i närområdet.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tyvärr verkar det vara ett vanligt problem att man får tillbaka kameran med orenare sensor än vad den var innan. Ofta med dammigare mattskiva också som extra "bonus".

Vid diverse mässor har jag haft möjlighet att se på vilket sätt Nikon och Canon utför denna "Check and Clean"-service. Det jag sett har varit förvånansvärt oprofessionellt och okunnigt. Jag skulle aldrig lämna in någon kamera till någon av dem ens om de gav mig betalt för sin "service"!

Är du noggrann och försiktig samt inte har dammigt hemma, så skaffa dig grejer så att du kan göra det själv, även om det kostar en slant. Har du tummen mitt i handen kanske du kan hitta någon på din ort som stämmer in i beskrivningen ovan, och som kan göra det för dig för någon lämplig slant (brukar bli betydligt billigare än vad de båda stora drakarna tar).

Detta gäller normalt damm och sk-t som alltid förr eller senare hamnar på sensorn. Ifall det är oljeklet däremot, så är problemet betydligt värre. Då kanske man får låta någon märkesserviceverkstad ta hand om det trots allt, och hoppas på det bästa.

Vilket naturligtvis inte ska behövas. Av allt att döma behöver åtminstone vissa märkesverkstäder få personal med bättre utbildning och kompetens.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Tvärtemot vad Gunnar alltid predikat för han har ju aldrig trott på denna teknik om jag läst honom rätt.
---
Nä, det har du inte. :)

Men jag får väl försöka att hitta någon annan tråd för att förtydliga mig i denna sak, för jag skulle tro att detta ligger väl långt utanför trådens ämne.
.
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Tyvärr verkar det vara ett vanligt problem att man får tillbaka kameran med orenare sensor än vad den var innan. Ofta med dammigare mattskiva också som extra "bonus".

Vid diverse mässor har jag haft möjlighet att se på vilket sätt Nikon och Canon utför denna "Check and Clean"-service. Det jag sett har varit förvånansvärt oprofessionellt och okunnigt. Jag skulle aldrig lämna in någon kamera till någon av dem ens om de gav mig betalt för sin "service"!

Är du noggrann och försiktig samt inte har dammigt hemma, så skaffa dig grejer så att du kan göra det själv, även om det kostar en slant. Har du tummen mitt i handen kanske du kan hitta någon på din ort som stämmer in i beskrivningen ovan, och som kan göra det för dig för någon lämplig slant (brukar bli betydligt billigare än vad de båda stora drakarna tar).

Detta gäller normalt damm och sk-t som alltid förr eller senare hamnar på sensorn. Ifall det är oljeklet däremot, så är problemet betydligt värre. Då kanske man får låta någon märkesserviceverkstad ta hand om det trots allt, och hoppas på det bästa.

Vilket naturligtvis inte ska behövas. Av allt att döma behöver åtminstone vissa märkesverkstäder få personal med bättre utbildning och kompetens.
.
Som jag tidigare skrev så har jag inga problem med att rengöra sensorn själv. Har all utrustning som behövs och i grund och botten är det ju bara en sketen fönsterruta vi talar om. Lite svårtillgängligare givetvis och givetvis omgiven av finmekanik & elektronik.

Blev bara förvånad över att "proffsen" gjorde ett så uselt jobb. Men samtidigt var det ju bra att veta för nu behöver jag ju aldrig fundera på att utnytjja C&C med allt vad det innebär i väntetider & transporter.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Som jag tidigare skrev så har jag inga problem med att rengöra sensorn själv. Har all utrustning som behövs ...
---
Ser att jag i mitt inlägg skrev:
"Är du noggrann och försiktig ..."
så jag förstår att man mycket väl kan tolka detta som att det var riktat till dig. Det var dock inte alls min tanke när jag skrev, utan det var avsett som allmänna tips till trådskaparen och ev. andra som råkar läsa denna tråd.


---
Blev bara förvånad över att "proffsen" gjorde ett så uselt jobb.
---
Ja, verkligen. Första gången jag såg hur "professionell" C&C utfördes, så tappade jag hakan. Det var hur man skulle förvänta sig att människor utan vare sig kunskap eller utbildning inom området skulle göra...
.
 
ANNONS