Annons

Skillnader i histogram mellan kamera och ACR

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Weissenberg

Ny medlem
Hej alla,
Det började med att jag läste ett tips på moderskeppet om att det är smart att ställa ner kontrasten när man fotar RAW eftersom man då får ett histogram som i högre grad liknar det som faktiskt registreras i RAW filen.

Nu till själva grejen. Jag följde det här tipset inför morgonens fotopromenad. Satte ner kontrasten och fotade på. Histogrammen ser finfina ut, som en klocka och med gott om plats på sidorna. Inga brända högdagrar eller sotade skuggor enligt kamerans histogram, och jag tänker att det här kommer att se kanon ut i datorn. Men när jag öppnar raw filen i ACR har bilden likväl svåra problem med klippta högdagrar. Hmm...

Nåja, det är väl nått lurt med att kameran likt förbaskat inte kan låta bli att visa JPG versionen som ju kanske skiljer sig tänker jag och plockar fram JPGen (Jag har fotat RAW+jpg) men den är också klippt! Jag har alltså en situation där ACRs histogram och återgivning av både rawfilen och JPGn från samma tillfälle är mycket annorlunda än vad som visas på displayen på min EOS 550D. Kanske är det kanalerna tänker jag och drar ner färgmättnaden men de tre histogrammen ser fortfarande inte det minsta lika ut.

Alla tankar som kan hjälpa mig att klura ut detta uppskattas. Man vill ju gärna kunna nyttja kamerans histogram när man är ute och fotar.
 

BeriJan

Aktiv medlem
om jag inte är helt fel ute så visar väl kamerorna alltid info från jpeg. Även om man fotar enbart raw så visar väl kameran fortfarande info om den "tänkta" jpeg'en.
 

alfin

Aktiv medlem
Hej alla,
Det började med att jag läste ett tips på moderskeppet om att det är smart att ställa ner kontrasten när man fotar RAW eftersom man då får ett histogram som i högre grad liknar det som faktiskt registreras i RAW filen.
Och ställ kameran på Adobe RGB. Låter du den stå på sRGB klipper kanalerna mycket tidigare. Som sagts är det jpegbildens histogram du ser på kameran. Därför kan du ligga rätt långt åt höger på displayen utan att klippa rawfilen.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej alla,
Det började med att jag läste ett tips på moderskeppet om att det är smart att ställa ner kontrasten när man fotar RAW eftersom man då får ett histogram som i högre grad liknar det som faktiskt registreras i RAW filen.

Alla tankar som kan hjälpa mig att klura ut detta uppskattas. Man vill ju gärna kunna nyttja kamerans histogram när man är ute och fotar.
Vilken färgrymd har du i ACR? En snäv färgrymd gör att det ser ut som luminiscensen är klippt, när det i själva verket är färgerna som klipper. Om du testar med Adobe RGB eller rent av med Prophoto RGB, blir det då bättre?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En sak till att beakta är att några kameratillverkare i histogrammet bara visar den gröna kanalen och då kan den röda och/eller blå vara klippta utan att man vet om det (om man kör bara ett luminanshistogram d v s). Nikon har länge gjort det och jag vet inte om det ännu är så. Canon har visat en komposit av alla tre primärkulörerna i luminanshistogrammet. Hurndet är med andra vet jag inte.
 
ANNONS