Annons

Kompaktkamra när min DLSR är för bökig

Produkter
(logga in för att koppla)

Torio

Ny medlem
Det har blivit dags för att skaffa en kompaktkamera då jag har börjat känna att det är lite bökigt att släpa på min Sony A550 överallt. Dessutom ska jag ut och resa i vinter så det är ett ypperligt tillfälle att köpa sig en kamera. Jag har tittat lite på att köpa en begagnad Fujifilm X100 men skulle tacksamt ta emot tips på alternativ så jag kan göra ett påläst val.

Mina kravspecifikationer är som följer:
  • God bildkvalitet
  • Optisk eller elektronisk sökare
  • Bra reglage
  • Bra optik
  • Kräver inte zoomobjektiv, men om det är zoom vill jag ha manuell zoom
  • Snabb respons

Plus i kanten

  • Manuell bländarring
  • Tålig konstruktion
  • Snygg (ja lite fåfäng får man vara ;)
  • Finns på begagnatmarknaden

Prisklassen är än så länge lite halvöppen, men 4-8K SEK kanske...

Är någon NEX-kamera ett alternativ med lämpligt pannkaksobjektiv kanske? Är alltid en fördel att enkelt kunna adaptera på sina Minolta- och Sonyobjektiv.

Vad har ni för tips och ideér?
 

Torio

Ny medlem
Olympus verkar helt klart vara ett bra alternativ, jag antar att objektivutbudet är ganska bra på M4/3-fronten och även så adaptermöjligheter. Jag gillar verkligen att OMD E-M5 är vädertätad, perfekt när man är ute och åker skidor! Har du möjligtvis erfarenhet av denna och är den i så fall tillräkligt liten för jackfickan?

Kan man förresten köpa till sökare till PEN?
 

Torio

Ny medlem
Din frågeställning är en av de vanligaste på FS och det finns en aktuell tråd som diskuterar exakt samma sak.

Mitt förslag, precis som i den andra tråden: ta en titt på Fuji X20.
Jag förstår faktiskt inte hur jag kunnat missa denna tråd, när den ligger på sida två i delforat. Det verkar onekligen som jag har en god samling kvällslektyr där. Tack för att du inte använder den sura tonen, vilket i mitt tycke är väldigt vanligt på internet, angående min postning utanför tråden.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Xpro-1

Efter ett antal systemkameror har jag landat lyckligt i en Fujifilm XPRO-1. Min 5D mk II ligger hemma trots många objektiv, varav flera L-gluggar, samt diverse kvalificerade tillbehör.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Panasonic GM1

Liten och kompetent. En GX7:a i miniformat!

Dock ingen optisk eller elektronisk sökare.

Men man vänjer sig faktiskt! Har varit utan i 2 år och jag saknar det inte!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Din frågeställning är en av de vanligaste på FS och det finns en aktuell tråd som diskuterar exakt samma sak.

Mitt förslag, precis som i den andra tråden: ta en titt på Fuji X20.
Nu är ju X20 ganska stor för att vara en liten kompaktkamera. Ska man ha något i den storleksklassen är nog en Nikon V1 ett bättre val. Den har betydligt större sensor, och det är att föredra i framför allt i svagt ljus. V1 är dessutom billigare.

Bättre sökare med EVF som visar 100%. Snabb serietagning som faktiskt fungerar tack vare stor buffert kan man utan vidare ta sekvenser på 4-5 sekunder i 10 bilder/s med bästa JPEG+RAW. Dessutom bra batterilivslängd. Använder man EVF:en kan man utan vidare få ut 1000 bilder på en laddning.

Vad det gäller bildkvalitet, så ger naturligtvis inte en liten sensor som den i Nikon V1 eller än värre Fujifilm X20 lika bra som större format. Men bilderna från V1 ser vettiga ut upp vad det gäller upplösning någonstans kring A2 storlek, kanske till med större om folk inte kommer för nära så pixelantalet räcker, men dynamiskt omfång och brusegenskaper blir förstås sämre än om man hade använt en fullformatkamera.

Beroende på vad man gör är dock skillnaden inte alltid så stor som man skulle kunna tro. Fotograferar man t.ex. på en fest och behöver skärpedjup för att få alla som sitter till bords skarpa behöver man kanske blända ned sin fullformatare till bländare 5.6 medan V1:an med sin mindre sensor och därmed kortare brännvidder kan användas vid 2.8 och därmed kan köras på lägre iso vilket gör att skillnaden i brus mellan de två blir mindre.


Se storleksjämförelse här:
http://camerasize.com/compare/#123,396
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu är ju X20 ganska stor för att vara en liten kompaktkamera. Ska man ha något i den storleksklassen är nog en Nikon V1 ett bättre val. Den har betydligt större sensor, och det är att föredra i framför allt i svagt ljus.
Visst har V1 (går den fortfarande att få tag i?) dubbelt så stor sensor. Å andra sidan har X20 dubbelt så stor maxbländare, om man jämför med de normalzoomar som finns till V1.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har provat den första generationen Nikon 1(heter den J eller V?) under ett evenemang en helg.
Dåligt fungerande AF i starkt strålkastarljus, nä inget jag vill ha.
Men visst liten är den men inget för att fota snabba skidåkare med.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har provat den första generationen Nikon 1(heter den J eller V?) under ett evenemang en helg.
Dåligt fungerande AF i starkt strålkastarljus, nä inget jag vill ha.
Men visst liten är den men inget för att fota snabba skidåkare med.

I så fall kan du nog utesluta merparten av alla spegellösa. Nikon V1,tillhör de bättre i klassen på det området. Den snabba autofokusen var just ett av skälen till att jag valde v1:an över en del andra kameror med större sensorer. Vet inte om J modellerna är sämre, ifall det var någon sådan du testade. Så fort ljuset blir svagare fungerar fasdetekterande autofokus på sensorn sämre. Brukar inte vara något problem inomhus i normalt upplysta rum dock. Vad som kunde vara bättre är autofokusprestanda med adaptern för Nikon F optik, då autofokus bara fungerar i centrum och inte jättesnabbt.

Att fotografera skidåkare som förmodligen är bättre belysta kommer lär nog att fungera ganska bra.
 

andriijas

Aktiv medlem
För min egen del har jag gett upp den här jakten, det är inte bara att släpa med som är det jobbiga utan allt har blivit jobbigt. Ta ut minneskort, ladda in i dator osv.

Detta då platformen för foto i mångt å mycket är mycket mer ipad och iphone än dator för mig.

Ska jag ha en extern kamera måste den ha mkt goda wifi egenskaper och sömlöst föra över bilder och film SNABBT till min telefon eller padda. Samtidigt som att kvaliteten måste vara mkt högre än telefonen.
 

Torio

Ny medlem
Tack för alla tips, resultatet blev en begagnad Olympus E-M5 som jag är nöjd med, nu ska jag bara hitta ett lämpligt pannkaksobjektiv till.
 
ANNONS