Annons

Fel på manuell och autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Helenadreber

Ny medlem
Hej!
Jag har problem med fokuseringen med 2 objektiv. Mitt främsta bekymmer gäller ett fast canon 50 mm, f1.4 där både autofokus och manuell fokus slutat fungera. Jag hade det på lagning för ett år sedan (fick tyvärr aldrrig reda på vad som var problemet) och det har fungerat fram tills nu då jag inte kan fokusera på ffa korta avstånd, ibland hänger den sig också på långa avstånd. Garantin har tyvärr gått ut. Har ni ngn aning om vad en reparation kan kosta? Eftersom jag har problem med autofokous med ett 18-55 mm, funderar jag också på om det är mgt med kameran som kan ha förstört objektiven. Jag har två andra objektiv som fungerar dock, och mina trasiga objektiv är lika trasiga när jag monterar dem på andra kameror. Kan tex kontakterna mellan objektiv och kamerahus ha förstörts? Bör jag avstå från att använda andra objektiv med mitt kamerahus? Vad kan man flrvänta sig för överlevnadstid på digitalkamerorna (jag har en canon 100D, 4 år gammalt, väl använt). Jag har varit riktigt nöjd med mitt fasta 50 mm, så det känns riktigt tråkigt att det gått sönder. Ngn som känner igen problemen?
 

apersson850

Aktiv medlem
Just nu har jag två objektiv där AF mer eller mindre gett upp. Ett EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM, som är stendött, och ett EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM där det fortfarande rör på sig, men i knyckiga steg, inte en jämn och snabb rörelse som det ska vara.

Så visst händer det.

Att rota i ett objektiv brukar kosta minst en tusenlapp. Tveksamt om det är lönt i en 50 mm f/1,4. Däremot är det ingen tvekan om ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6. Släng det så långt du orkar, bara.

När det gäller just EF 50 mm f/1,4 USM måste jag ställa frågan om du har motljusskydd på objektivet? Antingen Canons eget eller ett motsvarande, alltså typen hård cylinder av plast? Har du inte det, alltid och på rätt håll, oavsett om du använder objektivet eller ej, så har det objektivet en närmast ökänd förmåga att haverera i autofokusmekaniken. Det kan räcka att det sitter på en kamera som står på ett bord, och så tippar kameran fram och landar på objektivets front, för att det ska vara färdigfokuserat.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det här med hur länge fokusmotorer i objektiv håller blir lätt lite blurrigt ...

Det generella svaret, dvs sett till objektiv i stort och i genomsnitt så håller fokuseringen oftast väldigt länge.

Däremot finns det som Anders var inne på i förra svaret enskilda objektivmodeller som har visat sig mer haveribenägna än andra.

Plus att man aldrig kan bortse från ren och skär otur. "Plötsligt händer det" som de säger i reklamen ...

Det känns ju lite obehagligt om två olika objektiv gått sönder när de använts med samma kamera, men jag har lite svårt att tänka mig att kameran kan orsaka skada i objektiven. Då är nog sannolikheten större att det beror på någon kombination av otur (trasiga komponenter eller exemplarfel) eller att objektiven helt enkelt råkat ut för någon yttre påverkan (t.ex. en liten smäll som gjort dem aningen skeva vilket gör fokuseringen trögare så fokusmotorn slits ut).
 

apersson850

Aktiv medlem
Just för Canons 50 mm f/1,4 brukar det vara kuggmekanismen i optiken som får stryk, om främre delen av objektivet utsätts för våld. "Våld" ska här tolkas som i princip allt som är våldsammare än arga blickar.
 

Helenadreber

Ny medlem
Just nu har jag två objektiv där AF mer eller mindre gett upp. Ett EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM, som är stendött, och ett EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM där det fortfarande rör på sig, men i knyckiga steg, inte en jämn och snabb rörelse som det ska vara.

Så visst händer det.

Att rota i ett objektiv brukar kosta minst en tusenlapp. Tveksamt om det är lönt i en 50 mm f/1,4. Däremot är det ingen tvekan om ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6. Släng det så långt du orkar, bara.

När det gäller just EF 50 mm f/1,4 USM måste jag ställa frågan om du har motljusskydd på objektivet? Antingen Canons eget eller ett motsvarande, alltså typen hård cylinder av plast? Har du inte det, alltid och på rätt håll, oavsett om du använder objektivet eller ej, så har det objektivet en närmast ökänd förmåga att haverera i autofokusmekaniken. Det kan räcka att det sitter på en kamera som står på ett bord, och så tippar kameran fram och landar på objektivets front, för att det ska vara färdigfokuserat.

Tack för hjälpen! Där har vi säkert lösningen! Har för mig att jag faktiskt fick rådet att köpa objektivet utan skydd...man lär sig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade hört mig till Canon o förklarat vad som har hänt.
I mina öron låter det som att gluggen aldrig har varit helt frisk.
Har du tur hjälper Canon dig.
 
ANNONS