Annons

Tappat kamerahus: Err 99 || Ny kamera: 7D eller 70D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karjala

Ny medlem
Hej!

Här kommer ett otroligt långt inlägg, jag ber om ursäkt för det.
Första delen handlar om vad som kan vara fel på min EOS 40D och andra delen handlar om vilken kamera jag skall välja om jag skall köpa en ny.
Jag är medveten om att mina frågor liknar de som tidigare tagits upp på den här sidan men jag känner ändå inte att de trådar som jag läst hjälpt mig tillräckligt.

Trasigt kamerahus (Err 99):
Min Canon EOS 40D råkade olyckligtvis fara i golv (mitt under ett av mitt livs mest fotovärda resor so far, så klart), när jag försökte starta den igen så lät det som att slutaren fått fnatt och den öppnade sig och stängde sig snabbt flera gånger på rad. Detta gjorde den de två första gångerna jag försökte starta kameran men nu gör den ingenting alls förutom att visa felmeddelandet:
"Err 99 Fotografering ej möjlig. Ställ strömbrytaren på <off> och <on> eller sätt i batteriet igen".
Det känns som att det är slutaren som gått sönder eller att det blivit kortslutning någonstans så att den inte får någon ström. spegeln rör sig inte och jag kan inte göra någonting över huvud taget. Inte ens meddelandet om sensorrengöring visas. Jag har provat att plocka bort objektivet och båda batterierna (har ej bytt det interna batteriet, känns inte som att det är det som spökar) men det gör ingen skillnad. Jag har provat med 2 olika fulladdade batterier men efter några sekunder så säger den att batteriet är slut och kameran dör även fast batteriet inte är urladdat. Eventuellt så har något lossnat för om jag skakar kamerahuset kan jag höra ett mycket svagt klickande/rasslande.

Finns det något mer jag kan göra för att felsöka?
Felmeddelandet visas så fort jag slår på kameran, vad kan det då vara som är fel? Kan det vara slutaren även fast det blir fel utan att jag trycker på avtryckaren?
Är det någon av er som tror att det kan vara något annat som är billigare att laga än slutaren?

Svenskar vill ju inte säga någonting överhuvudtaget förrän de kollat på kameran men jag var in i en kamerabutik på Irland och fick veta att det skulle kosta €250-€300 att byta slutaren. Vad jag kan förstå efter lite googlande så är det samma kostnad om inte mer i Sverige.
Undersökningsavgiften de tar ut på Assist är 550 kr.
Det känns som att det enda rätta är att köpa nytt men det känns lite harmligt, jag älskar verkligen den här kameran, den har varit helt fantastisk (även om jag är sugen på något bättre och nyare) och jag är rädd att jag skall bli besviken om jag inte köper en tillräckligt bra kamera.

Har redan funderat på att köpa ny kamera ett tag då jag vill kunna filma med den, samtidigt som jag saknar en bättre sensor och en bättre display men jag hade tänkt skjuta upp det lite till och sedan ge 40D:n till min pappa.

Jag läste någonstans att 100 000 exponeringar är en normal livslängd för EOS 40D.
Min är 6 år och jag har använt den ganska mycket, jag har 65 000 sparade bilder och har ingen aning om hur många jag raderat (kan inte kolla detta då kameran inte fungerar).
Kameran har varit väldigt seg på sistone och den har inte alltid tagit bilder när jag tryckt på utlösaren. Jag har inbillat mig att det tagit längre tid att fokusera också så det kan ju vara objektivets fel och inte ha något med kamerahuset att göra.
Antagligen är det dags att köpa en ny kamera i vilket fall som helst, eller?

Men isf uppstår ett nästan lika stort problem, vilken kamera skall jag köpa?

Vilken kamera?? 7D, 70D, någon annan??:
Jag har fått hela min kamerautrustning i födelsedagspresent av mina föräldrar. Min pappa är också fotointresserad och har fotat sedan han var liten och jag tänkte att han skulle få min kamera och kit-objektivet (EFS-fattning) när jag köpte nytt. På så sätt kunde jag köpa en fullformatskamera om jag ville det men nu gick ju kameran sönder innan jag hann köpa en ny och objektivet är bra och dessutom kostade jag på att byta bländare i det för 1,5 år sedan så det skulle kännas sorgligt om det bara blev liggande. Så jag är ganska inställd på att köra på ännu en crop-kamera (priset är också en bidragande anledning).

Jag har kikat på EOS 7D och EOS 70D. Egentligen så tilltalar 7D mig mer men det faktum att den har några år på nacken gör att jag tvekar.
Jag har pratat med försäljare både i Sverige och Irland och de förespråkade 70D, sen vet jag inte om det beror på att de har större marginal på den? De hävdade iaf att man fick fler och nyare funktioner för en mindre peng iom att 7D är dyrare än 70D.
Jag har läst flera forumtrådar både här och på andra ställen där folk förespråkat båda kamerorna.
Jag tycker att det känns lite dumt att köpa en kamera som är så pass gammal, om lite drygt 5 år kommer tekniken att vara 10 år gammal och det känns ju inte speciellt lockande.

Det primära syftet är att ta bilder, filmningsfunktionen ser jag dock som en mycket välkommen bonus. Det jag fotograferar mest är landskap och semester/minnesbilder men jag vill kunna fota allt från porträtt till natthimlen.
Jag gillar tyngden i 7D och att den känns robust. 70D väger mindre och känns på något sätt inte lika professionell men det kanske beror på att jag är van tyngden i 40D.
Det som talar för 70D är att den är nyare och har snabbare processor, bättre AF-funktion, bättre brusreducering vid höga ISO, högre ISO-värden samt den vridbara touchskärmen. Dock är ju 70D en "sämre" kamera än 7D om man har Canons namnsgivningssystem i åtanke, eller har jag fått det om bakfoten?

Jag känner mig fullkomligt handikappad utan min kamera och kommer att lämna Sverige för några månader i slutet av Januari så jag måste lämna in min 40D eller köpa en ny jättesnart.

Jag är dessutom lite sugen på att köpa ett till objektiv, macro eller ett fast 50mm skulle vara kul, något som är lite ljuskänsligare (några bra förslag?).
Pengarna finns där men jag kan inte lägga allt för mycket på en kamera nu. Jag har kikat runt på nätet vart man skall köpa för att få rabatter etc. (är berättigad till studentrabatt, och förslag mottages tacksamt).
Cyberphoto har just nu kampanj på 7D så den är 1000 kr billigare än 70D till och med tisdag nästa vecka.
Man kan då få kamerahuset + extra batteri + LCD-skydd + EF-S 18-135/3.5-5.6 IS STM för knappt 12 000 kr, vilket känns som ett bra pris.
Men jag vet inte om det är värt att köpa objektivet då jag har ett EF-S 17-85/4-5.6 IS USM (dock ej perfekt skärpa i detta).
Kamerahuset däremot kanske är värt iom att att de försäljare som jag pratat med haft som största argument att 70D är billigare men så är inte fallet så länge kampanjen gäller.
Så det jag funderar på är helt enkelt vilken som är den bästa kameran (om man inte tänker på priset).

Vad jag kan förstå så skall fjärrutlösaren som jag har även passa till 7D men inte till 70D men detta är en så förhållandevis liten kostnad så det är inte avgörande på något sätt.
Jag har även en Speedlite 580EX II men den är kompatibel med alla digitala EOS-kameror så det borde inte vara något problem med det.

Finns det några uppenbara fördelar eller nackdelar som jag missat? Eller borde jag kolla på en helt annan modell? Det måste vara Canon så att objektiven och blixten passar.

Jag skulle vara otroligt tacksam om någon ville hjälpa mig att reda ut det här så fort som möjligt.
Återigen, sorry för världens längsta inlägg

/K
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
En fråga..........
Vad fotar du för något?
1. Om du fotar action/fåglar i flykt/sport/om kameran utsätts för hårdare tag ska du nog välja 7D
2. Om du fotar natur/landskap/porträtt/sämre ljusförhållanden ska du nog välja 70D
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Då TS beskrivning av det hon mest fotade faktiskt står i inlägget men kanske inte var så lätt att se så tar jag mig friheten att förenkla lite för dom som vill ge sina råd angående kameravalet...

"Det jag fotograferar mest är landskap och semester/minnesbilder men jag vill kunna fota allt från porträtt till natthimlen. "

Jag har ägt en 7D & det är en grym kamera, så jag håller nog med Stefan om hur jag skulle välja mellan dom & i ditt fall så väger det nog över för en 70D...

Lycka till med beslutsångesten & välkommen till FS!! = )
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker du beskriver frågeställningarna så pass väl att det knappast finns något att tillföra. Du har bra koll och bara du kan göra prioriteringarna.

Jag har en 40D och har haft en 7D och klämt en hel del på 70D. Jag gillade verkligen 70D och upplevde den i princip lika rapp och snabb som 7D. Jag skulle välja den före 7D pga av filmning och "modernare".

Ett alternativ är ju att köpa en begagnad 40D snabbt och sedan i lugn och ro utvärdera nya kamera. När du sedan tar beslutet så kan du ge den till din far.
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Köp en begagnad 40D för 1000-2000kr i bra skick och vänta ett tag innan du köper en 6D alt. köp en 6D från utlandet. Nya 6D har jag sett för 9000kr på Amazon, 6D plus 24-105/4L för 15' i UK, priset i Sverige kommer säkert gå ned. Behöver du inte snabbheten och "crop"-faktorn 7D har tror jag du blir mer nöjd med en fullformatskamera.
 

Seal

Medlem
Jag har fram till för någon vecka sedan fotat med 40d och en 5d (classic) men nu bytt till en 70d. Då jag fotar en del fågel ville jag ha crop och bra/snabb autofokus.
Testade en kollegas 7d en veckas tid innan jag bestämde mig och min personliga åsikt är att sensorn i 70d är bättre än den i 7d. Givetvis är sensorn i 6d i sin tur bättre än den i 70d men för mina ändamål passar den lilla sensorn mig bättre. Hade jag inte fotat fåglar hade valet blivit en 6d.

//Micke
 

Karjala

Ny medlem
Tack så jättemycket för alla tips!

Då TS beskrivning av det hon mest fotade faktiskt står i inlägget men kanske inte var så lätt att se så tar jag mig friheten att förenkla lite för dom som vill ge sina råd angående kameravalet...

"Det jag fotograferar mest är landskap och semester/minnesbilder men jag vill kunna fota allt från porträtt till natthimlen. "
Tack för förenklandet! Det blev en stor wall of text där.


Har sneglat på en 6D även om den är lite i dyraste laget men när jag upptäckte att den inte har någon inbyggd blixt så gick den bort. Även om min externa blixt är bra så kan jag inte alltid konka med mig den på alla resor och släktmiddagar.

Jag är lite sugen på 7D mark II eller vad det nu blir för något. men det är väl inte ens säkert att den kommer och OM den kommer kan det ju dröja ett tag, frustrerande att inte veta.
Att köpa ett begagnat hus som ni säger skulle vara ett alternativ här. 7DII kommer ju enligt ryktena att kosta en del men för ny teknik så kan det vara värt att lägga ut några extra slantar.

Ang. att utsättas för "hårdare tag" så är jag otroligt klumpig och tappar allt jag vidrör i golvet. Det var inte första gången 40Dn gick i golv och den har varit med överallt i alla väder så den är ganska kantstött. Fotar dock inte speciellt mycket action men det händer och 40Dn har ibland haft lite problem att hänga med men det jag fotar är nog inget problem för varken 7D eller 70D.

Äsch assvårt det här ju, måste nog se till och bestämma mig imorgon innan kampanjen på CyberPhoto går ut.

Återigen tack för tipsen!

Ingen som har erfarenhet av att kameran visar Err 99 redan så fort man startar den?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack så jättemycket för alla tips!



Tack för förenklandet! Det blev en stor wall of text där.


Har sneglat på en 6D även om den är lite i dyraste laget men när jag upptäckte att den inte har någon inbyggd blixt så gick den bort. Även om min externa blixt är bra så kan jag inte alltid konka med mig den på alla resor och släktmiddagar.
Höj iso och fotografera i befintligt ljus istället.
 
ANNONS