Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning i LR - får inte ihop det

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har en bild som jag tagit med min D750 tillsammans med Nikons 24-70 f2.8. Utrustningen är det således inget fel på. Fotar i RAW och den filen hamnar på dryga 30mb. När jag gör framkallning i LR och sedan exporterar till en jpeg så hamnar filen på ca 11mb. Bilden är obeskuren, jag har endast klonat bort en liten gren samt lagt på övertoningsfilter. So far so good - är mycket nöjd med bilden. Bilden är 6016x40156.

Men när jag sedan surfar in på Crimson för att göra en fin canvas av mitt alster så säger deras "uploader-tjänst" att min bild endast är "Good" i fråga om kvalitet. Jag vill göra en canvas på 100x70. Och det är här jag inte får ihop det. Ska jag inte kunna producera bilder med min kamera som ger en canvas med "best quality" (Crimsons benämning)? Vad gör jag för fel?

Har dribblat runt med olika framkallningsinställningar i LR, och alla hamnar runt 10-11mb. Även när jag framkallar bilden helt orörd.

Snälla ge mig tips :)

/D
 
Har du kollat vilka jpg-inställningar du har i exportdialogen?
Ja, allt är på max. Kvalitet på 100%, stortlek har jag dock inte rört. Kan det vara där problemet ligger? Nu framkallar jag med den "orörd". Ska jag justera detta eller? Kan det ha med vilken färgrymd jag väljer? (Har iof provat med alla tillgängliga - dvs sRGB, AdobeRGB och ProPhoto RGB).
/Daniel
 

Bilagor

Fplanet

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en bild som jag tagit med min D750 tillsammans med Nikons 24-70 f2.8. Utrustningen är det således inget fel på. Fotar i RAW och den filen hamnar på dryga 30mb. När jag gör framkallning i LR och sedan exporterar till en jpeg så hamnar filen på ca 11mb. Bilden är obeskuren, jag har endast klonat bort en liten gren samt lagt på övertoningsfilter. So far so good - är mycket nöjd med bilden. Bilden är 6016x40156.

Men när jag sedan surfar in på Crimson för att göra en fin canvas av mitt alster så säger deras "uploader-tjänst" att min bild endast är "Good" i fråga om kvalitet. Jag vill göra en canvas på 100x70. Och det är här jag inte får ihop det. Ska jag inte kunna producera bilder med min kamera som ger en canvas med "best quality" (Crimsons benämning)? Vad gör jag för fel?

Har dribblat runt med olika framkallningsinställningar i LR, och alla hamnar runt 10-11mb. Även när jag framkallar bilden helt orörd.

Snälla ge mig tips :)

/D
Förmodligen har det något med pixeltäthet att göra. Jag har inte gjort matten, men det är möjligt att crimson anser stt 24 mp utspridda på 100x70 faller under ett visst antal pixlar/mm canvas. Tror inte att dem mäter bildkvalitén på något annat sätt om man enbart laddar upp bilder.
 
Förmodligen har det något med pixeltäthet att göra. Jag har inte gjort matten, men det är möjligt att crimson anser stt 24 mp utspridda på 100x70 faller under ett visst antal pixlar/mm canvas. Tror inte att dem mäter bildkvalitén på något annat sätt om man enbart laddar upp bilder.
Så kan det nog vara. Enligt den här sidan ska det räcka med 3000px för en framkallning på 110x47 cm på canvas (https://www.photobox.co.uk/content/quality-advice/resolutionguide)... Betyder det att jag ändå (trots Crimsons "bedömning") kommer att få en bra bild?

Nån annan än jag måste ju ha velat ha detta - och dessutom kanske framkallat - en stor canvas från Crimsom. Hur har ni andra gjort, och vad har den bilden haft för egenskaper? Och har resultatet varit bra?
/D
 

Domidus

Aktiv medlem
Fast det som är så bra med canvas är att det är så förlåtande när det kommer till kvalitén pga strukturen i materialet. Jag har förstorat upp 70x100 med 16mp, tror att jag kanske även beskar lite då också och det såg fortfarande riktigt bra ut. Dessutom så är man ju ofta en bit ifrån dessa bilder så då märker man av det ännu mindre. En annan print jag gjorde var 40x70 (mycket mindre förvisso) men det ser riktigt bra ut, så oroa dig inte! :) (Jag fick inte ens "Good" på den stora printen hos Crimson för övrigt ;) )
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Men när jag sedan surfar in på Crimson för att göra en fin canvas av mitt alster så säger deras "uploader-tjänst" att min bild endast är "Good" i fråga om kvalitet. Jag vill göra en canvas på 100x70.
Då skulle du se vad den säger när man gör 100x70-printar tagna med D3 (12 megapixel) :)

De gör en mycket enkel beräkning av punkttäthet. Misstänker att man måste upp i mer än 300 punkter/tum för att den skall säga "bra".

Jag har aldrig riktigt brytt mig om de där varningarna och har som värst skrivit ut en 6-megapixelsbild i 70x100 med helt ok resultat. Är det en bra bild så är det en bra bild.

Skriver du dessutom på Canvas som är väldigt "förlåtande" kan du helt glömma de där varningarna.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tror också du kan strunta i varningen.

Alternativt kan du ju låta Lightroom förstora bilden vid exporttillfället. Om det ger någon fördel är väl tveksamt men det kan ge ett hum om hur bildens kvalité blir när den förstoras.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
6000/40 ger 150 pixlar /"
Det kan ju vara lite i underkant om man skall titta nära.
Antingen får du exportera med 300 pixles/"
Eller får du ringa och fråga hur du skall göra.
Troligtvis så skalar de upp filen åt dig, men fråga.
 

Andyah

Aktiv medlem
Canvas är inget man kollar nära på utan dom ska sitta så man får avstånd från tavlan.. Bilden kommer se bra ut då den sitter på avstånd som sagt. men går du nära ser det konstigt ut pga ytan/texturen som duken ger och du får aldrig den där "super" skärpan på en duk som du får på ett vanligt kort.
 
ANNONS