Annons

Analog till digital (Leica)

Produkter
(logga in för att koppla)

axeldernevik

Ny medlem
Hej! Jag är precis färsk här på sidan men skulle behöva hjälp med råd för vad jag bör köpa!
Jag tänkte köpa en kamera för referensbilder och original för formgivning.
Grejen är att jag sitter på en leicaflex med ett 50mm och ett 135 mm objektiv, ärvt efter morfar. Då är det väl bättre att försöka använda dom objektiven och köpa ett nytt hus än att införskaffa en sämre kompaktkamera för ett par tusenlappar?
Har någon koll på vad som skulle kunna tänkas funka? Jag har googlat lite men är obekant med termer och språk.

Tack på förhand. MVH//Axel.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej!

Du kan t ex köpa Fuji, med en adapter Leica R -> Fuji X (en 400:) så är du igång.

Fuji X-M1 är det billigaste huset, begagnat för en 1 500- 2 000:- eller X-E1 eller X-T1 om du vill lägga mer.
M1 har en begränsning i det att sökare saknas och skärpa får göras på skärmen, inte helt 100%.
Fuji E eller T har sökare med fokushjälp, att rekommendera. M-2 eller E-2 är generation 2, i stort samma bildkvalitet men en del vettiga förbättringar.

Å andra sidan, med en M-1 är du på billigaste sätt igång och kan pröva fota och sedan t ex köpa till Fuji's egna objektiv eller satsa på de större modellerna. Skall du ha bilder som en del i din hobby eller jobb vill jag inte rekommendera en kompaktkamera.

Notera att M/E/X har alla samma utmärkta sensor, dvs bildkvalitet i topp. Googla på tester, t ex cameralabs.com eller kenrockwell.com!

Med sensorn i Fuji (APS-C) får du en brännviddsförlängning så att ditt 50 blir ett 75mm, funkar hyfsat som allround och bra som porträtt (och ditt behov du nämner?), men självklart inte lika bra i stan eller med vänner som ett 35 (=50mm).
Tele't 135mm blir ett hyfsat tele om ca 210mm.

-J!
 

martinot

Aktiv medlem
Instämmer med andra; Fuji är nog den kamera som är mest "folk-leica" idag. Mer ursprunglig less-is-more Leica och fokus på fotografen till vettiga priser som alla har råd med än vad Leica själva är idag.

Gillar fortfarande Leica, och tycker många är fantastiskt vackra och grym optik, men idag är det nästan lite väl mycket fokus på design och mode till väldig höga yuppie-priser.

Fuji är en liten tillverkare, men har verkligen fokus på vad som är viktigt för foto och fotografer (inte den stora klickande Svensson/Instagram-massan, och inte heller att vara ett exklusivt modemärke för få).
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Nu har jag gått andra vägen, gjort mig av med mina digtala DSLR, spegellösa Fujis och även digitala Leicor.

Om jag skulle titta på ett digitalt hus igen så skulle jag nog köpa en Leica M8, de går att få tag på för nästan inga pengar alls idag, och kommer man från film-hållet så kommer du inte störas nämnvärt av bruset som M8an genererar redan från iso640, en av den kamerans större brister.

Jag började min Leica-färd med en M8a, uppgraderade till en M-P(240) och sedan över till film med M2, M6 och snart en MP. Uppskattade M8an skarpt dock och den presterar riktigt bra i svart-vitt.

Crop-factorn är värd att tänka på (1.33) så din 50mm blir 66.5mm, det kanske är lite väl långt för många situationer, en lösning skulle då kunna vara att skaffa ett Voightlander Ultron 28/2.0, ett fint objektiv som presterar riktigt bra på en M8 och hamnar ganska nära ett 35mm.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Fast en Leica M8 är knappast att rekommendera när det rör sig om gamla Leicaflex-objektiv, även om det rent teknisk går att använda en adapter så blir det ju varken koppling till mätsökaren eller ljusramarna i sökaren. Hade det varit gamla M-objektiv vore det naturligtvis en annan femma.

En billig spegellös från Fujifilm (eller annan tillverkare) + en enkel adapter tycker jag låter som rätt väg att gå med tanke på hur mycket trådskaparen vill spendera.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack! Har bara så mycket koll att jag vet att leica är rätt bra. Skulle det funka med ett x-A1 hus?
Sensorn är det inget fel på, men tycker personligen inte om varken X-A1 eller X-M1/2 då de är så plastiga och allmänt klart sämre byggkvalitet. Kanske inte jämfört med vanliga kameror, men dock jämfört med Fujis bättre hus.

Jag själv fick tag på ett X-E1 på Tradera för 1800 som ett exempel. Klart trevligare känsla och byggkvalitet på det huset .Dock så en bit ifrån Leicas - som nog fortfarande får anses bäst i branschen på detta området (så att du inte har orealistiska förväntningar).
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Fast en Leica M8 är knappast att rekommendera när det rör sig om gamla Leicaflex-objektiv, även om det rent teknisk går att använda en adapter så blir det ju varken koppling till mätsökaren eller ljusramarna i sökaren. Hade det varit gamla M-objektiv vore det naturligtvis en annan femma.

En billig spegellös från Fujifilm (eller annan tillverkare) + en enkel adapter tycker jag låter som rätt väg att gå med tanke på hur mycket trådskaparen vill spendera.

Fel av mig! Har (tydligen) dålig koll på Leicaflex.
 

SallyIV

Aktiv medlem
M eller A saknar sökare och även om min M1 har bra skärm och "focus peaking", är det inte helt 100 att få till fokus om det inte är vidvinkel typ 12mm eller landskap på oändlighet. Men, å andra sidan håller jag inte upp kameran och jobbar noga..

E, PRO eller T är klart bättre i detta pga sökarna.

Men en M1 för ca 1 500:- är ju en billig start. A1 är inte mycket sämre trots det är en "vanlig" sensor.
Jag har ju skrivit tidigare, egentligen är M (och A till 95%) ett begåvat stycke kamera som ger full X-sensor kvalitet i ett billigt, litet format. Att hus (och 16-55 / 3,5-5,6) är i plast tycker jag inte besvärar, det känns gediget.

Läsning:
http://photo.net/digital-camera-forum/00ccd0

-J!
 
ANNONS