Annons

Hjälp med Ringblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

amandiisen

Ny medlem
Hej där!

Jag är nu sugen på att köpa en billig ringblixt, till lite Macrofotografering. Men då jag haft ett uppehåll i fotandet i 2 år, och nyss fått intresset tillbaka igen, vill jag inte lägga för mycket pengar på blixt.

Skulle vara jättesnällt om ni där ute ville hjälpa mig. Vilken av dessa två är bäst?

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF14C
http://kaffebrus.com/produkt/aputure-halo-ringblixt-100-led

Tack på förhand!!!

Mvh Amanda Ivarsson

Kika gärna in på min Instagram, amanda.ivarsson
 

PMD

Aktiv medlem
Den första är en blixt men den andra är en LED-lampa.

En fördelen med blixt att man kan få mycket kort brinntid för att frysa rörelser (t.ex. av flygande insekter). Med en LED-lampa är man begränsad till kamerans kortaste slutartid.

En fördel med en LED-lampa är att eftersom den lyser konstant så ser man hur ljuset faller på motivet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har båda.
Ringblixten ger mer ljus och är bättre på lite längre avstånd dvs >4dm. Vid kortare avstånd kan den ge för mycket ljus. Den har ingen justering på blixten utan man måste använda blixtkompensation på kameran, detta har iaf fungerat på min Nikon. Man kan få sätta ner den till -3 men då kan man använda ner till närgränsen. Största nackdelen är att den inte har high speed synk, utan man måste använda synktiden, vad nu den är kanske1/125. Vill man på sommaren ha den som upplättningsblixt så kan tiden vara för lång. Vill man fotografera flygande insekter så är tiden också för lång

Ring med LED, ger sämre ljus och fungerar bäst <4dm. Men i detta område så fungerar den bättre/enklare än blixtlampan. Denna kan man ha på hela tiden och därför inga problem med synktider. Enkelt att blanda verkligt ljus och naturligt ljus, justering av ljusmängd finns på LEDlampan. Fungerar fint som upplättningsljus och för att ge lite kortare tider för flygande insekter

Jag använder nu nästa alltid LEDljus, både i ring som denna och LED ramper LED matriser med tex 96st .

Jag köpte mitt LEDljus från Aliexpress gav ung 300:- för ringen och ung 100:- per styck för ramperna. Lösa ramper är bra för man kan sätta ljus från olika håll, tex motljus. Jag kan sätta min belysning på typ blomsterpinnar i metall som jag byggt med gänga för dessa lampor.
 

PMD

Aktiv medlem
Största nackdelen är att den inte har high speed synk, utan man måste använda synktiden, vad nu den är kanske1/125. Vill man på sommaren ha den som upplättningsblixt så kan tiden vara för lång. Vill man fotografera flygande insekter så är tiden också för lång
Man måste ju ändå blända ner kraftigt för att få någotsånär skärpedjup så omgivningsljuset spelar knappt någon roll. När jag försöker mig på att fotografera flygande insekter så dominerar blixtljuset totalt, så slutartiden är oväsentlig.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man måste ju ändå blända ner kraftigt för att få någotsånär skärpedjup så omgivningsljuset spelar knappt någon roll. När jag försöker mig på att fotografera flygande insekter så dominerar blixtljuset totalt, så slutartiden är oväsentlig.
Har inte någon typisk värden i huvudet, men visst kan man ligga på 1/500 eller kortare och f/8 och jaga humlor en solig junidag. Jag har väldigt lite konstljus på mina bilder, endast lite upplättning för tex motljusbilder eller att få färgerna att framträda lite bättre. Jag försöker undvika tex svarta bakgrunder etc., men det är ju beroende på hur man fotograferar. Vill man använda mer av konstljuset så är nog en riktig ringblixt bättre, men som sagt jag tycker lite LED ljus fungerar mycket bättte för mig
 

PMD

Aktiv medlem
F/8 ger alldeles för kort skärpedjup, tycker jag. Det är hopplöst att få fokus på rätt del av "mina" humlor utan att ha lite mer hjälp av skärpedjupet.
Du kanske har lugnare humlor som poserar snällt när man ber dem? :)

För att få skarpa bilder av mina irrande humlor behöver jag också kortare slutartid än 1/500, helst 1/2000-del eller kortare (vilket alltså åstadkoms med ganska kraftiga blixtar).

Jag har å andra sidan väldigt lite naturligt ljus i mina insektbilder (levande, flygande insekter, alltså). Om jag skulle makrofotografera stillastående motiv mer så skulle jag nog använda mer naturligt ljus.

Så rådet till TS bör alltså vara: köp båda! :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har aldrig prövat att frysa humlor mm med blixtljus, men jag lovar att prova i sommar så får vi se.

Nä flygande humlor och fjärilar är inte enkelt, föredrar bi och helst blomflugor

Men om man tar mer enkla makromotiv blommar, stillasittande insekter mm så hade jag nog valt ett LED ljus istället, det är enklare att använda tycker jag men man ska vara medveten om att det tappar ljus ganska fort i avstånd
 

amandiisen

Ny medlem
Har aldrig prövat att frysa humlor mm med blixtljus, men jag lovar att prova i sommar så får vi se.

Nä flygande humlor och fjärilar är inte enkelt, föredrar bi och helst blomflugor

Men om man tar mer enkla makromotiv blommar, stillasittande insekter mm så hade jag nog valt ett LED ljus istället, det är enklare att använda tycker jag men man ska vara medveten om att det tappar ljus ganska fort i avstånd
Men med Ledblixten, kan man både välja att det är igång hela tiden, eller och blixt?
Alltså, konstant ljus eller blixt? Verkar som det på Kaffebrus i alla fall!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Men med Ledblixten, kan man både välja att det är igång hela tiden, eller och blixt?
Alltså, konstant ljus eller blixt? Verkar som det på Kaffebrus i alla fall!
Ja det går, men har nog aldrig använt blixtläge. Fördelen med konstant ljus är att man har hela ljusbilden klar för sig, det man ser i exponeringsvärden är det det blir.

Om man sätter den i blixt så kanske den blåser på lite mer ljus, vet inte hur mycket extra det kan bli, men det går inte att jämföra med ett riktigt blixtljus. Skulle tro att ljuset den ger inte räknas in i exponeringsmätningen så man får underexponera och få blixtljuset att täcka upp resten, men som sagt har aldrig testat detta läge
 
ANNONS