Annons

Beslutångest, val av objektiv till Fujifilm

Produkter
(logga in för att koppla)

SallyIV

Aktiv medlem
Tack för länk till boxed light!!

Där lärde jag mig något bra.
When shooting in extremely dark (almost pitch black) situations in manual focus mode with a lens wide open and focus peaking turned on the EVF and LCD will "sparkle" "

Se där - det myrornas krig som visas försvinner om man väljer focus assist "Standard".

Man får inte kanterna markerade vid rätt fokus, men å andra sidan är det inte lätt med en dålig EVF. Fuji borde kunna skriva om litet i programvaran?

-J!
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har både 18-55 och 18/2 och inser att det är väldigt få bilder jag tar med zoomen som jag inte lika gärna hade fått med 18. Trots detta tar jag nästan alltid zoomen med, jag vet egentligen inte riktigt varför.
 

johlie

Aktiv medlem
Ett ställningskrig pro/contra kit-zoom – eller som tyskarna med en så träffande terminus kallar det: »Streitgespräch« – äntligen börjar det likna nåt!
 

ajoe

Aktiv medlem
...ställningskrig pro/contra kit-zoom
Jag tror att det är på det viset att jag tycker bildkomposition är svårt och på något vis hjälper det mig på ett handfast vis när jag kan prova olika utsnitt direkt i sökare/display.

Fast jag vet att jag borde kunna visualisera det direkt i skallen och är litet trött på beteendet själv.

Jag vill dock gärna tro att jag kan träna upp den förmågan. Ibland när jag ska ut så tar jag medveten om detta bara med mig 18 mm-gluggen och ofta vill jag ha kameran inställd på svartvitt, då blir det enklare att fundera över linjer och ytor i kompositionen. Färgen finns ju i råfilen ändå om jag skulle behöva den.
 

afe

Aktiv medlem
Med 24 miljoner pixlar finns det ju dessutom utrymme att beskära bilden om 18 mm skulle kännas för kort. Det gäller dock att tänka redan när man tar bilden att den ska beskäras för att det ska bli bra tycker jag.
 
ANNONS