Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från canon till sony? Råd av köp? Eventuellt Sony a7? 2019? Hjälp tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
I alla liknande köprådstrådar kokar det ner till:

1. DSLR eller spegellös
2. APS-C eller FF
3. nån kombination av 1 och 2

enkla frågor som för en nybörjare är viktiga att sätta sig in i men som ingen utomstående egentligen kan svara på såvida man inte känner personen väldigt väl avseende dennes erfarenhet och önskemål om bildskapande.

Innan dess blir det mest spekulationer och gissningar vad man tror skulle passa TS bäst utifrån det man själv använder och de egna preferenserna i tron att TS har exakt samma tycke å smak. "Köp xxx för den har jag å den e bra, köp inte yyy för den har jag inte för den är sämre" är ju inte särskilt upplysande för den som vill ha svar på de 3 frågorna ovan. Man vet vad man gillar men inte nåt om det man aldrig själv provat. Såklart. Vissa undantag finns.

Bättre då lyssna på folk med flerårig erfarenheter av flertalet systemkameror, DSLR, spegellöst, APS-C och FF, folk som kan jämföra någorlunda opartiskt.

En hyfsad video om FF vs APS-C:
https://www.youtube.com/watch?v=DtDotqLx6nA&t=1749s

Sök vidare på youtube för mer info.
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Tack för alla svar och åsikter! Uppskattar det mycket! <3
Jag kommer att öppna en ny tråd med lite mer information eftersom jag var ganska otydlig. ska försöka förklara på ett bättre sätt nu!
Stort tack <3
 
ANNONS