Annons
Gammal 2019-08-08, 22:26
Qiwi

Övning ger färdighet som det heter.
Jag jobbar mycket "gratis" och det medför perks men det kan också medföra en del nackdelar.
Perksen är bla tillgång till events, knyta kontakter/bygga nätverk, lära känna olika miljöer och situationer, lära sig deala med kunder och inte minst bygga portfölj.

Nackdelarna då?
Ja, det gynnar, tycker jag, inte fotografyrket och andra yrkesfotografer. Det gör att många oavsett om det är rika/fattiga orgnanisationer och företag, helst vänder sig till det som är gratis och tyvärr många använder det tom som vapen mot dig som vill ha en fot in.

Räkna med bli utnyttjad.

Ja, som glad amatör är det oerhört spännande men det är lätt att folk inte ser det som en ömsesidig affär, där båda tjänar på det, och försöker manipulera dig som en alltid tillgänglig resurs, som om du säger nej, så kan man bli svartmålad.

DJag skulle råda, som amatör, att kanske ha en sida om man vill fota events.
Där du tydlig gör ditt arbetssätt, dina önskemål om grundläggande överrenskommelse, såsom du alltid kan falla tillbaka på.
Därifrån har du också en grund om du skulle vilja övergå till företag.
Gammal 2019-08-09, 14:08
nivas

BeNikon skrev: Hur fungerar det för dig för att få ett "jobb" , skriver du till många föreningar och erbjuder bilder kostnadsfritt eller hur går man tillväga på ett smidigt sätt? :)
För min egen del så har jag börjat i de föreningar där jag själv har varit aktiv (segling och teater) och därifrån jobbat mig uppåt (från lokalt till riks) och bredare (från bara teater till konserter mm). Man kan med fördel e-posta, messa eller ringa till olika mindre föreningar och förklara vem man är, vad man gör och vad syftet är. Erbjud gärna "några bilder ifall dom blir bra" som kompensation så kan du ofta komma in utan entréavgift mm.
Passa på att knyta kontakter, ofta är det "någon som känner någon annan som också arrangerar något".

fotobollfoto skrev: För att undvika företag och jiddret om betalning för en stund.

Du kan leta upp lokala rid-, hund-, jakt-, och andra idrottsklubbar och olika motorklubbar.

Kolla på deras hemsidor. De arrangerar tävlingar och träffar av olika slag. Där kan du oftast ”smyga runt” och fotografera.
Om någon blir nyfiken och frågar om bilderna ger du dem ett visitkort med en länk till en sida där du kommer att publicera bilder i begränsad upplösning.

Det är ett sätt att komma igång
Ovanstående är helt klart en fungerande metod. För att komma till prestigejobben som ger "bra" betalt behöver man dock målmedvetet jobba sig uppåt. Min erfarenhet är att man även då behöver åka lite längre och till större mer etablerade evenemang för att skaffa sig ett bra rykte.

Våga utmana dig själv, annars kommer du aldrig att utvecklas!
Var sen inte rädd för att ta betalt när du känner att bilderna är bra och kunden vill ha "mer".
Gammal 2019-08-13, 06:41
fotobollfoto

Även etablerade kan jobba gratis ”för att det är roligt”.

Peter Settman har tydligen jobbat i två år på radioprogrammet Rix Morrinzoo utan att ta betalt.

https://www.expressen.se/noje/peter-...-tva-ar-trivs/
Gammal 2019-08-15, 18:06
martinot

Visst kan man jobba gratis. I princip hur mycket man vill (brukar sällan vara problem).

Man kan även jobba för pengar, men kanske då med jobb som man inte trivs med.

Mitt råd är dock att försöka hitta saker i livet som gör att man kan kombinera de två. 🙂

(dvs. jobba gratis med tråkiga saker man inte trivs med)
Gammal 2019-08-15, 18:10
fotobollfoto

martinot skrev: [...]
Mitt råd är dock att försöka hitta saker i livet som gör att man kan kombinera de två. 🙂

(dvs. jobba gratis med tråkiga saker man inte trivs med)
Ja precis!

🤣
Gammal 2019-08-16, 06:15
fotobollfoto

Själv tycker jag det är trevligt att jag inte behöver betala för att utöva min hobby.
Visst, prylarna kostar pengar, men det gör ju bilen, tv:n, båten och allt annat jag köper också.

Men tänk att i en omvänd situation så skulle event-arrangören i tråden kunna ta betalt av fotoentusiaster som vill komma dit och öva.
Besvara

Bokmärken

Taggar
evenemang , fotografera gratis , hobby

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:33.

Låsta kvalitetsartiklar, Portfolio, obegränsat med bilder - nu får du 50% på PlusLäs mer