Gammal 2017-10-30, 13:19
MVPernula

Ännu en tråd om sensorrengöring.
Hejsan forumet!

Ny här, men inte när det kommer till foto.
Jag köpte nyligen en D7100 (begagnad), mycket nöjd och känns som en okay uppgradering från min tidigare D5100.

Hur som helst är den i mycket gott skick, men sensordamm är ett problem i högre bländartal- något jag vill använda mig av mer. Har kollat runt en del på olika trådar, hemsidor och vad man ska göra.
Swabs är det många som använder, men hör också mycket om att det inte går som man vill ibland, oavsett erfarenhet eller kamera. Sen går det givetvis superbra för många också.

Jag testade först att köpa en sån där liten "blåsraket", det hjälpte inte alls.
Så nu sitter jag här och undrar vad steg #2 kommer bli.
Att skicka in den på rengöring känns tryggt, låta ett proffs göra det åt mig. Men när man sökt på "nikon check and clean" så har jag fått fler negativa resultat än positiva, så det känns inte så bekvämt.

Även andra mer lokala som finns i malmö/stockholm, men det skulle ändå innebära en resa för mig- och där då ännu mer kostnader. Visst går det att posta till vissa men de verkar ha väldigt omständiga system som inte är så betryggande.

Så jag har väl landat vid.. Pest eller kolera.

Självklart finns det olika erfarenheter gällande olika metoder, skräpet som finns i min kamera är verkligen över hela sensorn och pga. att jag är andra ägaren vill jag nog inte heller putsa den själv då jag inte har någon aning om vad som är på den. Ev. report osv.

Vad är era förslag? Allt jag vet är att jag måste få bort det och att det är alldeles för mycket för att kunna klona bort allt. Vi snackar 20+ fläckar på bara halva sensorn..
Bildexempel:
https://i.imgur.com/JF41zRb.jpg

Tack på förhand!
Gammal 2017-10-30, 16:26
Ventures

Det var rejält med fläckar. Jag har aldrig lyckats få så mycket skräp på någon sensor och har heller aldrig behövt lämna in någon kamera på rengöring utan bara använt Rocket blowern när det uppstått något damm. Om skräpet inte går att blåsa bort så är en rengöring enda alternativet.
Gammal 2017-10-30, 20:41
Erik X

Lustigt att små dammkorn kan bita sig fast så effektivt, de struntar helt i order från min blåsbälg :-D
Det går lite bättre om man först knuffar loss dem med tunn akvarellpensel under visuell övervakning med hjälp av en "Lenspen SensorKlear Loupe". Helt riskfritt är det förstås inte, metallhylsan på penseln skulle kunna ställa till med katastrof.. :-) Det svåra är att få penseln dammfri innan ingreppet, renblåsning med blåsbälgen har viss effekt men det blir långtifrån perfekt. Har testat ett par olika penslar, bäst hittills: Kolinsky mårdhår/syntet nr 6 (ClasOhlson) . Penseln biter dessvärre inte på pollenkorn som klistrat fast, där har jag en ännu radikalare lösning men den vågar jag inte berätta om här :-D

SensorKlear Loupe är en bra uppfinning (lupp med inbyggd belysning och öppning i sidan så man kommer åt att städa medan man tittar). Dessvärre räcker förstoringen inte riktigt för att se de minsta dammkornen men om man lyser snett genom arbetsöppningen med en LED-ficklampa brukar även de minsta dammkornen lysa upp som mikroskopiska stjärnor. Den medföljande rengöringspennan fungerar mest som dammspridare tyvärr..
Gammal 2017-10-30, 21:36
Måns H

Har provat det mesta och bäst är.............
https://www.fotosidan.se/reviews/vie...ID=35505#35505
Gammal 2017-10-31, 06:22
MVPernula

Ventures skrev: Det var rejält med fläckar. Jag har aldrig lyckats få så mycket skräp på någon sensor och har heller aldrig behövt lämna in någon kamera på rengöring utan bara använt Rocket blowern när det uppstått något damm. Om skräpet inte går att blåsa bort så är en rengöring enda alternativet.
Jaa.. Det är lite så jag känner. Tänker mig att jag bytt objektiv fram och tillbaka sedan 2011 på min D5100 och har aldrig ens varit i behov av blåsbälgen tills i år. SJälvklart kanske förhållanden varit annorlunda för tidigare ägare, men antalet prickar talar bara för att han inte riktigt brytt sig alls.
Gammal 2017-10-31, 06:26
MVPernula

Erik X skrev: Lustigt att små dammkorn kan bita sig fast så effektivt, de struntar helt i order från min blåsbälg :-D
Det går lite bättre om man först knuffar loss dem med tunn akvarellpensel under visuell övervakning med hjälp av en "Lenspen SensorKlear Loupe". Helt riskfritt är det förstås inte, metallhylsan på penseln skulle kunna ställa till med katastrof.. :-) Det svåra är att få penseln dammfri innan ingreppet, renblåsning med blåsbälgen har viss effekt men det blir långtifrån perfekt. Har testat ett par olika penslar, bäst hittills: Kolinsky mårdhår/syntet nr 6 (ClasOhlson) . Penseln biter dessvärre inte på pollenkorn som klistrat fast, där har jag en ännu radikalare lösning men den vågar jag inte berätta om här :-D

SensorKlear Loupe är en bra uppfinning (lupp med inbyggd belysning och öppning i sidan så man kommer åt att städa medan man tittar). Dessvärre räcker förstoringen inte riktigt för att se de minsta dammkornen men om man lyser snett genom arbetsöppningen med en LED-ficklampa brukar även de minsta dammkornen lysa upp som mikroskopiska stjärnor. Den medföljande rengöringspennan fungerar mest som dammspridare tyvärr..
Jag relaterar! Blåsbälgen var rent av värdelös i fallet av min D7100, hade 2 fläckar på min D5100 men då räckte 3 generösa puffar för att fixa till det "dilemmat".
Kollat lite på dessa "loupes", de verkar väldigt händiga även om man inte kan 'komma åt' samtidigt (då beroende på modell. Men jag vet inte om jag känner mig så villig att lägga ut såpass mycket för rengöringssaker, då känns det roligare att skicka in den någonstans.
Gammal 2017-10-31, 15:06
lofling

MVPernula skrev: Jaa.. Det är lite så jag känner. Tänker mig att jag bytt objektiv fram och tillbaka sedan 2011 på min D5100 och har aldrig ens varit i behov av blåsbälgen tills i år. SJälvklart kanske förhållanden varit annorlunda för tidigare ägare, men antalet prickar talar bara för att han inte riktigt brytt sig alls.
Är du säker på det? Jag har mycket skräp på sensorn (eller filtret ovanpå) men har inte varit speciellt oaktsam vad jag vet. Byter objektiv nästan bara inomhus, ute i nödfall. Men jag fotar oftast på större bländartal än f8 så märker inte av skräpet. Fast när jag använder mindre bländare har det alltid varit gott om skräp på alla mina hus.
Gammal 2017-10-31, 15:29
PMD

lofling skrev: Jag har mycket skräp på sensorn (eller filtret ovanpå) men har inte varit speciellt oaktsam vad jag vet. Byter objektiv nästan bara inomhus, ute i nödfall.
Det kan nog ibland vara dammigare inne än ute, så det är ingen garanti mot damm på sensorn att undvika objektivbyte utomhus. (Som du har märkt. :)
Gammal 2017-10-31, 16:04
lofling

PMD skrev: Det kan nog ibland vara dammigare inne än ute, så det är ingen garanti mot damm på sensorn att undvika objektivbyte utomhus. (Som du har märkt. :)
Nä. Fast betydligt mindre blåsigt!
Gammal 2017-10-31, 17:31
Erik X

Förr eller senare får man damm på sensorn, sådana är fysikens grundlagar (samt Murphys) Om man inte vill skicka in kameran så måste man lära sig att ta bort damm själv..

En förbättrad Loupe skulle ju vara ett perfekt 3D-skrivarprojekt. Tänk om man hade haft kompetens att designa om optiken så att förstoringen blev bättre. Och utrustat den med starkare LED placerade närmare sensorn, riktig objektivfattning för aktuell kamera och linser värda namnet.
Skulle man inte kunna driva det som ett projekt här på fotosidan? :) Man får förstås kolla först att det inte blir patentintrång..
Gammal 2017-10-31, 19:55
Svarfvar

eyelead
MVPernula skrev: Hejsan forumet!

Vad är era förslag? Allt jag vet är att jag måste få bort det och att det är alldeles för mycket för att kunna klona bort allt. Vi snackar 20+ fläckar på bara halva sensorn..
Bildexempel:
https://i.imgur.com/JF41zRb.jpg

Tack på förhand!
Jag började med swabs, men det kändes för svettigt att hålla på med...
Nu har jag kört eyelead ett par år, en klibbig gelé-kub på en pinne som allt damm fastnar på. Fungerar klockrent för mig, med bra resultat varje gång.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	LR3iphoto-1111.jpg
Visningar:	87
Storlek:	8.9 KB
ID:	144873  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	LR3iphoto-1112.jpg
Visningar:	98
Storlek:	3.5 KB
ID:	144874  

Gammal 2017-10-31, 20:02
iSolen.se

Svarfvar skrev: Jag började med swabs, men det kändes för svettigt att hålla på med...
Nu har jag kört eyelead ett par år, en klibbig gelé-kub på en pinne som allt damm fastnar på. Fungerar klockrent för mig, med bra resultat varje gång.
Jag gör aldrig rent sensorn själv. Om rengöringen går fel får någon annan betala. Lämnar in max en gång per år.

Det är tyvärr lite för vanligt med repade sensorglas etc.

Plus, att om jag är übernoga vid objektivbytena, vilket jag är, blir det helt enkelt inte så mkt skräp på sensorn.
Gammal 2017-11-07, 17:18
Kent Helgesson

Hur fungerar den inbyggda sensorrengöraren på D7100?
Vad exakt gör den?
Gammal 2017-11-07, 19:29
afe

Den (och alla andra med sensorrengöring) använder nåt slags ultraljudsskakningar har jag för mig. Dammet blir förstås kvar i kameran, så förr eller senare hamnar det på sensorn igen.
Gammal 2017-11-07, 19:43
PMD

En del kameror har en liten kladdig yta nedanför sensorn som det avskakade skräpet kan fastna på. Det minskar risken att det hamnar på sensorn igen, men förr eller senare blir väl den kladdiga ytan full.
Besvara

Bokmärken

Taggar
sensor

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.

Elinchrom Rotalux Softboxes