Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > Olympus > Sensors (De)Mystified (Hasselblad, Canon, Nikon, FourThirds, P&S)

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2011-09-26, 16:28
Torparfarsan

Glimt
En lös handhållen exponeringsmätare stämmer alltså endast för en enda sensorstorlek. Vid andra sensorstorlekare leder det uppmätta värdet följaktligen till felexponering om man skall tro resonemanget på detta forum. Mycket intressant.
Tänk vad många som genom åren har använt lösa exponeringsmätare till olika filmformat och vad många galna exponeringar de måste ha åstadkommit utan att märka det. Men det är väl lika logiskt som att ett objektivs brännvidd varierar med sensors storlek.
Och att det skulle ta så lång tid att avskaffa de optiska "lagarna". Tack fotosidan för att det äntligen blev gjort! :)
Gammal 2011-09-26, 16:40
Knight Palm

Glimt
- Vill du läsa tabellen som oxen läser bibeln, var så god.

-Men om det är något du inte förstår, så får du gärna ställa frågor. Siffror och tabeller kan initialt vara mer svårsmält än versmått.
Gammal 2011-09-27, 09:06
Thomasuser

Tack!
Har funderat en del på detta på senaste tiden. Tittat på Panasonic G3 och undrat om jag räknat rätt - nu fick jag det bekräftat. Tack!
Gammal 2011-09-28, 06:10
Knight Palm

Tummen upp
Thomasuser skrev: Har funderat en del på detta på senaste tiden. Tittat på Panasonic G3 och undrat om jag räknat rätt - nu fick jag det bekräftat. Tack!
Sensorarean är nog den viktigaste jämförbara parametern, näst efter kretstypen (CCD eller CMOS).
När så många sensorformat nu trängs inom ±2 EV bländarsteg (småbild, DX, EF-S, MFT, CX, prosumer 2/3"), så kan det vara bra att känna till vad t.ex. ett ljuskänsligare objektiv kan göra för att balansera effekten av en mindre sensorstorlek.

Väldigt tydligt är det med kompaktkameran XZ-1 som ju har ett ƒ/1.8 objektiv vilket, parat med den effektiva inbyggda bildstabiliseringen, gör den till ett så allsidigt och smidigt fotoverktyg.
Gammal 2011-09-28, 06:12
Knight Palm

Sony published a set of Image Sensor Business presentations
from Semiconductor Business Meeting on Aug 30, 2011:

Här är en intressant företagspresentation från Sonys sensortillverkning med marknadsandelar, marknadssegment och teknologitrender:

Ref:
Besvara

Bokmärken

Taggar
olympus , sensor

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.

Elinchrom Rotalux Softboxes