Gammal 2014-12-18, 11:03
Mats G

Kan inte se någon länk?
Men jag bifogar en bild av de fläckar jag har. Dom är framprovocerade genom bl.32 och nivåer.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	sensor_D50.jpg
Visningar:	132
Storlek:	18.1 KB
ID:	137030  

Gammal 2014-12-18, 12:52
Flash Gordon

Ser ut som kondensfläckar och damm. Jag brukar lösa det genom att tvätta med Eclipse.
Tror inte det är skadat AA-filter.
Gammal 2014-12-18, 19:29
Måns H

Pollen?
Mats G skrev: Kan inte se någon länk?
Men jag bifogar en bild av de fläckar jag har. Dom är framprovocerade genom bl.32 och nivåer.
Jag hade precis likadana. Satt hårt fast. Gissningsvis pollen. Försökte ett antal metoder (titta några poster uppåt ovan) och sen köpte jag en Sensor Stick, Pentax original, och den funkade. Tre varv så var det nån enstaka prick kvar. Den tar jag nästa eller nästnästa gång.

Jag fick häromdan en ny lite grövre prick på sensorn som kameran inte fick bort. I stället för att blåsa runt med bälg tog jag till Sensor Sticken direkt. Kameran visar ju var pricken finns och ett enda tryck räckte!
Gammal 2015-02-24, 22:35
peterlubeck

Jag har precis haft min Panasonic Lumix GX7 på sin första sensorrengöring. Det var strax innan jul som jag upptäckte fläckar, och har försökt att ta bort dem själv med en sensorpenna men inte lyckats, så till slut lämnade in den till en fototekniker i Malmö. När jag skulle hämta kameran sa han att han hade försökt rengöra den 3-4 ggr, men att det inte spelade någon roll vad han gjorde så var det synligt en massa dammkorn kvar. De verkar alltså sitta under skyddsfilmen som sitter på sensorn, som det nu är i de här kamerorna. Han hade aldrig sett något liknande.

Innan den här kameran hade jag en GF1 i fyra år utan något problem med sensor, men nu är det kaos. Jag har hört att det system som används i de här kamerorna, samt Olympus, ska vara grymt effektivt på att ta bort dammpartiklar. Jag har kört den inbyggda rengöringen flera gånger men inget hjälper. På bilden kan man se att det är väldigt många, distinkta fläckar. Den är tagen f16 mot ett vitt kuvert och sedan har jag dragit upp kontrasten rejält för att det ska bli lättare att se.

Hur går man vidare? Kameran är köpt i Japan så jag vet inte hur det ligger till med garanti här i Sverige.
Bifogade miniatyrer

Namn:	P1060097-2.jpg
Visningar:	152
Storlek:	107.6 KB
ID:	137638  

Gammal 2018-04-13, 16:10
Tommy Åström

Glad
Hej, jag har haft problem ett längre tag med en elak liten fläck som inte velat gå bort. Men så kom jag på något smart och bra; Jag tog lite Ajax fönsterputs och spädde ut det med lite destillerat vatten. Döm om min förvåning, fläcken försvann ögonaböj och utan att lämna några ränder efter sig på sensorn. Testa det.
Gammal 2018-04-13, 19:12
Måns H

Destillerat är OK, avjoniserat tveksamt
Tommy Åström skrev: Hej, jag har haft problem ett längre tag med en elak liten fläck som inte velat gå bort. Men så kom jag på något smart och bra; Jag tog lite Ajax fönsterputs och spädde ut det med lite destillerat vatten. Döm om min förvåning, fläcken försvann ögonaböj och utan att lämna några ränder efter sig på sensorn. Testa det.
Jag köpte "destillerat" vatten på apoteket men misstänker att det inte var destillerat utan avjoniserat. Avjoniserat kan vara aggressivt. Den kameran fick kontaktproblem mellan sensor och elektronik och fick kasseras. Jag har inga bevis men misstänker så här i efterhand att det var vattnet. Men i mitt fall var det inte en enda fläck utan massor av prickar på hela sensorn, pollen som satt hårt fast.
Gammal 2018-04-13, 23:29
PMD

Vilken är den stora skillnaden, och på vilket sätt är avjoniserat vatten "aggressivt"?
Gammal 2018-04-14, 06:58
Måns H

Avjoniserat vatten
PMD skrev: Vilken är den stora skillnaden, och på vilket sätt är avjoniserat vatten "aggressivt"?
Jag har inte kunskap nog om detta utan reagerade i efterhand då elektroniken i kameran skadades sen jag försökt ta bort hårt fastsittande jox på sensorn. Trodde jag köpt destillerat vatten men såg sen att det var avjoniserat. En utmärkt produkt för mycket. Här i Norrköping används det för att göra rent under vattenfallen i stan, alger avdödas effektivt. Själv har jag använt det till fönstertvätt, men numera inte i kameran.

Engelska wikipedia anger "Deionized water is inherently acidic and contaminants (such as copper, dust, stainless and carbon steel, and many other common materials) rapidly supply ions, thus re-ionizing the water."

Hoppas nån som vet mer svarar.
Gammal 2018-04-14, 08:38
Astroscapist

peterlubeck skrev:
Hur går man vidare? Kameran är köpt i Japan så jag vet inte hur det ligger till med garanti här i Sverige.
Trist. Det är väl bara ringa kundservice för Panasonic? Eller servicestället?

PMD skrev: Vilken är den stora skillnaden, och på vilket sätt är avjoniserat vatten "aggressivt"?
Typ samma vatten, men framställt på olika sätt. Gemensamma namnet är avsaltat vatten. Rent vatten i sig är oxiderande.
Det är ingen fara att använda något av dom. De kommer inte ta sönder kameran. De är dock av olika renheter.

/Stefan
Gammal 2018-06-01, 20:09
starsinheaven

Smuts på bilder.
Hej, har det senaste fått en del smuts på mina bilder och jag har inte lyckats få bort dem. Bifogar en bild som visar där det sitter mitt på en av personernas öga. Är lite störande att få sådana här saker på bilderna. Har försökt blåsa bort det men sitter det på sensorn?
Bifogade miniatyrer

Namn:	IMG_8046.jpg
Visningar:	130
Storlek:	75.5 KB
ID:	145938  

Gammal 2019-09-13, 15:10
Stene_68

WOLFGANG Gel stick
Hej, har någon använt WOLFGANG gel stick? Jag får inte bort skyddet till pappret som jag antar ska sitta på och som man kan se här https://youtu.be/fetJfPILU3o?t=198 .

Kan man skaffa annat papper för att rengöra stickan med annars?

https://se.grandado.com/products/pro...8a50e527&_ss=r
Gammal 2019-09-13, 16:11
Astroscapist

Stene_68 skrev: Hej, har någon använt WOLFGANG gel stick? Jag får inte bort skyddet till pappret som jag antar ska sitta på och som man kan se här https://youtu.be/fetJfPILU3o?t=198 .

Kan man skaffa annat papper för att rengöra stickan med annars?

https://se.grandado.com/products/pro...8a50e527&_ss=r
Hur menar du att du inte får bort skyddet?

/Stefan
Gammal 2019-09-14, 08:46
Stene_68

Astroscapist skrev: Hur menar du att du inte får bort skyddet?

/Stefan
Det går inte att dra loss och få fram en klibbig yta som på ett klistermärke. Pappret är vitt på framsidan och gult på baksidan men det ser ut att vara ett enda papper och det är inte klibbigt på någon sida.
Gammal 2019-09-14, 09:47
Astroscapist

Stene_68 skrev: Det går inte att dra loss och få fram en klibbig yta som på ett klistermärke. Pappret är vitt på framsidan och gult på baksidan men det ser ut att vara ett enda papper och det är inte klibbigt på någon sida.
Låter som gammalt papper. Hoppas du köpt bra märke på gelsticken så den inte orsakar flott på sensorn.
Papprena är till för att ta bort smutsen som fastnar på gelen som kommer från sensorn.
Men för att rengöra och får den klibbig igen så är det bara varmt vatten och lite diskmedel som behövs.
Du borde kunna använda vanliga klisterlappar från 3M (sånt man använder i skrivaren) som substitut.
/Stefan
Gammal 2019-09-14, 10:24
Stene_68

Astroscapist skrev: Låter som gammalt papper. Hoppas du köpt bra märke på gelsticken så den inte orsakar flott på sensorn.
Papprena är till för att ta bort smutsen som fastnar på gelen som kommer från sensorn.
Men för att rengöra och får den klibbig igen så är det bara varmt vatten och lite diskmedel som behövs.
Du borde kunna använda vanliga klisterlappar från 3M (sånt man använder i skrivaren) som substitut.
/Stefan
Har sett att många har dåliga erfarenheter av att sådana gör fläckar på sensorn. Jag kommer åtminstone inte att använda den till min bästa systemkamera och vågar mig inte på att köpa någon dyrare clib stick heller. Min lämnade en fläck när jag testade på en gammal kamera, men jag fick bort fläcken med smear away.

Är det någon som vet om smuts kan brännas fast på sensorn så att det blir en permanent fläck? Sensorn kan ju bli varm och speciellt på en spegellös kamera eller när när man filmar med en DSLR.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildsensor , dam , damm , kamera , rengöring , sensor , smuts

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:39.

Tether Tools Case Air