Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3100 – fjärrutlösare ML-L3

Produkter
(logga in för att koppla)

majlan

Ny medlem
hej!
jag har en nikon d3100 och har precis fått en fjärrutlösare till den.
fjärrutlösaren heter ML-L3!
Jag får de inte att fungera ihop, skulle gärna vilja få förklarat för mig hur jag ska göra!
Tacksam för svar!
 

Osquar

Aktiv medlem
Hmm... Jag är inte helt säker på att huset D3100 har IR-mottagare, vilket krävs för att fjärrutlösaren ML-L3 ska kunna kommunicera med huset. Kolla upp detta med Nikon. Om det funkar med ditt hus, så kolla manualen (husets resp. fjärrutlösaren) efter vilka inställningar som krävs.

Lycka till
Oscar
 

patre

Medlem
hej!
jag har en nikon d3100 och har precis fått en fjärrutlösare till den.
fjärrutlösaren heter ML-L3!
Jag får de inte att fungera ihop, skulle gärna vilja få förklarat för mig hur jag ska göra!
Tacksam för svar!
Hej!

Tyvärr har inte 3100 ir vilket medför att ml-l3 djärr är inkompatibel..
/Richard
 

majlan

Ny medlem
Tack för hjälpen, !
Min förra kamera som var relativt gammal hade ir-mottagare så tog för givet att denna
"nyare" kamera skulle ha det. Jag får kolla upp det helt enkelt!
Men om det skulle vara så att den inte har någon, vad finns det då för alternativ? Trådutlösare?
tack på förhand!
 

horvendile

Aktiv medlem
Utan att ha kollat i dag att jag minns rätt är jag rätt säker på att D3100 saknar IR-mottagare och ja, då är det någon form av tråd som gäller.
 

Osquar

Aktiv medlem
Tack för hjälpen, !
Min förra kamera som var relativt gammal hade ir-mottagare så tog för givet att denna
"nyare" kamera skulle ha det. Jag får kolla upp det helt enkelt!
Men om det skulle vara så att den inte har någon, vad finns det då för alternativ? Trådutlösare?
tack på förhand!
Det där med att "det som fanns på äldre modeller oxå per automatik ska vara med på nyare modeller" är något som har upphört att gälla sedan länge... Och detta drabbar i synnerhet de s.k "instegsmodellerna", dvs de lite billigare och enklare husen.

Nåväl, om D3100 saknar IR-mottagare, så tror jag att trådutlösare kan funka (här gäller det att kolla upp om kontakt finns i huset samt vilken typ av kontakt). Annars kan du leta bland s.k "tredjepartstillverkare". Hähne är exempelvis ett företag som gör mycket bra grejor, bl.a fjärrutlösare till Nikon m.fl. Dom utlösarna bygger på en annan teknik som inte bygger på IR, men kostar mer än ML-L3, kanske runt 1000-lappen. Trådutlösare är dock billigare, men kolla upp att det finns kontakt i huset.

Det är en djungel när det kommer till tillbehör och olika kamerahus! Ska man köpa något är det viktigt att säga exakt vad ens grejor heter samt handla av folk/butiker/företag som i sin tur har koll på läget, vilket det tyvärr är lite si och så med.... Vet ej var du är hemmahörandes, men Kameradoktorn i Sthlm vet "allt" om Nikon.... och mer därtill. Ta kontakt med dom.

/Oscar
 

Åke Hansson

Ny medlem
hej!
jag har en nikon d3100 och har precis fått en fjärrutlösare till den.
fjärrutlösaren heter ML-L3!
Jag får de inte att fungera ihop, skulle gärna vilja få förklarat för mig hur jag ska göra!
Tacksam för svar!
Jag har en D3000 som fungerar alldeles utmärkt med fjärrutlösaren ML-L3 så nog borde det funka även med D3100. På D3000 väljer jag kamerasymbolen med menyknappen, därefter väljer man fotograferingsläge, då får man upp en meny där fjärrutlösaren kan aktiveras, både direkt och fördröjd 2 sekunder. Kom bara ihåg att du måste återställa till serie eller enkelbild när du vill fotgrafera som vanligt.
mvh
Åke
 

Marklar

Aktiv medlem
Hejsan.
Har själv en D3100 och behövde en fjärrutlösare (Ställa fokus på fågelbordet och knäppa av innifrån tv-soffan :).

Sökte lite på E-bay och hittade:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=wireless+remote+nikon+d3100+&_cqr=true&_nkwusc=wireless+remote+nikkon+d3100&_rdc=1

De flesta modeller kopplas in i översta porten bland uttagen på vänster sida huset och en ir-sändare placeras hängande eller på blixtens plats. Sedan har man fjärrkontroll och trycker av med. Eftersom kameran inte har inbyggd IR så får man komplettera detta med en extern mottagare som man kopplar med sladd.

Köpte min för 16 dollar (Drogs ca 115 kr på mitt paypal-konto)

EDIT: Såg precis att samma förslag kom två inlägg före mitt :)
 

KarolinaE

Ny medlem
Hejsan.
Har själv en D3100 och behövde en fjärrutlösare (Ställa fokus på fågelbordet och knäppa av innifrån tv-soffan :).

Sökte lite på E-bay och hittade:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=wireless+remote+nikon+d3100+&_cqr=true&_nkwusc=wireless+remote+nikkon+d3100&_rdc=1

De flesta modeller kopplas in i översta porten bland uttagen på vänster sida huset och en ir-sändare placeras hängande eller på blixtens plats. Sedan har man fjärrkontroll och trycker av med. Eftersom kameran inte har inbyggd IR så får man komplettera detta med en extern mottagare som man kopplar med sladd.

Köpte min för 16 dollar (Drogs ca 115 kr på mitt paypal-konto)

EDIT: Såg precis att samma förslag kom två inlägg före mitt :)
Hejsan!
Ska bara höra om jag förstått det här rätt. Om jag beställer den fjärrutlösare som du länkat får jag alltså allt som behövs för att få en trådlös fjärrkontroll? Eller måste jag komplettera med en extern mottagare?

Tacksam för svar! :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hejsan!
Ska bara höra om jag förstått det här rätt. Om jag beställer den fjärrutlösare som du länkat får jag alltså allt som behövs för att få en trådlös fjärrkontroll? Eller måste jag komplettera med en extern mottagare?

Tacksam för svar! :)
Citat från annonsen: "This wireless remote shutter Release includes 1 transmitter and 1 receiver.". Så, ja, du får allt du behöver.

Per.
 

Marklar

Aktiv medlem
Hejsan!
Ska bara höra om jag förstått det här rätt. Om jag beställer den fjärrutlösare som du länkat får jag alltså allt som behövs för att få en trådlös fjärrkontroll? Eller måste jag komplettera med en extern mottagare?

Tacksam för svar! :)
Japp, har själv köpt en likadan som jag använder till min d3100, så det fungerar fint :)
 
ANNONS