Annons

Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD

Antonic

Aktiv medlem
Det sår rätt bedrövligt ut!!

Jag som kör crop lider ju inte av detta förens jag går över till FF.


Det kommer nog bli mitt nästa objektiv i alla fall pga bildstabiliseringen.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Det sår rätt bedrövligt ut!!

Jag som kör crop lider ju inte av detta förens jag går över till FF.


Det kommer nog bli mitt nästa objektiv i alla fall pga bildstabiliseringen.
Ja man kan undra över vad som ska ingå för att få betyget guldtoppklass. Det kanske vore mer rätt med toppklass för aps-c kameror och ett lägre betyg för en ff-kamera. Fast visst är det trevligt med med stabilisering på en normalzoom också.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Kantskärpan verkar sämre än på Canongluggen. Vinjetteringen kan man ignorera - eftersom den "andra" jämförelsen är ett Canon-objektiv på en Canon-kamera läggs vinjetteringskorrigering på direkt i råfilen, vare sig du vill eller inte (sen glömmer Canon dock att berätta detta...).

Sen ska man lägga till att TDP inte helt sällan klassar ner allt som det inte står Canon på. Många tredjepartsgluggar som de allra flesta oberoende testare är övrens om att de presterar betydligt bättre än Canon orginal motsvarighet efter att ha testat igenom dem ordentligt klassas ner av TDP - av någon lustig orsak. Vissa tredjepartsgluggar har t.o.m fått ganska uppenbar felfokusering i jämförelsebilderna... :-/ -Lite konstigt eftersom jag vet att någon av Canongluggarnas testbilder är från det fjärde objektivet de testade (eftersom de första tre var miserabelt dåliga).
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
[...]Canon-kamera läggs vinjetteringskorrigering på direkt i råfilen, vare sig du vill eller inte [...].
Lite vid sidan av kompletterar jag detta påstående.
Påstående gäller ifall optiken finns med i kamerans grundkonfig.
När jag köpte EF 70-200/2,8 L IS II så var den nyare än mitt hus - 7D. Kameran hade därmed ingen vinjetteringsinfo om objektivet, och ingen korrigering lades på. Med en uppdatering av EOS Utility kunde jag dock uppdatera kamerans databas så att vinjetteringen korrigerades.
PS. Kameran ändrr inte raw-informationen. VInjetteringskorrigering läggs på som ett tillägg, precis som vitbalans, skärpa mm.

Petter ...
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Ja Canons nya 24-70 är nog väldigt bra men oj vilket pris och sen passar det ju heller inte på Nikon D800.

Jag undrar om Tamrons 24-70 VC data om distrosionen kommer att finnas tilgänglig i D800:an ? Eller om en framtida uppdatering av firmware fixar detta någon som vet ?

För inte sjutton kan det vara så att ett kamera märke inte bryr sig om andra tillverkaress objektivs data när dom skapar firmware ?
Det finns ju chip i alla nyare objekiv som pratar med kamera huset så nåjgon information lämnas väl hoppas jag.

Jag har ju redan bestämmt mig för ett Tamron 24-70 VC så jäklar om det inte blir bra hehe. Blir ju det objektiv jag mest kommer att ha på så detta måste funka.

Mvh. /LEE
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jag är sugen på att testa ett, så om Mattson har inne ett nästa vecka kommer lite D800-bilder.
Det vore härligt Joakim, då får man verkligen veta hur detta intressanta objektiv uppför sig innan köp.
Tack På förhand !

På Media Markt Västerås finns det ett för Canon men inget för Nikon av någon anldening. Och jag väntar fortfarande på D800 eller en D800E och jag tar det första som erbjuds nu för väntan har känts lång hehe.
Mvh. /LEE
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja Canons nya 24-70 är nog väldigt bra men oj vilket pris och sen passar det ju heller inte på Nikon D800.

Jag undrar om Tamrons 24-70 VC data om distrosionen kommer att finnas tilgänglig i D800:an ? Eller om en framtida uppdatering av firmware fixar detta någon som vet ?

För inte sjutton kan det vara så att ett kamera märke inte bryr sig om andra tillverkaress objektivs data när dom skapar firmware ?
Det finns ju chip i alla nyare objekiv som pratar med kamera huset så nåjgon information lämnas väl hoppas jag.

Jag har ju redan bestämmt mig för ett Tamron 24-70 VC så jäklar om det inte blir bra hehe. Blir ju det objektiv jag mest kommer att ha på så detta måste funka.

Mvh. /LEE
Vad jag förstått så skall korrigering av kromatisk abberation inte vara beroende av att kameran "vet" vilket objektiv som sitter på. Vignettering och distorsion kräver dock denna information. Vänder man på steken kan man ju dock fråga sig vad kameratillverkaren tjänar på att man köper tredjepartsobjektiv. Vinsten hos tillverkaren ligger i objektiv och tillbehör och inte i husen. Så köper man t ex en D7000 plus kitglugg är det inte mycket vinst och att sedan göra det lätt för kunden att "ostraffat" använda tredjepartsobjektiv är ingen bra affär. Så varför skulle nan erbjuda full korrektion för tredjepartsobjektiv?
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Vad jag förstått så skall korrigering av kromatisk abberation inte vara beroende av att kameran "vet" vilket objektiv som sitter på. Vignettering och distorsion kräver dock denna information. Vänder man på steken kan man ju dock fråga sig vad kameratillverkaren tjänar på att man köper tredjepartsobjektiv. Vinsten hos tillverkaren ligger i objektiv och tillbehör och inte i husen. Så köper man t ex en D7000 plus kitglugg är det inte mycket vinst och att sedan göra det lätt för kunden att "ostraffat" använda tredjepartsobjektiv är ingen bra affär. Så varför skulle nan erbjuda full korrektion för tredjepartsobjektiv?
Jo så är det nog, det är ju fri konkurens och att hjälpa andra tillverkare är nog inget dom gör frivilligt.
Det finns ju endast en tanke att sådant sker och det är om andra tillverkare av kamera hus skulle ge denna hjälp så vi köpare byter märeke för att möjliheten finns att få ett större utbud samt fler billigare alternativ.

Ta detta med Canons ovilja att lämna med ett motljusskydd som är ett mycket viktigt hjälpmedel och samtidigt ta bra betalt för plastbiten. Detta har iaf. fått mig att köpa ett och annat tredjeparts objektiv istället. Bojkottar man tillräckligt mycket kanske dom förstår.

Tackar för infot om att CA skötas av objektivets egna firnware.

Mvh. /LEE
 

matnyttige

Aktiv medlem
Nu hänger jag inte riktigt med. Inte finns det väl någon firmware eller data från objektivet som gör att CA tas bort? Och i så fall när görs detta i så fall?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu hänger jag inte riktigt med. Inte finns det väl någon firmware eller data från objektivet som gör att CA tas bort? Och i så fall när görs detta i så fall?
Nej. Jag tror bara det blev ett skrivfel. CA borttagning som ev behöver firmware i vissa modelller är kameraberoende och har inget att göra med objektivuppgraderingar (vissa objektiv till åtminstone m43 och 4/3 erbjuder mjukvarauppgraderingar men detta har inte med CA att göra).
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
CA-korrigeringen skiljer från kamera till kamera (modell). Många av de moderna bildprocessorerna har precis som Adobes motor en automatisk igenkänning och korrigering av lateral CA. Det behövs ingen information alls från objektivet då, det sköts helt i jpg-omvandlingen.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Så det är inget speciellt kommando man ska köra i RAW-konverteraren (eller i ett bildbehandlingsprogram)? Om inte när tas i så fall CA bort - vid inläsning eller när man sparar bilderna som jpg?

Jag kan förstå att man kan ha olika lagringar för registrerade objektiv för att korrigera vinjettering och distortion men borttag av CA borde ju vara något man kan styra graden av.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Så det är inget speciellt kommando man ska köra i RAW-konverteraren (eller i ett bildbehandlingsprogram)? Om inte när tas i så fall CA bort - vid inläsning eller när man sparar bilderna som jpg?

Jag kan förstå att man kan ha olika lagringar för registrerade objektiv för att korrigera vinjettering och distortion men borttag av CA borde ju vara något man kan styra graden av.
Jo, det finns manuell CA-korrigering i t.ex. Lightroom, men det går automatisk i andra program och direkt i kameran.
 

Antonic

Aktiv medlem
Någon som testat objektivet och hur är det med t.ex hastighet på autofokus och byggkvalite.

Jag har sålt alla mina objektiv förutom 30mm sigma och 70-200 2.8 IS II

Tror jag blir nöjd så länge jag kör APS-C kamera men när jag går över till fullformat så
gillar jag inte 24mm läget direkt :(
Sedan vid filmning finns ju inga andra alternativ igentligen. hehe
 

akterspegel

Aktiv medlem
Är det någon sot sett något test eller testat själv på en D800, är sugen på en nikkor 24-70 men presterar denna lika bra så är den väldigt intressant då jag vill ha VR inte minst till filmning!
 

microo

Aktiv medlem
Är det någon sot sett något test eller testat själv på en D800, är sugen på en nikkor 24-70 men presterar denna lika bra så är den väldigt intressant då jag vill ha VR inte minst till filmning!
Är totalt överväldigad av objektivet, har visserligen inte Nikon 24-70 att jämföra med, men det levererar
https://plus.google.com/photos/115661137787620734976/albums/5775489975168537457?authkey=COKq0ff55ZyHpQE
Hadde förut Nikon 28-70 2,8 och dessa kan inte jämföras samma år!
 

akterspegel

Aktiv medlem
Är totalt överväldigad av objektivet, har visserligen inte Nikon 24-70 att jämföra med, men det levererar
https://plus.google.com/photos/115661137787620734976/albums/5775489975168537457?authkey=COKq0ff55ZyHpQE
Hadde förut Nikon 28-70 2,8 och dessa kan inte jämföras samma år!
Det låter kanon!
Jag har bara använtNikkor och sigma förut, hur är känslan i tamronet?

Fotar du med D800?

Jämfört med nikon så är den ett par CM kortare och nästan 100Gram lättare, det låter bra då nikons är lite väl biffig för att vara en allroundzoom som "alltid" sitter på, då tycker jag att smidighet är värdefullt.

Följer motljusskydd med?
 
ANNONS