Annons

Problem vid betalning utav bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnhall

Ny medlem
Hej allihopa!

Jo nu tänkte jag vända mig hit eftersom jag behöver lite åsikter.. Det är nämligen såhär att jag har fotat ett heldagsbröllop, skickat bilderna till brudparet (760 st alla redigerade o högupplösta i jpg format). De tyckte bilderna var jättefina men vill även ha råfilerna och ALLA bilder, inte bara de bra. Jag som fotograf tycker detta är helt absurt (spec eftersom 760 bilder är mer ön tillräckligt), men nu vill de inte föra över resten av summan (halva betalades efter bröllopet o halva skulle komma in efter jag skickat bilderna) förrän de fått alla filer.

Snälla, vad ska jag göra?? Jag är så rädd att detta kommer att befläcka mitt rykte, jag vill ju inte skicka med dåliga bilder, och absolut inga råfiler, men vill heller inte gå miste om pengarna eller att de ska sprida tråkigheter om mig.
Finns det något man kan göra??
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Du sände väl ett bekräftelsebrev (orderbekräftelse) på uppdraget innan Du började? Där ska stå vad som gäller och det är det sedan bara att följa utan att förlora ryktet.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Va ärlig med dem. Ingen fotograf släpper ifrån sig alla bilder, oberoende hur etablerad en fotograf är så finns det alltid skitbilder från en fotografering. Likväl som brudparet förväntar sig bilder de är nöjda med så måste också fotografen ha rätten att leverera bilder den kan stå för.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag tycker inte heller att det är rimligt att lämna ifrån sig allt inkl rawfiler. Förklara att det inte är kutym att man gör så. Nästan 800 bilder är stor leverans skulle jag vilja säga.

En variant är kanske att de får sitta med dig och se igenom fler bilder, och sen kanske få välja ut ett antal till. Då kan du ställa dem och ge dem jpg.

Alternativet är att du ser det som de köpt dig för en dag och alla bilder är deras. Inklusive RAW-filer. Dock tycker jag även i detta fallet att du som fotograf har rätt att sortera bort bilder som du inte kan stå för. Det måste paret respektera.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Jag missade att de även ville ha bilderna i Raw. Det är inte normalt att leverera obearbetat råmaterial till ett brudpar. De har heller inte rätt att ändra i bilderna utan till tillstånd, så vad skall de med dessa att göra?
Jag förstår att du inte har något skriftligt avtal med dem vilket är synd. Men hänvisa dem till tex till SFF´s prisgudie som behandlar så får de se hur och vad ett snitt av SFF fotografer ta betalt och vilka vilkor som gäller. http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det var en fuling som brudparet gjort tycker jag. De bör inte kunna kräva något sådant av dig.
Hade jag varit dig och insett att man förmodligen inte får betalt ifall man inte lämna ifrån sig RAW filerna så hade jag exporterat ut RAW filerna till JPG, dvs det dom fått och sedan konverterat tillbaka dom till DNG formatet som är en RAW-fil.
På så sätt får de RAW fil. De bad väl inte om ursprungsfilen heller? På så vis får de vad de bad om, dvs RAW filerna och du levererar bilderna på det viset det var ämnade att se ut. Dessutom får du betalt.
Du specade inte vad du skulle leverera och de specade säckert inte EXAKT vad det ville ha.

Oviktig fråga. Hur vet de föresten att du fotograferade i RAW?

/Stefan
 

hastfotografen

Avslutat medlemskap
Om de redan börjat tjafsa är "skadan" vad gäller ditt rykte redan skedd. Kort och gott, om de tänker snacka skit om dig så har de garanterat redan börjat med den saken med.

Stå på dig och gör om och rätt till nästa gång och se till att det finns vattentäta skott och utvägar från denna typ av frågeställningar.

Det finns absolut ingen anledning att du ska gå med på vad som helst utanför ramarna för foto och framförallt inte att du ska lämna ifrån dig dels RAW-material eller bilder som du själv inte kan stå för om det inte från början står inskrivet i kontraktet vilket jag har svårt att tro att du gått med på.

En följdfråga från en icke bröllopsfotograf 750 bilder i sig låter för mig sjukt mycket även om man fotar festen efteråt. Är detta kutym inom bröllopsfoto?
 

snap01

Aktiv medlem
Kändes inte det ganska givet att det inte var fallet. Varför raljera? Kom med konstruktivt förslag istället.
problemet är att många (glömmer)bort att skriva kontrakt där man bör skriva exakt vad som gäller för att slippa sådant här. Jag håller med att mängden bilder du lämnat är rejäl ;-) o det borde räcka mer än väl. Vad sa ni vid bokningen ang bilder/antal/raw-jpg o så vidare?
Ang betalningen just inom bröllop så kör dom flesta med en större förbetalning o resten senast vi leverans eftersom o jag skulle aldrig lämna ut bilderna innan betalning (har gjort det 4 gånger , strul varje gång) Just nu så sitter jag själv med en kund som är så nöjd fotade deras bröllop i februari o dom har beställt album osv o det tog dom ca 3 månader innan dom kom ut för att välja bilder (dom skyllde på en flyttning) sedan efter dom valt ut bilderna så skulle jag göra albumet vilket jag omg gjorde o jag verkligen frågade om dom skulle ha album med tanke på att det tog dom 3 månader innan dom kom ut. Jag fick ett svar där det står så här i ett sms
Klart vi vill ha våra bilder :) vi är jättenöjda :) Kan inte förklara riktigt vad som hände men dem slank bara ur vårt liv på pga olika anledningar. Vi ringer dig i em å så styr vi upp något , :) Verkligen ledsen med vårt betende. Med vänlig hälsning....

Vad hände sedan? jo jag vi bestämde att dom skulle sätta in pengarna eller betala kontant o jag skulle komma hem till dom på torsdag kl 18 så vid kl 17,30 ringer brudgummen o säger att han måste åka på jobb o kommer komma hem sent varvid vi bestämmer att jag ringer dan därpå o då svarar dom inte igen.
Behöver jag säga att dom (missade) att betala handpenningen o just nu så ligger jag ute med ett dyrare album,assistent kostnad o missad betalning för dryga 20 timmar så vad har jag lärt mig?

1. skriv kontrakt vilket jag gjort men se till att ta större förbetalning för att täcka in fall som detta. Nu har vi snart snö igen ;-) o visst jag överlever detta men tänker nog låta det gå till inkasso om dom inte ordnar en lösning. Jag frågade väldig noga innan jag började med albumet om dom verkligen ville ha bilderna eftersom dom (segade) rätt kraftigt o fick ett mail tillbaks att dom verkligen/självklart vill ha bilderna o album därför gjorde jag albumet.
2. Jag skickade album layoten i 1200 pixlar bredd för att man ska kunna se hur det ser ut så visst dom kan nöja sig med det o printa ut själv men jag tror inte det är fallet utan att dom helt enkelt kanske inte funkar tillsammans längre.

Så nu gör jag mina sista försök att kontakta dom annars så lägger jag ner eller skickar det till inkasso för jag har kontrakt skrivet o mail konversion etc men jag tycker det är trist o hade dom sagt till innan jag gjort albumet så hade jag kunnat dragit ner priset rejält om det dom tex sagt att dom ska separera.
Så även om man skriver kontrakt kan det bli fel......
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jo nu tänkte jag vända mig hit eftersom jag behöver lite åsikter.. Det är nämligen såhär att jag har fotat ett heldagsbröllop, skickat bilderna till brudparet (760 st alla redigerade o högupplösta i jpg format). De tyckte bilderna var jättefina men vill även ha råfilerna och ALLA bilder, inte bara de bra. Jag som fotograf tycker detta är helt absurt (spec eftersom 760 bilder är mer ön tillräckligt), men nu vill de inte föra över resten av summan (halva betalades efter bröllopet o halva skulle komma in efter jag skickat bilderna) förrän de fått alla filer.

Snälla, vad ska jag göra?? Jag är så rädd att detta kommer att befläcka mitt rykte, jag vill ju inte skicka med dåliga bilder, och absolut inga råfiler, men vill heller inte gå miste om pengarna eller att de ska sprida tråkigheter om mig.
Finns det något man kan göra??

Lätt att var klok i efterhand... ;)
Men jag sänder alltid över några visningsbilder i lågupplöst, och de bilder som jag tycker är bra.
Då blir det inte så många heller.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Kändes inte det ganska givet att det inte var fallet. Varför raljera? Kom med konstruktivt förslag istället.
Det var väl i högsta grad ett konstruktivt förslag för många som läser detta även om det inte var det för TS? Kan ju inte bara skapa en tråd och skriva det. Har man inte en tydlig överenskommelse är det kört om inte kunden har någon anständighet. Det är så oerhört enkelt att bara bekräfta vad som gäller och sedan har man en mångdubbelt starkare sitts juridiskt.
Tillgången till konstruktiva förslag i efterhand är liten om motparten är iskall.
 

AFJ

Aktiv medlem
Alternativ:

1) Gör som de vill och lämna över allt material. Gör det vid ett möte så de kan betala resten kontant så de inte lurar dig. Surt för dig men du har lärt dig något för framtiden. Kunden kan ju sitta där bäst de vill och glo på RAW-filer tills de ledsnar. Med lite tur är de helnöjda och rekommenderar dig.

2) Förklara vänligt och snällt att du inte tänker leverera mer och tala om för dem att de inte behöver betala resten. Om du gör det på rätt sätt kan du få dem att skämmas och inse att de faktiskt har fel. Det finns en liten chans att de blir nöjda och rekommenderar dig för andra och en mikrosskopisk chans att de också betalar resten.

3) Förklara att du har slutleverat och att förväntar dig att få betalt inom x dagar. Tala om för dem i vänliga men bestämda ordalag att du har för avsikt att gå vidare till inkasso om du inte får betalt. De kommer med all sannolikt snacka skit om dig och vägra betala.

Väljer du alternativ 3 bör du vara beredd att gå vidare. Jag tror du har ganska god chans att vinna en tvist. Ord kommer att stå mot ord men du har nog sedvänja på din sida - det normala är INTE att leverera allt.

Tråkig situation - lycka till!
 

cls

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jo nu tänkte jag vända mig hit eftersom jag behöver lite åsikter.. Det är nämligen såhär att jag har fotat ett heldagsbröllop, skickat bilderna till brudparet (760 st alla redigerade o högupplösta i jpg format). De tyckte bilderna var jättefina men vill även ha råfilerna och ALLA bilder, inte bara de bra. Jag som fotograf tycker detta är helt absurt (spec eftersom 760 bilder är mer ön tillräckligt), men nu vill de inte föra över resten av summan (halva betalades efter bröllopet o halva skulle komma in efter jag skickat bilderna) förrän de fått alla filer.

Snälla, vad ska jag göra?? Jag är så rädd att detta kommer att befläcka mitt rykte, jag vill ju inte skicka med dåliga bilder, och absolut inga råfiler, men vill heller inte gå miste om pengarna eller att de ska sprida tråkigheter om mig.
Finns det något man kan göra??
Hej, jag kan till att börja med tycka att det verkar vara knepiga kunder du har fått. Jag har ingen direkt lösning men ändå ett par idéer som möjligen skulle kunna hjälpa dig framåt.

- De vet väl sannolikt inte exakt hur många bilder du tagit. Sortera bort de värsta fadäserna och låt dem få resten. Klagar man på att det saknas löpnummer så är det ju enkelt motiverat med att många misslyckade bilder raderats redan i kameran.

- Jag tycker att redan 760 bilder låter mycket, men du kanske lyckades få ovanligt många guldkorn. Kanske skulle du fundera på att gruppera dem: Ett mindre urval (kanske 60) som är riktigt bra, resten av bilderna som du ursprungligen levererat (700), samt "övriga bilder som du inte riktigt vill stå för". Om du exempelvis levererar på olika skivor så blir det ju tydligt vad du själv anser vara bra respektive mindre bra.

- När det gäller råfiler så kan jag förstå att du inte vill släppa oredigerat material. En kompromiss skulle kunna vara att leverera i okomprimerat format istället för råformat. Då får du med alla dina redigeringar och brudparet får bästa möjliga underlag för stora utskrifter.

Lycka till!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Som jag skrev så gör om de färdiga bilderna till DNG!

För att få med så mycket bilddata så möjigt så exportera ut till 16 bits TIFF i prophoto RGB och konvertera tillbaka dom till DNG.

/Stefan
 

Grimmer

Aktiv medlem
Helt orimligt krav. Om jag får i uppdrag att tillverka en nyckelharpa så kan ju kunden knappast i efterhand säga att den vägrar att betala om jag inte även levererar alla misslyckade nycklar?
Enklaste lösningen vore väl att förklara för kunden att du redan slängt alla misslyckade bilder + alla RAW-filer.
 
ANNONS