Annons

Bäst kamera för film?

Produkter
(logga in för att koppla)

JojoC

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ska resa en del i vår/sommar och tänker spela in videodagböcker. Det jag nu undrar är: vilken kamera ska jag ha?
Jag äger en Canon 1100D. Räcker det att köpa till en mikrofon (vill ta upp bra ljud) eller finns det någon annan bra samt billig kamera (5000 prisklass) som gör jobbet bättre?

Mvh
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vilken videokamera som helst är bättre än en DSLR.
Enklare, snabbare, bättre AF, bättre bildstabilisering.
Bra ljud.... det kostar. Skall du ha det i kameran så kostar det än mer och framförallt så blir kameran STOR.
Tänk efter på VAD och HUR du vill ta upp bra ljud.
Är det din röst så är det inte så kinkigt o bäst o enklast blir det nog med en mygga. NÄRA munnen helt enkelt.
 

JojoC

Avslutat medlemskap
Tack för svar!
Det är min röst jag främst vill ta upp.
En vän rekommenderade en "Canon legria mini".
Någon med erfarenhet av en sådan?
 

larjo

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska resa en del i vår/sommar och tänker spela in videodagböcker. Det jag nu undrar är: vilken kamera ska jag ha?
Jag äger en Canon 1100D. Räcker det att köpa till en mikrofon (vill ta upp bra ljud) eller finns det någon annan bra samt billig kamera (5000 prisklass) som gör jobbet bättre?

Mvh
Kolla så att det finns en mikrofoningång. Vad jag kan se har inte 1100D en sådan. Vill du hålla dig kvar vid Canon finns 100D. För nyare Canon måste du upp i 700D eller motsvarande för att få en mikrofoningång. Men då börjar vi spräcka din budget. Tittar man på de andra kameratillverkarna så finns det tyvärr inget bra val om man ska hålla din budget. Instegsmodellerna har oftast ingen mikrofoningång.
Har för mig det finns mikrofoningång på en del kompaktkameror. Men de har jag tyvärr ingen koll på.
/Lars
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack för svar!
Det är min röst jag främst vill ta upp.
En vän rekommenderade en "Canon legria mini".
Någon med erfarenhet av en sådan?
Ring Scandinavian Photo och be och få prata med videokunniga. De är duktiga.
Eller ännu bättre, gå dit och känn på prylarna.
Ta med din kamera och jämför.
Bestäm vad som är viktigt.
ljud
4K
Bildstabilisering
pris
storlek
robust
batteritid
underskatta inte enkelt handhavande
Vad är viktigt för dig?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förresten så kommer Sennheiser inom kort till olika Scandinavian butiker och håller en gratis kurs i ljudupptagning. På ungefär en halv dag.
Fråga!
 
ANNONS