Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Kameratips: Budget mellan 40-50 000 SEK

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-05-15, 21:10
Brix

Sam DSOTM skrev: Även om jag gärna ropar "köp för fan!" för det är kul att spendera pengar, så får jag nog hålla med: börja lite lugnare.

Om du gillar retro-stylen så kör på det. Megapixlar, bokeh och snabb autofokus i all ära, men i slutändan så kommer du använda en kamera oftare om du gillar den. En tekniskt bättre kamera som du inte känner dig lockat att använda kommer ge dig färre bra bilder än en kanske tekniskt sett lite mindre bra kamera (det finns i princip inga dåliga kameror idag) som du brinner för att använda.

En överkomlig förstakamera i retro-stuket skulle kunna vara en begagnad Fujifilm X-Pro1 (samma stuk som Leica) eller X-T1 (samma stuk som Nikon Df. Båda går att få för några tusenlappar. De är inte jättesnabba, men tar fortfarande bra bilder, och skulle du inse att du inte gillar att bära runt/använda en systemkamera har du plötsligt en massa pengar över till annat! Yay! Nackdelen är att de är ganska begränsade vad det gäller video.

Fujis X-T2 går nu att få ny för runt 12k, begagnad kanske halva det priset om du köper privat - den är en väldigt bra stillbildskamera, fortfarande inte den vassaste videokameran på marknaden, men helt okej.

Men jag skulle som ovan rekommendera dig att du börjar med något billigt begagnat och prövar dig fram. Det tog mig 3 kameror innan jag hittade en som blev "min" - jag gick igenom både Canon och Nikon innan jag hittade "hem" i Fuji.
Så länge man använder ett skapligt objektiv så kan man ta bra bilder med vilken kamera som helst :) Främsta förutsättningen för att ta bra bilder är dock en själv :)
Annars håller jag med dig.

Och 12k för en X-T2? Finns ju för 9k ny :)
Gammal 2019-05-15, 22:06
Third eye

Ett ff spegefritt hus med bra liveview och minst 1/8000 slutartid, en fast 35:a 1,4 alt 50:a 1.8, en hygglig normalzoom typ 24-70/2.8 och en 70-200/2.8...båda flrslagsvis tamron G2-serien och kanske en godoxblixt med ttl-sändare.
Inte de minsta grejjerna, men heller inte största heller.
Blam...40-50.000, det går fort när man har roligt :-)
Och då skulle jag som filmar mycket sakna Gimbal välldigt mycket :-)
Gammal 2019-05-15, 22:22
lonian

2) Lätt att föra över bilder/videor från kamera till iPhone (ladda upp på Instagram)

Då detta verkar vara ditt främsta mål med kameran? Så gissar jag att du inte tänkt att redigera bilder via datorn? I så fall kan vi kanske räkna bort alla kameror över 24 megapixlar.
Gammal 2019-05-15, 22:23
Marteric

Kvalitativa bilder för att snabbt ladda över till iPhone och instagram tycker jag låter motsägelsefullt. För bästa kvalitet anser jag att du skall lägga till steg att i lugn och ro redigera bilden i datorn...
Lycka till!
Gammal 2019-05-15, 22:54
Makten

jonasfj skrev: Kolla in en Nikon Z6 + 24-70/4 S för 24 tusen. Det räcker jättelångt.

https://www.scandinavianphoto.se/kam...m-f4-s-1040686
+1

Det där är nog bland det vettigaste man kan köpa idag om man vill ha riktigt, riktigt bra bildkvalitet och en mångsidig apparat. Vill man ha vrålkort skärpedjup så kan man komplettera med en ljusstark 50:a eller 85:a. Finns för några tusenlappar begagnat eller till och med nytt beroende på vad man väljer.
Gammal 2019-05-16, 03:08
apersson850

PMD skrev: För den som inte har använt systemkameror från 1980-talet och tidigare är det antagligen ingen större ergonomisk fördel med en "retrokamera".
Jag köpte min första seriösa kamera 1975. Kantig som en tegelsten.
Sen var det någon som talade om för den tillverkaren att det fanns ett modernare sätt att formge en kamera. Jag köpte en sådan, och skulle definitivt inte vilja gå tillbaka. De gamla är ju bara obekvämare att hantera.
Gammal 2019-05-16, 04:21
Tony johansson

Nikon kör en drive på Nikon utrustning nu, även Z6-Z7. Och som redan nämnts, satsa på en spegellös ff med en gång, det hade jag gjort om det hade varit aktuellt att köpa nytt idag.
Gammal 2019-05-16, 04:23
fotobollfoto

apersson850 skrev: Jag köpte min första seriösa kamera 1975. Kantig som en tegelsten.
Sen var det någon som talade om för den tillverkaren att det fanns ett modernare sätt att formge en kamera. Jag köpte en sådan, och skulle definitivt inte vilja gå tillbaka. De gamla är ju bara obekvämare att hantera.
Jag tror att Per avsåg fasta fysiska reglage för fokus, tid, bländare och ISO.
Det som en gång i tiden var de reglage man behövde blev inpräntat i ryggmärgen var de satt och hur de fungerade.
Med modernare ergonomi sitter dessa grundreglage ofta dolda i automatik och under menyer i pekskärmar.
Gammal 2019-05-16, 04:26
fotobollfoto

Trådlös överföring till iPhone går att få i vilken kamera som helst som tar SD-kort.
Toshiba Flashair funkar - åtminstone hjälpligt - för detta.
Gammal 2019-05-16, 05:09
Bengf

fotobollfoto skrev: Jag tror att Per avsåg fasta fysiska reglage för fokus, tid, bländare och ISO.
Det som en gång i tiden var de reglage man behövde blev inpräntat i ryggmärgen var de satt och hur de fungerade.
Med modernare ergonomi sitter dessa grundreglage ofta dolda i automatik och under menyer i pekskärmar.

Nja.... Jag har en gammal A77 SLT, där sitter +/- och Isoknappen lätt tillgängliga, ett tryck så kommer det upp i sökaren mycket tydligt och fint, bara att snurra fram med hjulet vid avtryckaren, där man redan har fingret redo för skott, så enkelt och smidigt, jag begriper inte vad en del verkar gräva så infernaliskt i menyerna, flera så kallade moderna kameror har ofta också direktknappar som kan nämnas på olika sätt och leder användaren till speciella utvalda områden, även retrokameror med mycket rattar och vred får inte plats med allting hur man än gör. A9 har väl dock en autofokusratt på vänster sida att skruva på också.
Gammal 2019-05-16, 06:08
fotobollfoto

Grunden för bilden ligger i ljuset.

”Krispiga” (vad nu det betyder i sammanhanget) porträttbilder skapas ofta genom att manipulera ljuset.

Reflexskärmar, blixtar, softboxar och trådlös blixtstyrning kan göra större skillnad än något annat.
Gammal 2019-05-16, 06:28
rronnbac

Systemkameramarknaden är inne i en brytningstid, från spegelreflex till spegellöst, och för flera av tillverkarna, med nya objektivfattningar, så utöver vad man kan få från dem idag så kanske man vill ägna någon tanke åt vart systemen tycks vara på väg.

Med det sagt så tänker jag att inom de dominerande systemen så kanske

* Sony A7 iii, prisvärd, funktionsrik, mognaste alternativet inom spegellöst fullformat. Kombinerat med t.ex. Tamron 28-75 och Sony 85mm f/1.8. En möjlig nackdel med Sony på sikt är deras objektivfattning, som kanske kommer begränsa dem jämfört med de andra, när det gäller nya, ljusstarka objektiv.

* Nikon Z6 med 24-70, prisvärd, bra 4k, nackdelar är begränsat native objektivutbud, att inte alla äldre nikon-objektiv anpassar sig väl, lite osäkrare autofokus än konkurrenterna.

* Canon R / RP med 24-105. Begränsningar i 4K, bra optik, störst utbud av äldre, välfungerande, optik.

* Fuji (många hus att välja på t.ex. X-T3) moget, hög kvalitet på optik. Nackdel är kanske att det är APS-C, vilket gör att det inte riktigt kan ge fullformatets fördelar av t.ex. tunt skärpedjup, lågljusegenskaper

Om jag personligenskulle gå in med rent bord idag, med behov av bra 4k, så skulle jag nog luta åt Sony A7 iii, eller Nikon Z6. Ligger fokus mer på stillbild och man kan leva med begränsningarna i 4k så är Canon EOS R också ett alternativ.

Är 4k det viktigaste så ska man kanske också titta på Panasonics nyaste
Gammal 2019-05-16, 06:57
pemrby

Köp beg Fuji X-T2 med 18-55 (med OIS, utmärkt allround och video) samt ett 50/f2 (för porträtt). Riktigt bra moderna prylar som du kan få för uppskattningsvis 12k begagnat.
Gammal 2019-05-16, 08:12
Fotokillen_91

Wow, överväldigad av alla kommentarer. Tack så mycket alla!

Under helgen ska jag helt klart kika mer på Sony A7iii (+ de specifika objektiven som har angetts), Nikon Z6 och Fujifilm-kameror. Uppdaterar hur mina tankegångar utvecklas framgent.

Allt gott!
Gammal 2019-05-16, 10:27
Brix

Fotokillen_91 skrev: Wow, överväldigad av alla kommentarer. Tack så mycket alla!

Under helgen ska jag helt klart kika mer på Sony A7iii (+ de specifika objektiven som har angetts), Nikon Z6 och Fujifilm-kameror. Uppdaterar hur mina tankegångar utvecklas framgent.

Allt gott!
Objektiv bör du absolut kolla mer på också ja. Man köper ju inte bara en kamera, utan man köper in sig i ett system. Det mesta av bildkvalitén ligger som sagt dessutom i objektivet. Visst, i början kanske man inte riktigt vet vad man vill ha för objektiv och då brukar det vara bäst att börja med nån normalzoom för att lära sig allt.

Det viktigaste av allt är dock som sagt att lära sig använda grejorna. Lär dig om ISO, slutartid, bländare, brännvidd osv.
En skicklig och kunnig fotograf kan ta mycket bättre bilder med billiga saker än vad en nybörjare kan med svindyra grejor.

Jag kör själv Fuji och absolut älskar dem. "Retro"-designen gör deras grejor väldigt intuitiva och roliga att använda. Den andra stora anledningen att köra Fuji deras fantastiska objektiv. X-systemet är också överlag väldigt högkvalitativt och mångsidigt.

Risken är dock att du blir besviken, speciellt om du bara ska posta bilder på instagram. På lägre upplösningar/mindre storlekar så kan man idag ofta få liknande resultat med en smartphone-kamera som med systemkamerautrustning.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:41.

Låsta kvalitetsartiklar, Portfolio, obegränsat med bilder - nu får du 50% på PlusLäs mer