Annons

Gammal 2014-05-27, 14:18
Bengf

Går att vända och vrida på problematiken kamerahus storlek objektiv på många sätt, A6000-kamerahus håller samma vikt oavsett vilket objektiv som skruvas på, vilket då en stor FF självfallet också gör men summan av kardemumman gör att ett lätt kamerahus alltid blir lättare om samma objektivstorlek används.

A6000 och flera andra lättare kameror kan då upplevas som extra behändig med ett mindre objektiv, en stor kamera kan ju inte banta sin egenvikt. Och vi läser nästan varje dag hur fler och fler tröttnar på sina tjockkameror, även om det inte är ergonomiskt perfekt med ett stort objektiv på liten kamera så finns i alla fall möjligheten till det. som sagt den stora kameran förblir stor även med ett mindre objektiv.

//Bengt.
Gammal 2014-05-27, 18:12
afe

Totalvikten av en A6000 med 70-200/4 blir trots allt ganska mycket lägre än en DSLR som klarar samma bildfrekvens. Men visst, med stora teleobjektiv försvinner mycket av vitsen med en liten kamera (och ibland blir den lilla kameran en nackdel). Just 70-200/4 tror jag fungerar bra med en så liten kamera som A6000 i och med att objektivet inte är så himla stort - jag har testat min NEX-7 med Nikon 70-200/2,8 VR II och det var heller inte större problem hanteringsmässigt.
Gammal 2014-05-27, 19:19
Fredrik AVT

Jag har inga invändningar mot argumenten som framförts till försvar av A6000 - tekniken är d u fantastisk (åtminstone i bra ljus). Däremot, för mig, har yttre dimensionerna vad gäller HUR en kamera plus objektiv transporteras större betydelse än vikten i sig. Mitt sätt att se på det är:
1. Ficka
2. Liten kameraväska i skärpet eller i jobbväskan
3. Liten armbandsväska
4. Ryggsäck

Jag vet inte i vilken grad kombon A6000+70-200/4 skiljer sig från t ex Canon 70D+70-200/4.

Men, som sagt, jag ser tydligt attraktiva egenskaper med NEX och dess E fattningsefterträdare.
Gammal 2014-05-27, 19:51
afe

A6000 med 70-200/4 får plats i min Billingham Hadley Pro med rätt mycket andra prylar - en 70D med 70-200/4 skulle bli betydligt trängre. I och med att det är en axelväska tycker jag också att vikten har rätt stor betydelse.

Som sagt, med teleobjektiv försvinner en del av vitsen med den lilla kameran (och liten sensor), men jag ser det som att jag inte behöver en SLR som komplement om jag skulle vilja ta bilder av rörliga motiv på lite avstånd.
Gammal 2014-05-27, 22:17
afe

Fredrik AVT skrev: Jag vet inte i vilken grad kombon A6000+70-200/4 skiljer sig från t ex Canon 70D+70-200/4.
Ska du ha en DSLR som "klarar" 11 bps med följande autofokus på en 70-200/4 finns inte jättemånga att välja mellan. Canon 70D är inte en av dem, och Sonys SLT-kameror går också bort eftersom det inte finns någon 70-200/4 till dem (fast Tamrons nya kommer väl kanske med den fattningen också) ;)
Gammal 2014-05-28, 04:59
Bengf

Lyckades riva ner mitt 16-50 f/2,8 i golvet för ett halvår sedan och gick ej att reparera, så det lilla plastiga och gamla 50f/1,7 fick ta över jobbet till min A77, oj vilken märkbar skillnad det blev på sammanlagd vikt med den kombinationen hängandes runt halsen.

Så trots A77:ans rejäla grepp är skillnaden stor i hanterbarhet för 16-50 optiken är en ganska stor och tung rackare, och då tänker jag inte just för själva Fotoögonblicket utan också när jag går ut under några timmar och kameran hänger hela tiden på bröstet och slår.

Den perfekta kombinationen för alla fototillfällen är nog inte så lätt att få till alla gånger, lösningen för den mest hängivna fotografen är att nog att äga flera kameror.

Och A6000 och en kommande A7000 ( kanske ) är nog ingen dålig allround lösning trots allt.

//Bengt.
Gammal 2014-05-28, 08:15
Dennis_foto

Bengf skrev: (...) när jag går ut under några timmar och kameran hänger hela tiden på bröstet och slår.
(...)
//Bengt.
Lite off topic, men... skaffa en Black Rapid rem eller liknande. Jag köpte en för ett år sedan och ångrar att jag inte gjorde det tidigare. Stor skillnad på bekvämlighet och belastning när man är ute och går med kameran. Saknar inte att ha en kamera dunsandes på bröstet.
Gammal 2014-05-28, 08:48
Sten-Åke Sändh

Precis Per, man försakar inte speciellt mycket även i jämförelse med de allra bästa av tjockkameror vid tillfällen som dessa men man vinner att alltid behöva släpa runt en stor klossig kamera med ofta både stora och tunga A-mountobjektiv så fort man vill vara "kameraklädd". En tjockkamera kan aldrig bli liten men det kan en pluttkamera om man vill att den ska vara det till vardags och det är storlek man prioriterar och användningen tillåter det. Hellre än fågel i handen än 10 i skogen.
Gammal 2014-05-28, 11:09
Bengf

Dennis_foto skrev: Lite off topic, men... skaffa en Black Rapid rem eller liknande. Jag köpte en för ett år sedan och ångrar att jag inte gjorde det tidigare. Stor skillnad på bekvämlighet och belastning när man är ute och går med kameran. Saknar inte att ha en kamera dunsandes på bröstet.
En God ide, Tackar.
Gammal 2014-06-04, 23:02
afe

En sak som irriterar mig, och som jag hoppas de löser i en uppgradering är att sensorn som växlar mellan EVF och skärm är på tok för känslig. När jag vecklar ut skärmen för att fotografera med kameran i midje- eller brösthöjd växlar kameran till sökaren långt innan skärmen når bröstet. Det borde vara en smal sak att få till en inställning så att den aldrig går över till sökaren med skärmen utfälld (förutsatt att kameran vet om det då).

En annan sak är att skärmen är sämre i starkt ljus än den på NEX-7, så tyvärr är det som många belackare till spegellösa säger att den är svåranvänd i dessa lägen. Det upplevde jag inte i lika hög grad med sjuan.

På det hela taget tycker jag fortfarande kameran är mycket mycket bättre, men det finns (förstås) ändå en del irritationsmoment ...
Gammal 2014-06-04, 23:12
Sten-Åke Sändh

A6000 bara måste bli en storsäljare. Så bra och till ett så billigt pris om man bara köper huset.
Gammal 2014-06-05, 04:47
Bengf

På tal om skärmar i starkt ljus så är väl det ett känt fenomen speciellt vid den stora användningen av smarttelefoner, tycker mig se hur folk vänder ryggen mot solen, skuggar med handen osv. Kamera-skärmar räddas väl annars ofta av om kameran har någon form av sökare.

Jag menar att det är en sämre bieffekt som tillverkarna en gång i tiden kanske aldrig tänkte på då även skärmarna blir större och större nu för tiden, en äldre liten 2 tums skärm fick lite egenskugga av kameran i sig själv.

//Bengt.
Gammal 2014-06-05, 06:06
Barkismats

afe skrev: En sak som irriterar..... är att sensorn som växlar mellan EVF och skärm är på tok för känslig. När jag vecklar ut skärmen för att fotografera med kameran i midje- eller brösthöjd växlar kameran till sökaren långt innan skärmen når bröstet. Det borde vara en smal sak att få till en inställning så att den aldrig går över till sökaren med skärmen utfälld .....
Så fungerar det på A77.
Gammal 2014-06-05, 06:15
dhanjel

Funderar lite på att uppgradera från en 5N till denna, verkar vara en trevlig liten mackapär.
Borde inte vara allt för dumt väl, nu när huset ligger på runt 5k? Man borde väl få en 2k för en 5N åtminstone.

Frågan är vilket smidigt allround-objektiv man ska satsa på isåfall, nytt eller begagnat.
Gammal 2014-06-05, 11:11
afe

Bengf skrev: Jag menar att det är en sämre bieffekt som tillverkarna en gång i tiden kanske aldrig tänkte på då även skärmarna blir större och större nu för tiden, en äldre liten 2 tums skärm fick lite egenskugga av kameran i sig själv.
Nja, det tycker jag nog inte stämmer. Dessutom var de små skärmarna fullständigt odugliga som sökare ändå :)

A6000 har inte större skärm än NEX-7, men den är sämre i dagsljus. Solen behöver inte ligga på skärmen för att det ska vara svårt att se.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.