Annons
Gammal 2016-04-15, 14:44
fotograf-magnus-stalberg

PMD skrev: EOS 70D är en mycket mer praktisk videokamera än EOS 7D. EOS 7D är en mycket bra actionkamera vars främsta egenskaper är bortkastade om man bara ska använda den för video.
Jodå, jag vet vad 70D kan. Den har dock inte 7D Mark II:s följande autofokus, vilken är grym.

Nu såg jag dock att trådskaparen är på jakt efter en begagnad 7D och inte den nya modellen, så där vår diskussion utanför ämnet.
Gammal 2016-04-15, 14:50
_OLLE_98

kamera valet är en annan sak och som sagt undrar jag mer om själva objektivet. Är det någon som vet om det är någon skillnad i skärpa mellan Sigma 17-50 och 17-70 (ps jag har filmat i typ 2 år och alla dessa fokus saker mm är inget problem för mig jag är bara ut efter lite mer lärdom om objektiv!)
Gammal 2016-04-15, 15:04
PMD

fotograf-magnus-stalberg skrev: Jodå, jag vet vad 70D kan. Den har dock inte 7D Mark II:s följande autofokus, vilken är grym.
För video har väl EOS 7DII ungefär samma sorts AF som EOS 70D? Båda torde dock vara bättre än EOS 7D just för video.

Nu avser ju TS att fokusera helt manuellt så AF-egenskaper är å andra sidan tämligen irrelevanta.

Nu såg jag dock att trådskaparen är på jakt efter en begagnad 7D och inte den nya modellen, så där vår diskussion utanför ämnet.
Nä, precis. Jag trodde dock att du syftade på just EOS 7D eftersom du skrev det. :-)
Gammal 2016-04-15, 15:13
fotograf-magnus-stalberg

PMD skrev: För video har väl EOS 7DII ungefär samma sorts AF som EOS 70D? Båda torde dock vara bättre än EOS 7D just för video.
Du har alldeles rätt. :-)
Gammal 2016-04-15, 16:03
peranders

Hur lätt är det att ställa in skärpan manuellt när man filmar? Sådär, skulle jag säga. Att ha en vridbar displaj underlättar högst avsevärt vid filmning i knöliga vinklar.
Gammal 2016-04-15, 21:08
hne

Det man för stillbildsfallet kallar skärpa domineras av återgivning av mikrokontrast. Det blir inte mycket mikro kvar efter att 4x4 pixlar slagits ihop till en (FullHD med en 24Mpx-sensor). Video är helt enkelt rätt förlåtande mot oskarpa objektiv. Detsamma gäller på samma visa för lateral kromatisk aberration.
Å andra sidan finns det andra egenskaper som videografer önskar ur ett objektiv som stillbildsfotografer sällan tänker på. Exempelvis om objektivet är parfokalt, om det uppvisar focus breathing, hur mycket ljus det verkligen släpper igenom (och inte bara hur stor bländaröppningen är).
Gammal 2016-04-15, 21:42
Tonyeagle

Ingen alls
apersson850 skrev: Nä. En 7D kan ändå inte köra med någon vettig följande fokus under filmning. Det är en stillbildskamera som kan filma, inget annat.
Därför går det bra med USM-objektiv till den, men om det sen sker ett byte till en kamera med dual-pixel AF, då ångrar man sig kanske.
EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM är ett objektiv som är sådär, bara. Det kostar därefter också. Exempelvis EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är betydligt bättre, men det syns förstås på prislappen också. Begagnade 17-85 är inte dyra.
Nej, 7D har överhuvudtaget inte följande AF vid filmning. Där gäller fokusera-filma, fokusera om-filma. Annat är det med 70D som nog snart kan får till riktigt bra pris beggad.
Gammal 2016-04-15, 21:45
control87th

Trådskaparen skriver tydligt att han vill filma med RAW, med hjälp av ML.... ni som snackar om 70D mfl. har nog noll koll på ML och förstår inte poängen med en 7D :(
Gammal 2016-04-15, 21:52
PMD

control87th skrev: Trådskaparen skriver tydligt att han vill filma med RAW, med hjälp av ML.... ni som snackar om 70D mfl. har nog noll koll på ML och förstår inte poängen med en 7D :(
Magic Lantern skriver att support för EOS 70D är "in progress", så det är väl inte helt fel att vänta sig att det blir klart så småningom. Hur snart vet jag dock inte.
Gammal 2016-04-16, 10:12
_OLLE_98

Bra information jag visste att kromatisk aberration var förlåtande men inte att det även gällde skärpan. Vad betyder egentligen parfokalt? Jag vet inte hur bra koll du har på specifika objektiv men hur mycket skillnad i skärpa tror du man ser mellan canon 18-55 kit och låt säga Canon 17-55 som sägs vara väldigt skarpt!?

hne skrev: Det man för stillbildsfallet kallar skärpa domineras av återgivning av mikrokontrast. Det blir inte mycket mikro kvar efter att 4x4 pixlar slagits ihop till en (FullHD med en 24Mpx-sensor). Video är helt enkelt rätt förlåtande mot oskarpa objektiv. Detsamma gäller på samma visa för lateral kromatisk aberration.
Å andra sidan finns det andra egenskaper som videografer önskar ur ett objektiv som stillbildsfotografer sällan tänker på. Exempelvis om objektivet är parfokalt, om det uppvisar focus breathing, hur mycket ljus det verkligen släpper igenom (och inte bara hur stor bländaröppningen är).
Gammal 2016-04-16, 10:48
hne

Parfokal innebär att man kan zooma utan att behöva fokusera om.
Jag har ingen erfarenhet av någon av gluggarna du nämner (om du inte tänker på första sämsta generationen 18-55 som jag ett tag använde med en 350D för typ tio år sedan).
17-55 har maxbländare 2.8 hela vägen och DET är ett argument för det objektivet. Både storleken och att den inte ändras när man zoomar.
Gammal 2016-04-16, 12:07
control87th

PMD skrev: Magic Lantern skriver att support för EOS 70D är "in progress", så det är väl inte helt fel att vänta sig att det blir klart så småningom. Hur snart vet jag dock inte.
Och har 70D tillräckligt snabb minneskontroller för att kunna filma RAW.... nix, så support för ML i stort har inte med saken att göra, ledsen om jag låter hård och grinig....
Gammal 2016-04-16, 13:41
_OLLE_98

Du har helt rätt! 7d är faktiskt den snabbaste kameran efter 5d3 när det gäller ML och det är därför jag köper den!

control87th skrev: Och har 70D tillräckligt snabb minneskontroller för att kunna filma RAW.... nix, så support för ML i stort har inte med saken att göra, ledsen om jag låter hård och grinig....
Gammal 2016-04-18, 19:31
hne

Enda källan till reviews jag känner till som regelbundet och på ett konsekvent sätt kollar hur objektiv beter sig vad gäller focus breathing, bokeh och sånt är ken rockwell.

Dessa egenskaper varierar mycket i canons stillbildsobjektivpark och de publicerar själva inget om detta.

17-40/4L har som ett udda excellent nästan ingen breathing vid 40mm och vid 17mm är breathing helt dominerad av att distortionen varierar med fokusavstånd (tunnformig vid närgräns, lätt kuddform vid oändligt) men det senare syns bara just så pass på crop (på fullframe är det världens åkattraktion!).

Ett annat jag precis kollade, 85/1.8, har kraftig focus breathing. Den lär jag inte göra någon focus pull med stationär kamera ute i skogen med.

Jag skulle rekommendera dig att försöka testa de objektiv du är intresserad av innan köp.
Gammal 2016-04-18, 20:30
PeterWem

Du kommer inte kunna filma i strax under 1080 i 60b/s i råformat. Snarare 25. Zoomar du in i cropmode kommer du kunna filma i 1080, men då i 20 b/s eller mindre. Du får inga artefakter i cropmode men får det i vanligt läge. 5DIII slipper man det helt.
För att använda cropmode är ett vidvinkel att föredra, t.ex. 10 mm i brännvidd.
Besvara

Bokmärken

Taggar
canon , objektiv , sigma , skärpa , video

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:54.