Gammal 2018-02-24, 19:46
Kent Helgesson

Att pressa film.
Det här med att pressa film har jag inte koll på.
Om jag fotar med en T-Max 400 och ställer in kameran på ISO 3200,,,är det att pressa filmen?
Då måste jag i så fall informera fotogubben att jag har gjort som jag har gjort så att han framkallar filmen därefter...eller? Är jag rätt ute ?
Gammal 2018-02-24, 22:44
Erik Schalin

Själva pressningen är i framkallningen.
Det gör man när man har underexponerat filmen.
Personligen är jag inte så förtjust i resultatet.
Gammal 2018-02-24, 23:03
jag&bilden

Kent Helgesson skrev: Det här med att pressa film har jag inte koll på.
Om jag fotar med en T-Max 400 och ställer in kameran på ISO 3200,,,är det att pressa filmen?
Då måste jag i så fall informera fotogubben att jag har gjort som jag har gjort så att han framkallar filmen därefter...eller? Är jag rätt ute ?
Ja om du har exponerat den efter 3200 istället för 400 så har den blivit underexponerad som Erik skrev och då meddelar du det och den som rattar framkallningen får processa den enligt instruktioner/rekommendationer från tillverkaren.

Det kan handla om längre tider, samma eller andra kemier och justerade förhållanden av blandningarna.
Funkar det att framkalla din film i den kemi de redan använder så förlänger man framkallningstiden. Behövs det en annan kemi så får man göra de förändringarna.

Så här ser t.ex tabellerna ut för Ilford.
https://www.ilfordphoto.com/amfile/f...product_id/682
Gammal 2018-02-25, 06:44
henpe

...och resultatet av underexponering+ pressning blir ofta att du får negativ med ganska hög (upplevd) kontrast, skuggor utan teckning och mkt korn. Till vissa motiv kan det passa bra, andra inte, men det är väl uppenbart.

Det finns faktiskt en gammal artikel här på FS om pressning, jag lyckades hitta den:

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotot...ressa-film.htm

Mvh

Henrik
Gammal 2018-02-25, 06:55
unoengborg

Kent Helgesson skrev: Det här med att pressa film har jag inte koll på.
Det flesta filmer kan pressas ytterst lite. Man kan försöka kompensera för underexponeringen genom att öka framkallningstiden och/eller höja temperaturen eller byta framkallare för att få tätare negativ som vid en hastig blick ser mer normala ut. Resultatet är sällan avsevärt mer detaljer i lågdagrarna. Det som händer är istället att kontrasten och kornigheten ökar. Det brukar inte se bra ut. Använd känsligare film istället.
Gammal 2018-02-25, 08:36
froderberg
Administratör

unoengborg skrev: Det flesta filmer kan pressas ytterst lite. Man kan försöka kompensera för underexponeringen genom att öka framkallningstiden och/eller höja temperaturen eller byta framkallare för att få tätare negativ som vid en hastig blick ser mer normala ut. Resultatet är sällan avsevärt mer detaljer i lågdagrarna. Det som händer är istället att kontrasten och kornigheten ökar. Det brukar inte se bra ut. Använd känsligare film istället.
Du har rätt i att känsligheten knappt kan påverkas, men med pressa menar de flesta att man kompenserar täthet och kontrast efter ett högre exponeringsindex. Det brukar gå att pressa 2-3 steg.

Att pressa en ISO 100-film känns meningslöst. Men vill man nå EI 3200 eller 6400 får man pressa de mest känsliga filmerna.
Gammal 2018-02-25, 11:46
Foto och Bildteknik
Guest

Fann kursmaterial från Kodak om just pressning. För egen del testade jag vid ett fåtal tillfällen; vid industri och reklamfoto behövs sällan pressning. Som Kodak skriver passar sig detta bäst vid motiv med låg kontrast. Nedan bifogas Kodaks råd med kurvor och allt... (Skannat dokument, ha överseende med svärta och kontrast på bilderna).
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Kodak.jpg
Visningar:	36
Storlek:	279.9 KB
ID:	145488  

Namn:	Kodak-2.jpg
Visningar:	25
Storlek:	295.5 KB
ID:	145489  

Namn:	Kodak-3.jpg
Visningar:	18
Storlek:	256.4 KB
ID:	145490  

Namn:	Kodak-4.jpg
Visningar:	11
Storlek:	219.5 KB
ID:	145491  

Gammal 2018-02-25, 15:08
Ventures

Foto och Bildteknik skrev: Fann kursmaterial från Kodak om just pressning. För egen del testade jag vid ett fåtal tillfällen; vid industri och reklamfoto behövs sällan pressning. Som Kodak skriver passar sig detta bäst vid motiv med låg kontrast. Nedan bifogas Kodaks råd med kurvor och allt... (Skannat dokument, ha överseende med svärta och kontrast på bilderna).
Tack. Det var intressant information för mig, som aldrig testade detta när det begav sig.
Om det fortfarande finns film och framkallare den dagen man får tid får man kanske göra ett försök.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:34.