Annons

Kowaflex modell E

Produkter
(logga in för att koppla)

chrise

Ny medlem
Hej!

Har ärvt en Kowaflex modell E med ett 50mm Prominar. Även original läderfodralet finns med men är lite trasigt.
Hur vanliga är dessa kameror och finns det något samlarvärde i den?

/ ChrisE
 

blj

Aktiv medlem
Kowaflex E

Hej! Modellen tillverkades 1960-1963,priset på ebay ligger på
300-800 kr beror på skicket,kollade på fotosidan ingen Kowa
kamera är inlagd här eller ägare av märket.Kowa tillverkar
bra kikare för fågelskådning bla.tubkikare äger själv deras
tub TS-601.Tittad på sidor om Kowa verkar vara bra kvalite
på kameran. //blj
 

PMD

Aktiv medlem
Kolla priser på avslutade auktioner för att få en rättvisande bild av marknadsvärdet.

Jag köpte en Kowa SE R på Tradera för att par år sen för 100 kr. Det är en lite senare modell än E. "R" betyder att objektivet är utbytbart. (Det finns en modell SE utan R också).

Min Kowa tycks fungera (men jag har inte framkallat någon film från den än). Det lär dock inte vara alltför ovanligt att gamla Kowakameror som har övervintrat har slutat att fungera.
 

PMD

Aktiv medlem
Det där säger som sagt inte så mycket eftersom det inte handlar om avslutade affärer.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst, men det är osålda kameror (och en del hade "or best offer", eller liknande, med i beskrivningen). Det är inte säkert att det är någon som vill betala säljarnas satta priser.

Det är mycket bättre att titta på avslutade affärer om man vill ha ett hum om marknadspriset.
 

chrise

Ny medlem
Tack för er input. Man kan alltså konstatera att det inte finns något stort värde i kameran.
Då infinner sig ju nästa fråga. Eftersom jag inte har något intresse av den finns det någon samlare här på forumet som vill köpa den för en symbolisk peng för att ha i sin samling av gamla kameror?
Så vitt jag kan bedöma verkar den fungera, ljusmätarvisaren rör sig och slutaren öppnar och stänger. Jag har inte provat med film. så om ljusmätning och slutarhastighet är korrekt kan jag inte svara på.
/ ChrisE
 

PMD

Aktiv medlem
Sätt in en annons i Köp & sälj här på Fotosidan med nåt lämpligt pris utgående från den information du har (titta på avslutade annonser på eBay och kanske på Tradera). Eventuellt kan du skriva i din annons att priset är förhandlingsbart om du misstänker att priset kanske är lite högt.

En annons på Tradera kanske också kan leda till en affär. Det säljs nog fler gamla och antika kameror på Tradera än på Fotosidan, tror jag.

Själv har jag redan en Kowa av liknande modell, så jag är inte så jätteinresserad, men vem vet - till rätt pris, kanske? :)
 
ANNONS