Gammal 2018-10-08, 18:10
Fredrik AVT

AFJ skrev: Det var inte det jag anmärkte på. Jag har ingen koll på de olika modellerna. Det jag reagerade på var att du dissade kameratypen och ansåg att mobilen var lika så bra. De är de ju inte om man skall fota fågel och vilt.

Det är möjligt att jag missförstod dig - vi har nog i grunden samma syn.
Jag tror vi är överens. Det jag påpekade var att vid överlappande brännvidd erbjuder de små superzoomkompakterna ingen bildmässig fördel över en bättre mobiltelefon. Det är enbart zoomen som är en fördel.
Gammal 2018-10-08, 18:40
BeBest

Användbar zoom är ovärderlig
Jag har idag en kamera med superzoom. Det är en Lumix FZ300. Innan hade jag föregångaren FZ200 och innan den en Lumix LX2.
Jag rör mig i skog och mark i gryningen eller så tar jag landskapsfoton med soluppgångar i. Att kunna stanna mitt i steget och plåta älgen långt ute på åkern är suveränt. Samma med vildsvinet i skogsbrynet.
Det här är som regel rätt ljusa platser även innan soluppgången men inne i skog måste jag vänta till efter solen kommit upp. Då hjälper inte att objektivet räknas som förhållande vis ljusstarkt. Den lilla sensorn kräver ljus.
Får du tag på en beg FZ200 har du en kamera som räcker långt om du väljer att gå i skogen på dagtid.
Gammal 2018-10-08, 20:36
AFJ

BeBest skrev: Jag har idag en kamera med superzoom.
Bilderna på din profil visar att man inte skall förakta den här typen av kameror - många fina bilder tycker jag.
Gammal 2018-10-08, 20:56
BeBest

AFJ skrev: Bilderna på din profil visar att man inte skall förakta den här typen av kameror - många fina bilder tycker jag.
Tack för berömmet AFJ!
Jag låter kameran få göra sitt jobb vanligtvis med bländaren prioriterad och redigerar sen resultatet.
I rätt sammanhang duger den kameran långt men man lär sig snart att zoomobjektivet också har sina brister. ”Fallande husväggar” och bågformade horisonter kan man drabbas av om man inte lägger dem relativt centralt i fotot.
Besvara

Bokmärken

Taggar
handla , kamera , köp

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:20.

Elinchrom ELM8