Annons

Prishöjning att vänta för Adobe CC Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Och vad tror du är anledningen till Adobes tester med dubblerat pris på vissa marknader? Att skoja med användarna kanske, eller att kratta manegen för en kommande prishöjning. Jag vet i alla fall vad jag tror:)
På vilken marknad har de har dubblerat priset?
 

AWid

Aktiv medlem
På vilken marknad har de har dubblerat priset?
Ok - du vet inte riktigt vad som hänt. Men börja från början i t ex den här tråden och kolla även in länkarna. Det framgår ganska tydligt (från många källor) att Adobes marknadsfolk håller på med vissa tester på utvalda marknader. Och då är frågan - varför gör de det?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ok - du vet inte riktigt vad som hänt. Men börja från början i t ex den här tråden och kolla även in länkarna. Det framgår ganska tydligt (från många källor) att Adobes marknadsfolk håller på med vissa tester på utvalda marknader. Och då är frågan - varför gör de det?
Det är ingen som vet vad som har hänt!

Petapixel har tydligen bl.a. chattat med en försäljare som heter Gurpreet och senare varit i kontakt med någon annan vars roll och nivå är okänd. Knappast journalistik som kommer att ge Pulizerpriset.

Adobes officiella uttalande är att de inte planerar att höja priset på basplanen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är mycket gnäll på Adobe och det har kanske gjort sig förtjänta av viss kritik.

Jag tycker att priset för basplanen, dvs. Lightroom + Photoshop + några andra appar, är ganska rimligt. Jag betalar $9.99 per månad och vi är två användare. Hur många kaffe latte får man för det?

Närmsta konkurrent är Capture One Pro 12 som erbjuder två alternativ: $20/månad eller $299 utan uppdateringar. De har bättre erbjudanden för Sony- och Fujifilmanvändare, men det är ju segt om man t.ex. byter kameramärke.

Sen finns det en rad andra alternativ som är billigare och det är ju bra med valmöjligheter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
…...Det kan vara så att Adobe inte är intresserade av privatanvändare och amatörer egentligen, men känns ju som att de anstränger sig för att stöta bort dem. Historien får visa vem som har rätt, men jag tror 20$ i månaden, och än mer 240 kr i Sverige, är för mycket för den stora merparten, för något så pass nischat som ett fotoredigeringsprogram. Det är nog ungefär lika mycket som jag i övrigt lägger på fotografering över tid.
Ja det skulle ju kunna ligga en del i det om det inte vore för att den låga initiala kunskapströskeln till att använda Lightroom är så pass låg just för att attrahera första gångsanvändare och stora grupper med begränsad tidigare erfarenhet av avanceraade bildredigeringsprogram. Jag tror att det bidragit stort till att Lightroom blivit så pass populärt som det faktiskt blivit.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är mycket gnäll på Adobe och det har kanske gjort sig förtjänta av viss kritik.

Jag tycker att priset för basplanen, dvs. Lightroom + Photoshop + några andra appar, är ganska rimligt. Jag betalar $9.99 per månad och vi är två användare. Hur många kaffe latte får man för det?

Närmsta konkurrent är Capture One Pro 12 som erbjuder två alternativ: $20/månad eller $299 utan uppdateringar. De har bättre erbjudanden för Sony- och Fujifilmanvändare, men det är ju segt om man t.ex. byter kameramärke.

Sen finns det en rad andra alternativ som är billigare och det är ju bra med valmöjligheter.
Men det är väl inte helt schyst att jämföra en prenumeration med ett nyinköpspris? Visst kan man uppgradera även Capture One. Är det bara jag som läst annat?:

https://www.google.se/search?ei=91_QXJ7iL8WymwXigqegAw&q=capture+one+upgrade+pricing&oq=capture+one+upgrade&gs_l=psy-ab.1.1.0l5j0i22i30l5.5436.9361..12061...0.0..0.110.986.8j3......0....1..gws-wiz.......0i71j0i67.7Q-s-AAalMM

Sedan är det ju numera inte enbart Sony-användare som kan dra nytta av samarbetet mellan tillverkaren och Phase One. Det gör ju numera även Fuijis.

Min senaste uppgradering (ver 11-12) kostade 69 Euro (med 50% rabatt som varat i månader). Det är helt OK. Har bästa brorsan Adobe bjudit på några rabatter tro? Kanske inte något man behöver ägna sig åt med prenumerationsupplägg.

Någon lyfte exemplet Microsoft och samma sak gäller väl dem. Händer inte särskilt mycket med vare sig Office eller Windows numera och då är det ju svårt att få folk att uppgradera frekvent. Mycket lugnare då att införa en prenumerationsmodell. Sedan kan man somna om i lugn och ro till tonerna av det självspelande pianot. Men priset man betalar idag är ju att man blivit ett mycket mindre relevant företag idag än man varit tidigare och den utvecklingen riskerar även Adobe att stå inför.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ok - du vet inte riktigt vad som hänt. Men börja från början i t ex den här tråden och kolla även in länkarna. Det framgår ganska tydligt (från många källor) att Adobes marknadsfolk håller på med vissa tester på utvalda marknader. Och då är frågan - varför gör de det?
Vad jag sett har de bara utökat utbudet. Se ifall det attraherar konsumenterna.
Det är väl inte helt fel att få mer valmöjligheter?!?

/Stefan
 

AWid

Aktiv medlem
Nej, de råkade ta bort ena alternativet när det uppdaterade hemsidan. Rättelsen kom efter alla dragit fel slutsatser.

/Stefan
Och det var ju ett behändigt sätt att ta sig ur den knipa man själva försatt sig i.
Fast för egen del kan jag "sitta på läktaren och titta på" eftersom jag hittat alternativ som passar bättre för mig.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Och det var ju ett behändigt sätt att ta sig ur den knipa man själva försatt sig i.
Fast för egen del kan jag "sitta på läktaren och titta på" eftersom jag hittat alternativ som passar bättre för mig.
Och det är på läktarna som huliganer oftast befinner sig och inte på spelplanen.
Iaf gillar jag att man får fler alternativ att välja mellan. Denna nya går ju ut på att kombinera det befintliga prenumeration med mkt mer molnlagring. Det är dit framtiden går även om den inte helt är mogen enligt mig.
Tänk om man bara kunde välja ett alternativ på allt. En typ av android telefon en typ av iphone, en enda konfiguration av PC.
Fy fan!


/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Trevlig samtalston du visar upp. Känns det bra?
Absolut, bättre att försöka vara positiv istället för att elda på saker för att sedan sitta på läktaren och titta på.
Gillar man inte en produkt så behöver man inte spy galla över den.
Välj hellre alternativet och säg bra saker om den.
Hitta på saker som inte är sant är onödigt alternativ fakta.
De har inte dubblerat några priser. Det är ju helt falskt.
Du får gärna länka till en av Adobes produkter som de nyligen dubblerat priset på och har samma innehåll som innan prisökningen. Du lär inte hitta en enda.

/Stefan
 

martinator

Aktiv medlem
Adobe är redan körda på flera områden pm de inte gör drastiska saker

Grading
Lightroom
Premiere (kanske)


Men Photoshop kommer bog stå sig ett tag
Folk som är runt femton år eller så bör avhålla sig från att förutspå programtillverkares död... För den som levt lite längre är ryktena om Adobes ständigt förestående död - EXTREMT ÖVERDRIVNA. De har poppat upp med jämna mellanrum sedan Photoshop 1.
Inte minst i samband med att nya program lanserats som "PHOTOSHOPDRÄPARE". Ironiskt nog är samtliga av dessa "photoshopdräpare" borta och glömda sedan länge - medan Adobe och det där programmet som "snart kommer vara dött" och "är hoplöst omordent" lever och frodas i högsta välmåga. Man måste inse att Adobe har ungefär det bästa som går att få för pengar. Deras styrka ligger i deras uthållighet, deras förmåga att ständigt uppdatera programmen och porta dem till nya versioner av operativsystem samtidigt som de är duktiga på bakåtkompabilitet. Det är det man betalar för.
Jag avstår gärna billiga "photoshopdräpare" som Inifinity med tanke på vad historien visat - oavsett vad unga "förståsigpåare" försöker övertyga mig om.
 

AWid

Aktiv medlem
Absolut, bättre att försöka vara positiv istället för att elda på saker för att sedan sitta på läktaren och titta på.
Gillar man inte en produkt så behöver man inte spy galla över den.
Välj hellre alternativet och säg bra saker om den.
Hitta på saker som inte är sant är onödigt alternativ fakta.
De har inte dubblerat några priser. Det är ju helt falskt.
Du får gärna länka till en av Adobes produkter som de nyligen dubblerat priset på och har samma innehåll som innan prisökningen. Du lär inte hitta en enda.

/Stefan
Vadå "elda på", "spy galla" och "hitta på saker"? Det är den eventuella prishöjningen som diskuteras i den här tråden. Jag har inte sagt ett enda negativt ord om Adobes produkter. Däremot tror jag inte för ett ögonblick att de senaste veckornas "cirkus" kring prissättningen av LR Clasic + PS är ett "misstag" av Adobes marknadsavdelning. I så stora företag är den sortens "misstag" välplanerade och strategiska.
Om något år har vi svaret när vi ser vad "Creative Cloud Photography" kostar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Men det är väl inte helt schyst att jämföra en prenumeration med ett nyinköpspris? Visst kan man uppgradera även Capture One. Är det bara jag som läst annat?:

https://www.google.se/search?ei=91_QXJ7iL8WymwXigqegAw&q=capture+one+upgrade+pricing&oq=capture+one+upgrade&gs_l=psy-ab.1.1.0l5j0i22i30l5.5436.9361..12061...0.0..0.110.986.8j3......0....1..gws-wiz.......0i71j0i67.7Q-s-AAalMM

Sedan är det ju numera inte enbart Sony-användare som kan dra nytta av samarbetet mellan tillverkaren och Phase One. Det gör ju numera även Fuijis.

Min senaste uppgradering (ver 11-12) kostade 69 Euro (med 50% rabatt som varat i månader). Det är helt OK. Har bästa brorsan Adobe bjudit på några rabatter tro? Kanske inte något man behöver ägna sig åt med prenumerationsupplägg.

Någon lyfte exemplet Microsoft och samma sak gäller väl dem. Händer inte särskilt mycket med vare sig Office eller Windows numera och då är det ju svårt att få folk att uppgradera frekvent. Mycket lugnare då att införa en prenumerationsmodell. Sedan kan man somna om i lugn och ro till tonerna av det självspelande pianot. Men priset man betalar idag är ju att man blivit ett mycket mindre relevant företag idag än man varit tidigare och den utvecklingen riskerar även Adobe att stå inför.
Gick det lite för fort där?

Jag jämför mellan alternativ som finns. Vad annars?

Capture One går att uppgradera om köper loss det, men det ingår inte i priset. Det går inte att missuppfatta om man läser vad jag skrev.

Jag skrev Sony och Fuji. Fint att du påminde om Fuji en extra gång.

Är Microsoft inte ett relevant företag? Det är värt nära en biljon dollar och är nära att bli världens höst värderade företag (exklusive oljebolag).

Har du data som stöder att Adobe inte längre är relevant?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om något år har vi svaret när vi ser vad "Creative Cloud Photography" kostar.
Om något år borde troligtvis allt vara dyrare. De flesta saker blir dyrare och dyrare i samma takt som löner går upp. Om priserna står stilla på samma siffra betyder det mindre vinst i bolaget.
Om något år , vad det än kostar är inget vi ska gråta över än. Det är saker om inte hänt än och inget officiellt planerat och utannonserat. Sålänge bör vi använda de verktyg som passar ändamålet och plånboken och de andra kringutrustning som behövs.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Stenis gillar inte Adobe för att de för snart femton år sedan köpte Pixmantec och efter det hade ett problem med infrastrukturen vad gäller säkerhet. Det är förstås helt relevanta argument (som också drabbat mig som både köpte Pixmantex produkt och fick mina kontouppgifter publicerade). Jag är dock inte lika långsint som Stenis ;)

Jag har dock valt att fortsätta med Adobe och är helt nöjd med det. Jag använder Lightroom CC (alltså molnvarianten) flitigt för att importera mina mina bilder och ibland också redigera på mobil eller padda. Jag tar inte mer än några få tusen bilder per år, och det får lätt plats i mitt abonnemang, och då är det rätt najs att få alla justeringar direkt mellan appar och dator.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Stenis gillar inte Adobe för att de för snart femton år sedan köpte Pixmantec och efter det hade ett problem med infrastrukturen vad gäller säkerhet. Det är förstås helt relevanta argument (som också drabbat mig som både köpte Pixmantex produkt och fick mina kontouppgifter publicerade). Jag är dock inte lika långsint som Stenis ;)

Jag har dock valt att fortsätta med Adobe och är helt nöjd med det. Jag använder Lightroom CC (alltså molnvarianten) flitigt för att importera mina mina bilder och ibland också redigera på mobil eller padda. Jag tar inte mer än några få tusen bilder per år, och det får lätt plats i mitt abonnemang, och då är det rätt najs att få alla justeringar direkt mellan appar och dator.
Jag gillar tanken med att jobba mot molnet på en iPad Pro när jag reser.

Tyvärr befinner jag mig i en outvecklad del av världen där internet påminner om sömngångare.

Hade jag bott kvar i Asien hade det varit ett spännande alternativ till en laptop...
 
ANNONS