Annons

Ersättare till Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack för ditt svar! Känns skönt att höra någon som haft en liknande upplevelse. Det gör också att ditt förslag om Nikon df känns riktigt intressant att kika närmare på.
Inga problem, har själv hamnat i dom här frustrerande tankesnurrorna då jag försöker uppgradera eller stöta och blöta vilken utrustning man ska ha kvar eller göra sig av med många gånger. Så när man ser någon med lite lika förutsättningar för vad de har och sedan vill ha så är det bara roligt att kunna bespara lite frustration för någon ;)

Lite summering av nackdelar fördelar som ofta listas i recensioner om Nikon DF för att underälla ännu mer när du sedan går in och läser på om den.

Nackdelarna som brukar nämnas:
Dåligt handgrepp-...Detta gällde dock inte alls för mig på samma sätt eftersom jag har relativt små händer, men vet att framförallt killar med större händer haft problem med detta.

Långsam AF:-...Den har samma AF system som D600 om jag inte minns helt fel, så AF är ganska "normal" och inget för att fota sportfoto kanske, men den duger fint för alla vardagliga situationer nästan tycker jag. Men letar man efter en superrapp AF-kamera så är inte DF en sådan.

Svårt att fokusera i väldigt mörka förhållanden:-.. Det här har skrivits lite om i olika recensioner också, men upplever inte heller detta som något jätteproblem. har faktiskt fotat på dans etc under bröllop och den klarar det hyfsat trots allt jag hörde innan. Här kan man även sätta en blixt uppe på kameran med en "Af illuminator" som kan hjälpa ytterligare att hitta fokus om det skulle behövas.

Svårt att sätta de lite större objektiven på( typ ett 70-200)...är lite obalanserad och svår med just det lilla greppet om man sätter större zoomar på etc.

Ingen Video-....Nä letar man efter en video stillbilds kamera vil man inte ha en DF ;) Inga problem för mig alls..

Fördelar För en Df:

Minsta DSLR Huset-...Har för mig att det är det lättaste och minsta FF huset som finns just nu, och för mig har det blivit nästan likvärdigt som att ta med min Fuji-X-t3 i storlek och vikt. Funkar alltså väldigt bra som en rese kamera eller en lättare kamera att ta med sig överallt til skillnad från en vanlig DSLR.

Funkar med äldre manuella objektiv-..Köp lite äldre coola manuella gluggar då dom funkar med en Nikon Df, många som samlar på sig äldre objektiv och får en fin samling med sådana för lite äldre Look på sina bilder. Har själv haft en del olika och det är rätt roligt om man gillar att fotografera med lite "retro" objektiv.

Väldigt fin sensor-..Personligen tycker jag bilderna och framförallt porträtt tillsammans med ett bättre porträtt objektiv är det bästa jag sett från nästan någon kamera jag använt. Det är samma sensor som i en D4, en sensor som många även idag säger att det var något verkligt speciellt med när det gällde de bildfilerna man fick. Lute samma som man kände med sin D700. Fats då bättre dynamiskt omfång etc.

ISO prestanda Ena v de bästa kamerorna när det gäller att kunna fotografera med högre ISO tal. Har fantastiska brusegenskaper. Dessutom tycker jag att den ger ett brus som är VÄLDIGT förlåtligt på ett sätt som flera andra kameror inte lyckats återge tycker jag.

Analog/retro känsla Detta är givetvis subjektivt. jag gillar det utseendet och tycker att det är en av de "snyggaste" kamerorna som finns, speciellt efter att ha haft den ett tag. Med alla reglage och analoga kontroller gillar jag den ännu bättre. Men det är också en smaksak:)

Så där är lite för och emot som du kan ha med dig då du läser med.
Lycka till nu, ska bli intressant att höra vad det blir i slutändan!

/Martin.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en Nikon Df som jag gillar skarpt, och håller med om det mesta vad gäller martins omdöme, men nedanstående vill jag invända lite mot.

Funkar med äldre manuella objektiv-..Köp lite äldre coola manuella gluggar då dom funkar med en Nikon Df, många som samlar på sig äldre objektiv och får en fin samling med sådana för lite äldre Look på sina bilder. Har själv haft en del olika och det är rätt roligt om man gillar att fotografera med lite "retro" objektiv.
Den enda skillnaden mellan Df och andra digitala spegelreflexer från Nikon när det gäller gamla Nikkor F-objektiv är att på Df kan man fälla undan AI-flärpen så att man kan montera icke-AI-objektiv utan att skada kameran. Det handlar alltså om gamla objektiv från före 1977 som saknar AI-koppling.

AI-objektiv (1977 och framåt) kan man dock montera med full funktion på de flesta av Nikons digitala spegelreflexkameror som inte är s.k. instegsmodeller.

Att kunna använda icke-AI-objektiv är förmodligen inte speciellt intressant för de allra flesta. Det är en finess som troligen bara är kul för oss som råkar ha sådana objektiv redan. Man köper knappast ett sånt gammalt objektiv bara för att det går att använda på en Df. Det finns förvisso en del roliga gamla icke-AI-objektiv, men det ska till något riktigt speciellt för att man ska köpa ett sådant som inte också finns i AI-version.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag har en Nikon Df som jag gillar skarpt, och håller med om det mesta vad gäller martins omdöme, men nedanstående vill jag invända lite mot.


Den enda skillnaden mellan Df och andra digitala spegelreflexer från Nikon när det gäller gamla Nikkor F-objektiv är att på Df kan man fälla undan AI-flärpen så att man kan montera icke-AI-objektiv utan att skada kameran. Det handlar alltså om gamla objektiv från före 1977 som saknar AI-koppling.

AI-objektiv (1977 och framåt) kan man dock montera med full funktion på de flesta av Nikons digitala spegelreflexkameror som inte är s.k. instegsmodeller.

Att kunna använda icke-AI-objektiv är förmodligen inte speciellt intressant för de allra flesta. Det är en finess som troligen bara är kul för oss som råkar ha sådana objektiv redan. Man köper knappast ett sånt gammalt objektiv bara för att det går att använda på en Df. Det finns förvisso en del roliga gamla icke-AI-objektiv, men det ska till något riktigt speciellt för att man ska köpa ett sådant som inte också finns i AI-version.
Hehe så kanske det var ja. Använder aldrig några andra ”äldre ” manuella gluggar på något annat kamera hus jag har , så hade helt glömt bort att man kunde det.
Däremot tycker jag att dom äldre gluggarna på något sätt ändå passar bättre på Df från vad jag sett rent estetiskt eftersom den ändå ser retro ut. Så det finns den fördelen också 😁👌🏻

Sedan vet jag ju att det faktiskt är rätt populärt bland vissa att samla och montera de ännu äldre gluggarna du också pratar om för Df. Är med i en sådan Df grupp och det är 90% det de pratar om där nör jag var lite mer aktiv där förut😊
Men det kanske inte är så aktuellt för just TS.
 
ANNONS