Annons

Hjälp med värdering av gamla kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

p3go0

Medlem
Finns det någon på forumet som har kunskap om gamla kameror? Har fått tag i några gamla kameramodeller som jag funderar på att kanske sälja om de har något värde. Någon som vet? Det är främst tre stycken olika modeller, samt en Canon 200a som inte finns på bild.
 

Bilagor

Urr

Aktiv medlem
Googla på modellerna så får du reda på vad de sålts för på tradera. Låt mig gissa: Det handlar om kanske 100-200 kr styck.
 

p3go0

Medlem
Orsaken till att jag ställer frågan är för att priserna skiljer sig så mycket åt om man kollar på till exempel Tradera på kameror som, för mig som inte kan något, ser likadana ut.
 

PMD

Aktiv medlem
Orsaken till att jag ställer frågan är för att priserna skiljer sig så mycket åt om man kollar på till exempel Tradera på kameror som, för mig som inte kan något, ser likadana ut.
Pentaxen är en H2. Den lilla kameran är en Zeiss Ikon Symbolica. Den tredje kameran är en Kodak Duaflex. Den sistnämnda har jag inte hört talas om förut, men det är vad som står på den. :)

Pentax S2 är samma kamera som H2. (H2 såldes i Nordamerika och S2 i resten av världen).

Sök efter ovanstående kameror på Tradera i "Avancerad sökning" och kryssa i rutan för avslutade annonser (hur mycket folk vill ha betalt är ointressant). Det är inte säkert att du får träffar för alla kameramodellerna.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Kolla eBay också på samma sätt, avslutade auktioner. Särskilt om du får få träffar eller ingen alls på Tradera. Du kan om du vill sälja på eBay.
 

Arne1453

Aktiv medlem
Det som är bra med Tradera är att du får precis så mycket som någon är beredd att betala. Det är viktigt att ta flera tydliga bilder så skicket syns. Sätt ett lågt reservationspris så kommer budgivningen igång. Men vänta till oktober då folk har pengar igen efter semestern.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Namnet på S2/H2 var Asahi Pentax S2 för marknad utanför Nordamerika. Vanligt förekommande.
I Nordamerika såldes först kameror märkta Asahi Pentax på prismat och H2 på topplattan. Sedan ändrades märkningen till Honeywell Heiland på prismat, och fortfarande H2 på topplattan.

Men i sydafrika såldes kameran märkt Asahi Pentax på prismat och H2 på topplattan. Dessa är mycket mer sällsynta och din kamera kan vara en av dem om du har tur och då är den värd mycket mer.
Det kanske går att ta reda på mha serienumret på nåt sätt.
Prova att googla lite mer och se om du hittar nån referens till serienummer.

Hursomhelst så tror jag att du får minst 500-1000kr om du säljer via eBay om skicket är bra och allt funkar. Betydligt mer om det är en Sydafrika-modell.

Jag gillar S-modellerna - de är rejäla kameror och jag har själv en S1a:)

Läs mer här:
http://www.pentax-slr.com/71760545
https://camerapedia.fandom.com/wiki/Pentax_(original)

/Lycka till:)
 

p3go0

Medlem
Tack för alla hjälpsamma svar alla! Får forska runt ytterligare och hoppas på att jag kan lyckas få någon av dem såld iallafall.
 
ANNONS