Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
En kommentar till Ullas bilder:

Vrep mulkong sset mefop u che rava, knabick so fo hba menertlaa! Snek moru i fam cho harabyk che ret.
Ara, nnong so fo lberr u gopo menertlik nak ollu, nak evo. Hmegg sniiri cho ferrl ann nickrli mof, quek sofang.
Schef!

Hur uppfattas min kommentar? Är den positiv eller negativ?
Jag har tittat på bilderna och skrivit vad jag tycker. Det kan bli lite snett: En bild meddelar ju något, precis som en text, och att en part kommunicerar med bild medan en annan använder text bäddar för feltolkningar. Det kräver stort tålamod från båda parter för att få fram det man vill säga. Dessutom vill man ofta säga sin sak med finess, och det blir ju inte samma sak om den dimensionen inte uppfattas. Då behövs det erfarenhet också, erfarenhet av den andres språk eller ännu bättre: Erfarenhet av många språk, och tillhörande seder.

Övning ger färdighet, och det är ju härligt att det har övats flitigt i den här tråden. Hoppas att det kan fortsätta minst lika långt än men att det kan handla om en bild i stället. Jag hade hoppats att bilddiskussionspoolen skulle vara som den här tråden, men antingen är man alldeles för överens om det som sägs eller så saknas tålamodet att göra sig förstådd.

Tyvärr är det många av oss som inte har så mycket intressant att säga, vare sig med bilder eller ord. Det kanske är därför också kommentarer blir groteska eller elaka, precis som en del bilder man kan se. I brist på fantasi upprepar man sånt man sett eller hört, sånt som ändå påverkat känslomässigt, sådär som svordomar lätt gör. Eller föralldel så som reklam kan göra.

Nu blev jag alldeles för sömnig för att skriva ner allt som snurrat i skallen, men jag har fått lite idéer om hur jag ska "snacka" vidare med mina bilder, och jag är inte rädd för kassa kommentarer utan snarare nyfiken på vad de egentligen betyder.

Men Ulla, det var träffsäkra bilder!
 

k-oskarina

Aktiv medlem
jkene skrev:
När jag menar positiv kommentar, men jag en som bara framhäver det som är bra. När jag menar negativ menar jag en som framhäver brister.

Bäge delar kan givetvis skrivas i en positiv eller negativt anda.

Det exempel du ger är en neutral kommentar (positiv + negativ) som är skriven i en negativ anda.

Enkelt va?
Jätteenkelt, Kenneth! ;-)
 

k-oskarina

Aktiv medlem
jkene skrev:
Precis som med bilder och bildkommenterande är det alltid trevlig med någon form av feedback - vad som helst. Nu fick jag det. Tack.

Just det!

Alla pratglada är troligen på väg till sina landsställen. Finns det diskussioner här på FS där man diskuterar-kommunicerar med bara bilder, inte om bilder utan med?
 

lottawe

Aktiv medlem
Härligt skrivet Tomas!

Och flerspråkighet är ju toppen. Fast sen finns det vissa ställen så som i skolsalar, föreläsningar och fotbollsträningar, klubbar mm där fler ska kunna lära av det som sägs. Då är det kanske ändå en fördel att använda ett språk som majoriteten som vill lära har möjlighet att förstå?

Har du också någon bild?
 

k-oskarina

Aktiv medlem
Tomasz skrev:

........... En bild meddelar ju något, precis som en text, och att en part kommunicerar med bild medan en annan använder text bäddar för feltolkningar. Det kräver stort tålamod från båda parter för att få fram det man vill säga.............
Blandningen av text- och bildkommentarer har nog bara förekommit på de sista sidorna i denna diskussion. Det har nog ändå ibland inte varit helt lätt att förstå varandra...

Tomas, du visar en mycket skön bild. Helt klart uttrycksfull.
Bilden visar på mycket luft framför personen. Kan ju tyda på att även diskussionen kan fortsätta...framåt. Vem vet?
Ber om ursäkt om jag bromsat upp den med mina 3 bilder. Men vid midnatt var det lättare för mig att ta till bilder istället för väl genomtänkta meningar.

När vi ser en kass bild...

Har vi fått nåt svar på hur vi på bästa sätt säger detta till fotografen utan att trycka till honom (?)? Men ändå behålla vår egen ärlighet
 

lottawe

Aktiv medlem
Förresten så vill jag efter diskussionen ang. kommentarer och bilder (och ibland frånvaron av bilder) bara tala om att jag ändå laddade upp en bild igår och jag tycker att kommentarerna på den är både inspirerande och bra. Valde medvetet att ladda upp en en bild av annat än vad jag brukade förr. Dvs utan barn, katter eller naket på (kanske har betydelse?)

Överlag tror jag faktiskt att det hänt något positivt när man ser på listan med senaste kommentarer också. Det har delats ut många bra kommentarer senaste dagarna/veckan.
 

Maria-F

Medlem
Ska jag vara helt ärlig - och det ska man väl - så har jag inte läst hela tråden.
Däremot får jag direkt en känsla av att jag tillhör två av en del "mindre önskvärda" (ok, mindre önskvärda är kanske att ta i, men andemeningen...) kategorier.
a) jag är nybörjare
b) min första uppladdade bild var på en katt

Visserligen är jag inte SÅ känslig för kritik och skulle inte lägga ner fotograferandet om jag fick en kommentar "släng bilden och skaffa dig en annan hobby" men det skulle definitivt ge en knäck på självförtroendet - speciellt som kommentaren kommer från någon som jag VET är mycket duktigare än jag.

Jag förstår tanken med familjealbumsbilder vs tekniskt bra bilder, men som nybörjare vet jag inte om jag hamnar någonstans däremellan - jag tror i alla fall att jag tar bättre bilder än bara för familjealbumet, i alla fall om jag anstränger mig, men jag är också fullt medveten om det finns brister i mitt bildspråk än.
Finns det plats för sådana som mig här?
Får jag visa bilder på mina katter (som är det mest tacksamma motivet inomhus i alla fall)eller faller katter under kategorin kladdiga barn/tråkiga husdjur/taskiga utsiktbilder som inte hör hemma på FS?
Är jag en sådan som hellre ska visa bilder för kompisarna än för er? Var går gränsen?

Jag VILL väldigt gärna ha kritik och kommentarer på mina bilder (två till antalet än så länge :-D) och ja, berätta för mig vad jag kunde gjort bättre - men gör det på ett sätt som får mig att vilja bli bättre, inte slänga kameran i en låda och kasta bort nyckeln.

Eh, jag vet inte om jag tillförde något till diskussionen alls egentligen...
Simma lugnt!
 

lottawe

Aktiv medlem
Motivet spelar ingen roll om ambitionen är rätt och det verkar den ju vara hos dig. Däremot är det svårt att få objektiva kommentarer på just kattbilder här, vilket jag tycker är lite synd. Kanske eftersom många tycker så mycket om motivet och andra så illa om att man ser det mer än själva bilden..

Jag tycker om både katter och bilder och kombinationen av dem också ibland.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Just detta har oroat mig i denna tråden, att den skrämmer bort nya.

Alla vill givetvis kunna göra tekniskt bra bilder, och alla vill kunna kommentera bilder på ett bra sätt, men det känns som ett felaktigt tonläge när man i tråden diskvalificerar vissa bilder och vissa inte tillräckligt duktiga fotografer.

Maria!

Stå på dig med dina bilder vad dom än föreställer. Jobba på att göra dom bättre. Jag är övertygad om att du kan sålla konstruktiva kommentarer från andra. Ta till dig av det som tillför dig något och ignorera resten.
 

lottawe

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Just detta har oroat mig i denna tråden, att den skrämmer bort nya.
Jag oroar mig mest för hur vi ska kunna hjälpa (avancerade och kunskapstörstande) nybörjare liksom mer avancerade om vi inte bryr oss om att ge bra kommentarer, inte bara kommentarer.

Och sanningen är väl att det snarare är det tråden handlat om till största delen även om folk inte är ense? Inte att diskvalificera fotografer alltså, så kanske borde såna meningar undvikas?
 
Senast ändrad:
ANNONS