Gammal 2003-06-23, 14:34
Hassan

Utan att ha något konkret förslag så tycker jag ändå att man bör rikta tankarna mot olika sätt att stimulera kommenterandet. Bildflödet har blivit stort och kommer att bli större men det är väl inte det som är problemet?
Gammal 2003-06-23, 14:52
ToLu

Kunde man inte "tvinga" nya medlemmar att titta, låt oss säga, på 1000 bilder och kommentera 5% av dom för att få lov att börja lägga upp bilder. Sen måste man titta på typ 400 bilder innan man får lägga upp en ny och kommentera en viss del av dessa. På detta sätt tror jag att folk lär sig sålla bland sina egna bilder bättre.

/Tomas
Gammal 2003-06-23, 15:00
cwe

Jag tror att gå den "tvingande" vägen är helt fel väg... Jag tycker man ska fråga sig varför inte man själv kommenterar mer? Där hittar man nog svaret på varför andra kanske inte kommenterar så mycket heller?

Jag tycker att engagemanget är det viktiga - jag kan personligen inte kommenterar ens 1% av bilder som inte säger mig nåt... Men däremot säkert 10% eller mer av angelägna bilder.

Vad som är angeläget och berör är ju strikt personligt, och beror på smak och tycke.

Därför tycker jag att idén med *mer bevakningsfunktioner* är en god idé, så man får hjälp att sålla i flödet.

Å då kommer man till frågan om de som inte får några kommentarer? Det är ju inte "rättvist" ju?

Nej, det är det inte. Men inte så mycket att göra något åt, mer än att uppmuntra det och dem man vill uppmuntra. Att bjuda in också, inte bara exkludera. Det är en attityd-fråga, och inget man löser med "tekniska" prylar.

-Christian
Gammal 2003-06-23, 15:04
n0vem6er

<b>Varför inte begränsa antalet till en bild per medlem?</b>

Detta borde generera en hanterbar volym bilder, vilket med säkerhet skulle förbättra antalet kommentarer per bild. Efter det att en bild har varit publicerad ett tag skulle den sedan kunna flyttas till ett utställningsalbum där den sedan inte kan bedömas som en enskild bild.

Utställningar kan även användas för att presentera bilder som hänger ihop och därmed bör bedömas som en helhet och inte som lösa bilder. Vilket väl också är meningen.
Gammal 2003-06-23, 15:17
matnyttige

Jag skulle vilja ha en ny funktion typ "kommentera 5 slumpvalda bilder senaste dygnet". Då "tvingas" man att även kommentera sådana bilder som man egentligen inte hade gjort annars och/eller gillar. Skulle även vara perfekt att man ser i kommentaren att denna kommentar kommer från "slump-maskinen". Man bör då slippa att folk tycker "Varför kommenterar han min bild om han tycker den är skit?"

Kanske kunde man även ge en morot typ om man kommenterar 10 bilder så får man lägga upp en själv.
Gammal 2003-06-23, 15:17
Olivlunden

Ja, hur som helst är det ju uppenbarligen så att något behöver göras.. Att se alla dessa &%$#@§!½ familjebilder känns - mmm, hur ska jag uttrycka mig, uttjatat? Att folk bara orkar!

Jag tycker idén med någon form av ratio är bra.. Typ tio eller tjugo kommentarer ger rätten till uppladdning av en bild.. Nybörjarna behöver väl öva på att skriva kommentarer?
Gammal 2003-06-23, 15:20
n0vem6er

Men hur ska man hantera dålig kommenterar, för det är väl ett lika stort problem om som få kommentarer och dåliga bilder? <a href="http://www.fotosidan.se/gallery/comments.htm">Titta här</a>.
Gammal 2003-06-23, 15:21
alcedo [E.F.S]

arleklint skrev:
Tummen upp/ner skulle ju vara "betyg" påkommentarer.
Hrm... skulle läst lite noggrannare ;o) Missade att "tummen upp/ned" var ett betyg på kommentaren... läste det som att det skulle ersätta dagens betygsystem, d v s man skriver en kommentar om bilden och ger tummen upp eller ned... Gillar idén (och nu har jag förstått den också...).
Gammal 2003-06-23, 15:35
Hassan

Kanske är det så att intresset för uppladdade bilder kan stimuleras?

Man kanske skulle kunna införa ett fortlöpande tävlingsmoment?
Man skulle t.ex. kunna ha 'Månadens tema' där man fick ladda upp en eller två bilder. Bilderna i sig skulle kunna vara del av det vanliga inflödet men märkas så att man ser att de ingår i tävlingen. Vid varje månadsskifte räknas röster och utses månadens bild för det givna temat.
Det skulle nog öka intresset för bilderna, att se vad de olika fotograferna gör av temat och samtidigt göra fotograferna mer benägna att särskåda sina bilder och verkligen välja ut de bästa. Det skulle också kunna stimulera till ett mer aktivt fotograferande.

Bara en liten idé..

/ Hasse
Gammal 2003-06-23, 15:49
Jan vdV

Att det ska vara så svårt att kommentera bilder!

Jag har anammat ett koncept som säkert fler använder sig av och det är att innan jag lägger en kommentar på en bild kollar jag helt enkelt hur många kommentarer personen ifråga fått och gett. Har personen fått avsevärt fler än den gett så blir det givetvis ingen kommentar från min sida.
Skulle aldrig falla mig in att bara ta emot kommentarer och inte ge några själv.
Egotrippat så det räcker och blir över..
Gammal 2003-06-23, 15:51
cwe

Problemet med stort bildinflöde, knackiga kommentarer osv är ju inte unikt för fotosidan.

Jag är aktiv på Usefilm också, och där diskuteras precis samma problem.

Skillnaden är att de har poäng för hur aktiv man är i att kommentera, och det styr uppladdningskvoten. Vad blev resultatet? Det beskrivs som "spam comments", och kopplingen har nu i praktiken tagits bort (karma-points för ökad laddkvot höjd till en miljon).

Jag undrar om det här verkligen handlar om teknik-mekanismer?

Ialla fall, intressant att titta på andra foto communities, och se hur situationen ser ut där... Ger lite perspektiv, onekligen.
-Christian
Gammal 2003-06-23, 15:57
danneman

Att låta nya medlemmar kommentera en massa innan de får ladda upp känns inte som en bra väg. Jag befarar att de kanske tröttnar innan de ens börjat. Dessutom kan det ju vara just nybörjare som har lite svårt för att ge konstruktiv kritik pga att de inte känner sig tillräckligt insatta.
Gammal 2003-06-23, 16:04
cwe

Dan,
håller med dig, att lägga börda på alla nybörjarna känns liksom inte riktigt rätt... Då höjer man ju tröskeln och tar bort glädjen.

Jag hade aldrig blivit en fotosidan-junkie om jag hade behövt kommentera X hundra bilder innan jag "fick" ladda upp något själv.

Halva tjusningen ligger i spänningen att få höra vad andra har att säga om ens alster. Ska vi ta bort den och minska den tjusningen för dom som är nya? Det tycker jag är fel.
-Christian
Gammal 2003-06-23, 16:05
Magnus B.

Antalet möjliga uppladdade bilder står i dag i proportion till hur mycket man betalar i avgift. Ser inget fel i det, om fotosidan skall täcka sina utgifter så måste de som laddar upp flest bilder betala mest. Logiskt?

Där faller iden med mer bilder för de som kommenterar mest. Själv tror jag att kvaliten skulle sjunka om kvantitet blev viktigare än kvalitet.
Betygsätta kommentarer? Hur tror ni det skulle påverka viljan att kommentera? Kanske skulle höja kvaliten, kanske inte. För min egen del tror jag att det skulle verka som en broms för de flesta att få sina kommentarer betygsatta.

Ett förslag;
En stor fet knapp på förstasidan eller i sidhuvudet som direkt länkar till de senaste två dygnens okommenterade bilder.
Detta kan man göra själv via sökformuläret redan idag (eller borde kunna, jag har aldrig fått det att fungera). Men då många uppenbarligen förlitar sig på 'bevakningar' och inte orkar titta på dagens nya skörd av bilder så skulle nog en sådan direktfunktion hjälpa en del.
Gammal 2003-06-23, 16:13
Festfotografen

Jag känner mig ytterst tveksam till ytterligare begränsningar.
Dom begränsningar som införts tycker jag mig se har gjort att en rad duktiga fotografer har slutat ladda upp bilder då dom skulle vara tvungna att radera ett antal bildet först.

Tummar upp och ner låter väldigt likt photosigs system och det är väl inte nått att sträva efter.

Tvång är väl inte heller speciellt stimulerande ?

Utlottning av exempelvis bronsmedlemskap bland aktiva medlemmar kan väl vara en ide, sen hur man mäter aktiviteteten kanske inte bara ska vara kopplat till antalet kommentarer

En tanke från mig
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.

Lastolite HaloCompact