Gammal 2015-09-16, 20:19
PMD

ViggoWO skrev: Nu återstår ju bara en sak. Objektiv.
Jag vill ha ett någorlunda ljuskänsligt "allround" objektiv som mestadels skall användas för att dokumentera resan, alltså varken extrem vidvinkel eller tele och helst ingen zoom.
Har ni några förslag på bra objektiv som man kan hitta för en så billig peng som möjligt?
Det låter som att du är ute efter ett Nikkor 50mm f/1.8. Varken vidvinkel eller tele och inte zoom. Och rätt billigt.
Gammal 2015-09-17, 05:00
horvendile

ViggoWO skrev: Jag vill ha ett någorlunda ljuskänsligt "allround" objektiv som mestadels skall användas för att dokumentera resan, alltså varken extrem vidvinkel eller tele och helst ingen zoom.
Har ni några förslag på bra objektiv som man kan hitta för en så billig peng som möjligt?
För Nikon DX är standardrekommendationen alltid 35/1,8 G (DX-versionen) som kostar typ 1800 kr nytt. Lätt, litet, billigt, optiskt bra.

50/1,8 (G) som nämns är också ett utmärkt objektiv, men troligen för snäv bildvinkel på DX för att kännas bra som endaobjektiv på långresa.

Egentligen tycker jag något runt 24 mm skulle vara en bättre brännvidd för ändamålet, men det finns ingen direkt motsvarighet till 35/1,8 G. Det närmaste man kommer i lägre prisklasser är nog gamla 24/2,8 D som du kanske kan hitta begagnat till rimlig peng. Jag är dock inte riktigt säker på hur den håller rent optiskt.

Du skrev visserligen att du inte ville ha zoom, men ta ändå en funderare på kombinationen 35/1,8 och en begagnad kitzoom, tex 18-55 f/3,5-5,6 VR. De modernare kitzoomarna är plastiga och ljussvaga men optiskt riktigt hyggliga, och så har du trettifemman när du vill ha kortare skärpedjup eller fota saker som rör på sig i dåligt ljus.
Gammal 2015-09-17, 08:01
Henrik0975

PMD skrev: Det låter som att du är ute efter ett Nikkor 50mm f/1.8. Varken vidvinkel eller tele och inte zoom. Och rätt billigt.
50 mm till aps-sensor är ett kort tele. Normal- objektiv ligger runt 30-35 mm.
Gammal 2015-09-17, 14:14
Jenny Jonsson

ett råd du inte frågat efter
När jag backpackade i Asien i min gröna ungdom så köpte vi en hippieaktig tygpåse med axelrem och fransar, vadderade upp den med liggunderlag och stoppade i kameran däri. Ingen kunde ana att det var nåt annat än en vattenflaska och två äpplen i den fule påsen. Hamnade man i tveksamma kvarter eller tveksamt sällskap eller med lite lägre nykterhet så behövde man ju inte visa påsens innehåll för nån. Och kameran låg stötsäkert förvarad.

Hoppas din resa blir allt du önskar dig och lite till!
/Jenny
Gammal 2015-09-17, 16:27
PMD

Henrik0975 skrev: 50 mm till aps-sensor är ett kort tele. Normal- objektiv ligger runt 30-35 mm.
Ja, just ja. Missade det där med sensorstorleken. Jag tror att Nikon har ett prisvärt 35/1.8 DX som skulle passa.
Gammal 2015-09-18, 10:32
bokelund

35/1.8 DX brukar gå för runt 1000 kr här på fotosidan, 50/1.8D ligger i ungefär samma prisklass, kanske några hundralappar lägre. Båda är väldigt vanliga och borde gå att få tag på begagnade innan din resa.

Som enda objektiv för resan så är det 35-an som passar bäst, men som komplement till en kitzoom så fungerar båda bra. Kanske att 50-an tom är lite bättre som komplement då man kan få ännu mer isolering (motivet är skarpt men bakgrunden suddig) med det. Men skillnaden är nog inte speciellt stor. Till 35-ans fördel ska också läggas att den fokuserar mycket tystare, om det har betydelse.

Ska man bli bättre på foto så kan det vara en fördel att bara ha ett fast objektiv. Sen går det ju att komplettera på plats om det behövs. (fast jag tror det är lättare att hitta bra och rimliga begagnade objektiv här på fotosidan)
Besvara

Bokmärken

Taggar
begagnat , nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.

Elinchrom ELB 500 TTL