Gammal 2017-01-21, 12:51
Erik Schalin

niesara skrev: Jag och en vän fotade i studio, samma ljusförhållanden och inställningar. Hon har köpt ny kamera och skillnaden på detaljer i fotona blev stora.

Jag fotar mest med mitt Sigmaobjektiv, 17-50mm 2.8 ex.
O vilken kamera har vännen som du är mer nöjd med?

Har du testat ditt Sigma för front/bak-fokus?
Gammal 2017-01-22, 08:50
martinot

niesara skrev: Jag och en vän fotade i studio, samma ljusförhållanden och inställningar. Hon har köpt ny kamera och skillnaden på detaljer i fotona blev stora. Tex min hund som stod modell så blev inte detaljerna i hans ansikte så detaljerade som med hennes kamera.

D7200 har jag varit inne på. Ska läsa på lite mer om den.

Jag fotar mest med mitt Sigmaobjektiv, 17-50mm 2.8 ex.

Tack för du tog dig tid att svara!
Testa även lite nya objektiv och se om det gör någon (kanske större skillnad). Kan ibland vara mer avgörande för resultatet.

Annars så är de förslag som redan varit uppe, D7200 och D610, nog det som ligger närmast till hands. De är lite dyarare än 10kkr som nya normalt, men finns ibland på både kampanj och cash back, och även fina beg. ex. om man letar lite. Så tror du kan klara din budget om du inte har akut behov att byta precis nu, utan att vara lite tålmodig.

Om man skall ta de viktigaste skillnaderna så har D7200 bättre AF, och D610 bättre brusegenskaper och ljusare sökare. Dvs D7200 är bättre för att fota hundar (springande) och D610 bättre i sämre ljusförhållanden.

Vill du inte tvingas välja så är det D750 som i princip är en kombination av de bästa egenskaperna av D7200 och D610, men den blir nog tyvärr lite svår att rymma inom din nuvarande budget (även beg. eller på bra kampanj&cashback så blir den nog lite dyrare).
Besvara

Bokmärken

Taggar
fototips , kamera , nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.

Elinchrom ELM8