Gammal 2004-08-24, 07:04
elmfeldt
Redaktör

Färre trådar [no words]
Vi vill bara påminna om tanken med detta forumet. Meningen är att skapa rubriker som andra medlemmar får fundera lite runt och sedan ladda upp sina bilder. Just nu är det lavinartat och nya trådar skapas hela tiden utan att gamla blivit "genomarbetade".

Vi försökte att moderera detta forum (genom att godkänna trådar innan de syns), men det fungerade inte nuvarande forumprogramvara.

Vi vill bara att det skall vara lite eftertänksamhet och inte i glädjehysteri skapas nya trådar. Snälla. Funkar inte detta så får vi komma på någon annan lösning.
Gammal 2004-08-24, 07:37
Calle S
Administratör

Kan man inte begränsa så att en medlem bara kan skapa en tråd i månaden eller liknande? Plus att ansvarig redaktör godkänner trådförslag? Går det att fixa er programvara? Det vore synd om detta forum försvann, speciellt pga överentusiasm från medlemmarna.
Gammal 2004-08-24, 07:56
elmfeldt
Redaktör

Ja, vi vill verkligen inte kväsa forumet för det är ju uppenbart lyckat och det är extra kul eftersom det fokuserar på bilder och inte teknik. Tyvärr finns det inga enkla sätt att begränsa. Att moderara (godkänna) nya trådar innan de syns finns, men då måste vi godkänna varenda inlägg också, och det funkar inte.

Så detta är en liten vädjan om lite återhållsamhet.
Gammal 2004-08-24, 08:02
kling

Varför måste det begränsas? Är det av utrymmes skäl så kan man väl ta bort gamla trådar efter en månad. Tycker personligen att många trådar blir allt för långa.
/Magnus
Gammal 2004-08-24, 08:05
DaSilva

Weekly assignment
Är inte direkt aktiv i hemläxa delen på detta forum. jag vet bara att Hemläxa - Bilder > Arbetsuppgifterär ganska dött.

En lösning skulle kunna vara som de har hos [url]www.fredmiranda.com.[/url] De har ett veckouppdrag där ämnet röstas fram av medlemarna. När veckan är slut så stängs tråden och en vinnare utses av moderatorn.

Det blir mer begränsat då, för det är bara en pågående kategori per vecka.

/Stefan
Gammal 2004-08-24, 08:07
elmfeldt
Redaktör

Det beror delvis på att jag inte tycker att trådarna jobbas igenom och dels för att Senaste trådarna på index ganska ofta består av flertalet rubriker från detta forum och därför tar över där. Lösningen är att ta bort det forumet från indexlistan, men det känns tråkigt.
Gammal 2004-08-24, 08:17
müsli

[QUOTE][i]elmfeldt skrev:[/i]
[B]Det beror delvis på att jag inte tycker att trådarna jobbas igenom [/B][/QUOTE]

Vad betyder "jobbas igenom"? Är det när ett visst antal inlägg uppnås? Eller när ämnet tolkats på tillräckligt många sätt?

[QUOTE][i]elmfeldt skrev:[/i]
[B] ... och dels för att Senaste trådarna på index ganska ofta består av flertalet rubriker från detta forum och därför tar över där. Lösningen är att ta bort det forumet från indexlistan, men det känns tråkigt. [/B][/QUOTE]

Håller med. Tycker "NoWords"-trådarna egentligen inte hör hemma i listan över senaste inlägg. Upplever dessa som mycket störande i den listan.
Skulle hellre se en egen lista/rubrik med kanske bara några enstaka av de senaste inläggen från NoWords. Eller bara en länk.
Gammal 2004-08-24, 08:29
elmfeldt
Redaktör

Menar bara att man kan "arbeta" med de befintliga trådarna och se hur de utvecklas och inte skapa en ny tråd för att man redan laddat upp i de trådar som finns. Nåt i den stilen, så att inte nya trådar poppar upp med den fart som är nu.
Gammal 2004-08-24, 15:39
ariadne

Ett förslag;

Man får skicka in förslag till teman, som sedan antingen slumpas fram eller väljs ut vid lämplig tidsintervall. Man kan alltså inte själv gå in och skapa en tråd. Kanske är detta dåligt. Men spelar det någon större roll vem som startar tråden egentligen? Huvudsaken att det finns teman att jobba med. Känns det som för mig.

När jag var med i författarcentrum för några år sen så har jag för mig att de hade det så.
Gammal 2004-08-24, 16:02
jimh
Kodsnickare

[QUOTE][i]ariadne skrev:[/i]
[B]Man får skicka in förslag till teman, som sedan antingen slumpas fram eller väljs ut vid lämplig tidsintervall. [/B][/QUOTE]Jag tycker det känns krystat. Kanske är jag för färgad av photo.net, men jag tycker envist att en ny tråd måste åtföljas av en bild. Alltså att själva temat skall födas ur en fotografs tankar om sin egen bild och inte någons önskan om inspiration kring ett visst ord.

Undrar vad som är hemligheten bakom hur bra det funkar där konceptet föddes, i [URL=http://www.photo.net/bboard/q-and-a-one-category?topic_id=1548&category=Words%2fNo+Words+%28aka%3a+w%2fnw%29]photo.nets leicaforum[/URL]? Visst är det hög trafik där också, konstigt vore annat med hela klotet som målgrupp. Men det känns ändå som om det finns en glöd i no words där som saknas här.
Gammal 2004-08-24, 16:06
tamino

Det hade varit bra om man hade haft en "NoWords" per vecka, eller någon form av begränsing, och en länk till den på startsidan. Tycker att det är störande att NoWords hammnar i forumlistan på startsidan.
Gammal 2004-08-24, 16:13
clindh
Kodsnickare

(Om någon undrar varför citat inte funkar så är det för att sådant är avstängt i detta forum - man skall ju inte skriva ord här egentligen... :-)
Gammal 2004-08-24, 16:17
inze

Jag hade funderingar kring detta för drygt en månad sedan i den här tråden

[url]http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=24969[/url]

men det var inte så många som höll med mig då.
Gammal 2004-08-24, 16:31
ariadne

Jim skrev:

"Jag tycker det känns krystat. Kanske är jag för färgad av photo.net, men jag tycker envist att en ny tråd måste åtföljas av en bild. Alltså att själva temat skall födas ur en fotografs tankar om sin egen bild och inte någons önskan om inspiration kring ett visst ord."

Okej, du tänker så. Jag förstår hur du menar, tror jag, men jag känner mig inte helt övertygad...
Jag menar, om önskan när man INTE bifogar bild själv är att få inspiration kring ett visst ord, vad är önskan när man INTE bifogar bild då?
Men det kan finnas poänger i att trådstartaren själv börjar med bild, även om jag inte kommer på nån nu. Det känns sympatiskt om inte annat.

Man kan ju tänka sig att när man "postar" sitt tema-förslag så bifogar man också en bild.Men det kanske blir ohanterligt och onödigt bara. Vet ej
Gammal 2004-08-24, 21:27
Lionheart

Jag tycker att alla som postar en ny tråd i no words ska ha ett eget förslag. Som sagt tidigare. På så sätt begränsar man trådarna lite och medlemmar kan inte bara idé-injicera massor av trådar utan substans.

Idén om att plocka bort no words ur indexeringen av senaste trådar låter alldeles utmärkt. Folk som vill kolla "No Words" går ju ändå direkt dit. Då får vi kanske äntligen en ren "senaste inlägg". Vore magnifikt med tanke på att ni har det bästa sättet att hantera senaste inlägg på. Den är beroende av vilken användare och inte vilken dator man sitter på. På så sätt kan jag sitta på jobb och se vilka inlägg som är nya sedan jag satt hemma och browsade. (oj vilken utsvävning, lol) Det ska ni känna er stolta över! Inte ens dvdforum har denna funktion.

Summa summarum:
Alla postar en bild som startar en tråd i No Words
No words bort ur indexeringen av senaste inlägg

Tack för mig

Mvh
Dennis
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:57.

Miops Capsule360