Gammal 2002-07-24, 15:02
sagan

Som jag ser det så ska kameran vara inställd av fotografen för att det ska vara fotografens bild.
och det gäller även om fotografen ställer in kameran på automatik.

självklart behöver ni inte hålla med..men så ser jag på det.

Gammal 2002-07-24, 15:09
Festfotografen

Ska vi inte tillåta helautomatiska kameror ?
det måste juh bli konsekvensen av ditt resonemang !
Gammal 2002-07-24, 15:10
Taiga

Tummen upp Re: Gallerisvängningar..
gunte skrev:
Med vissa undantag så är väl botten nådd vad det gäller kvaliten på inlagda bilder..
nu dyker det t.o.m upp automatfoto som är ett direkt regelbrott mot sidans mening..
Det kanske är på sin plats att dela in galleriet i flera avdelningar,typ lekskola och seriöst..
mvh/gunte..
Bra Gunte
Håller med dig till fullo.
Gammal 2002-07-24, 15:11
sagan

festfotografen skrev:
Ska vi inte tillåta helautomatiska kameror ?
det måste juh bli konsekvensen av ditt resonemang !
du läser inget vidare va!?

-->Som jag ser det så ska kameran vara inställd av fotografen för att det ska vara fotografens bild.
och det gäller även om fotografen ställer in kameran på automatik.<--
Gammal 2002-07-24, 15:14
Sonnaren

festfotografen skrev:
Håller inte alls med dig Kim
Så jag vill gärna ha en djupare förklaring på varför det är så STOR skillnad.
Och jag fortsätter att hävda att en fotoautomat kan användas väldigt kreativt
Vilket redan är bevisat här på Fotosidan.
Bra du ärligt deklarerar att du inte inser skillnaden.
Måtte vara bökigt för dig att ta dig till fester för fotografering - jag menar.....med en sådan utrustning....;-))
Us
Gammal 2002-07-24, 15:24
everhill

>Som jag ser det så ska kameran vara inställd av >fotografen för att det ska vara fotografens
>bild. och det gäller även om fotografen ställer
>in kameran på automatik.

Men fotoautomaten är ju också inställd på helautomatik?

/MVH Henrik
Gammal 2002-07-24, 15:26
RobGum

Håller också med Kim. Har man inte ens komponerat bilden är man väl modell och inte fotograf. I en tidigare forumtråd kom vi fram till att det inte handlar om vem som trycker på knappen om en fotograf redan har riggat/komponerat/ställt in kameran...

Nä, jag ser verkligen ingen vits i att slänga upp bilder tagna i en kortautomat...

/Rob
Gammal 2002-07-24, 15:28
sagan

everhill skrev:

Men fotoautomaten är ju också inställd på helautomatik?
javisst, alltså är automaten "fotografen" i de fallen, automaten och ingen annan.
Gammal 2002-07-24, 15:29
Joker

Jag var lite väl snabb nyss men nu har jag läst igenom tråden lite noggrannare.
För det första så tycker jag att detta påpekande har lite ”sur gubbe” över sig. All respekt riktat till dig och dina fantastiska bilder Gunte men så farligt är väl inte detta. Jag anser att det finns mångfalt fler kassa bilder som är skapade enligt konstens alla regler.
För det andra så finns det väl rätt många andra bilder här på Fotosidan som är hyllade och samtidigt skapade med oortodoxa metoder som torde falla utanför regelverket.
För det tredje så håller jag helt och hållet med att uppladdningen av bilder skulle vara förknippade med en avgift. Med tanke på alla diskussioner kring utrustning e t c verkar det finnas pengar i medlemmarnas fickor så varför inte ta en femhundring per år? Givetvis ska alla andra aktiviteter förutom bilduppladdningen fortsätta att vara gratis.
Gammal 2002-07-24, 15:31
Joker

Givetvis håller jag INTE med Kim (;)) när han säger att det är stor skillnad mellan fotoautomat och timer i "P-läget".
Gammal 2002-07-24, 15:32
sagan

joker skrev:
så håller jag helt och hållet med att uppladdningen av bilder skulle vara förknippade med en avgift. Med tanke på alla diskussioner kring utrustning e t c verkar det finnas pengar i medlemmarnas fickor så varför inte ta en femhundring per år? Givetvis ska alla andra aktiviteter förutom bilduppladdningen fortsätta att vara gratis.
Det är inte snällt mot alla fattiga fotostudenter som tar fotografering på största allvar och vill lägga upp bilder för råd och tips.
Gammal 2002-07-24, 15:33
sagan

joker skrev:
Givetvis håller jag INTE med Kim (;)) när han säger att det är stor skillnad mellan fotoautomat och timer i "P-läget".
Nej självklart inte, det vore ju en omöjlighet att du skulle hålla med mig.
Gammal 2002-07-24, 15:33
RobGum

joker skrev:
Skillnaden är att fotografen har riggat kameran och komponerat bilden. Det blir lite svårare med en kortautomat. :)
Gammal 2002-07-24, 15:34
Festfotografen

Sonnaren skrev:

Bra du ärligt deklarerar att du inte inser skillnaden.
Måtte vara bökigt för dig att ta dig till fester för fotografering - jag menar.....med en sådan utrustning....;-))
Us

Storleksmässigt är det juh en viss skillnad men tekniskt sett är det juh ingen större skillnad eller ?
Gammal 2002-07-24, 15:34
Joker

(Foto)studenter bränner gladeligen en femhundrig på kårens pub så det är väl bara att prioritera....

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:07.

Tether Tools Case Air