Gammal 2005-11-18, 17:39
Arleklint

Arleklint skrev:
Jag tar gärna roller typ kommentarsvärd. Jag har erbjudit mig för admin tidigare...
Nybörjarpoolen lockar mig. Jag kan inspirera och peppa.
Gammal 2005-11-18, 17:42
clindh
Kodsnickare

jkene skrev:
glöm inte Mickes Gatupool heller
Mickes Gatupool?
Gammal 2005-11-18, 17:51
lottawe

Jag tror inte det verkliga problemet, vad som än uttryckts är eller har uttryckts är att det "gullas" för mycket. Däremot tror jag det saknas jämvikt till "gullandet". Det är alldeles för lite konstruktiva kommentarer. Fast av någon anledning är jag just idag benägen att tro att kommentarerna är på rätt väg, att det faktiskt håller på att utvecklas bättre konstruktiv kritik.

Apropå bildkritikvärdar tror jag också att några såna vore rätt om nu inte "alla nya bilder" samt "senaste kommentarer" kan försvinna i stället. Försvinner de länkarna, vilket jag tror skulle göra mycket gott för kommenterandet och fokuset på kritik så finns poolvärdarna. Kankske utökning med fler där i stället för fler benämningar den dagen poolerna växer.

Två saker det ofta klagas på tror jag alltså kan förbättras markant med ett så enkelt drag som bort med två länkar. Och så dit med en för "Alla nya poolbilder" i stället då.

Jag tror på fotosidan. Den blir inte ett dugg sämre, bara större och antagligen gör några ingrepp då och då vid tillväxten susen..
Gammal 2005-11-18, 17:55
jkene

clindh skrev:
Mickes Gatupool?
http://www.fotosidan.se/forum/showth...865#post580747

(Han har föreslagit det i andra trådar också)
Gammal 2005-11-18, 17:57
clindh
Kodsnickare

jkene skrev:
http://www.fotosidan.se/forum/showth...865#post580747
(Han har föreslagit det i andra trådar också)
http://www.fotosidan.se/pools/view/73.htm
Gammal 2005-11-18, 18:01
jkene

clindh skrev:
http://www.fotosidan.se/pools/view/73.htm
Hoppsan, här reser man till England i tre dagar och helt plötsligt finns det en ny pool :-)

Jag säger till nästa gång jag reser bort så kan du kanske ordna en makropool med då...
Gammal 2005-11-18, 18:01
clindh
Kodsnickare

lottawe skrev:
... rätt väg, att det faktiskt håller på att utvecklas bättre konstruktiv kritik.
Flera gånger, när det har bråkats på "gullet" och röstfiskandet har jag tagit upp "Senaste kommentarer" och kollat vad som verkligen skrivs. Kolla nu tex - det är en hel del "Jamen den var bra, skönt ljus" etc men nog skrivs det en del nyanserat också. För alla positiva kommentarer räknas väl inte som "gull"? Är det bra så är det.

Apropå bildkritikvärdar tror jag också att några såna vore rätt om nu inte "alla nya bilder" samt "senaste kommentarer" kan försvinna i stället.
Du hänger inte med, Lotta :-) "Alla nya bilder" tar from idag bara fram poolbilder.

Men ärligt talat har jag inte förstått det där med att "Senaste kommentarer" leder till att folk skriver sämre kommentarer? Argumentet att bilder som redan fått kommentarer lyfts fram är jag med på, men hur resonerar ni när ni säger att folk skulle skriva bättre kommentarer om den togs bort?

Däremot har jag fundrat på att filtrera så en person bara kan förekomma en gång per skärmbild, dvs den som skriver 10 kommentarer i rad eller en bild som får många kommentarer inte kan dominera.
Gammal 2005-11-18, 18:04
Arleklint

clindh skrev:
Flera gånger, när det har bråkats på "gullet" och röstfiskandet har jag tagit upp "Senaste kommentarer" och kollat vad som verkligen skrivs. Kolla nu tex - det är en hel del "Jamen den var bra, skönt ljus" etc men nog skrivs det en del nyanserat också. För alla positiva kommentarer räknas väl inte som "gull"? Är det bra så är det.

Du hänger inte med, Lotta :-) "Alla nya bilder" tar from idag bara fram poolbilder.

Men ärligt talat har jag inte förstått det där med att "Senaste kommentarer" leder till att folk skriver sämre kommentarer? Argumentet att bilder som redan fått kommentarer lyfts fram är jag med på, men hur resonerar ni när ni säger att folk skulle skriva bättre kommentarer om den togs bort?
Jag säger bara att bilder med färre kommentarer skulle lyftas fram. Oavsett kvaliten på kommentarerna.
Gammal 2005-11-18, 18:07
jkene

Arleklint skrev:
Jag säger bara att bilder med färre kommentarer skulle lyftas fram. Oavsett kvaliten på kommentarerna.
Rätt. Vi har ju redan "Våra favoriter" och "Bildväljaren" på första sidan. Vi behöver inte fler funktioner som lyfter fram redan välkommenterade alster.
Gammal 2005-11-18, 18:09
clindh
Kodsnickare

Arleklint skrev:
Jag säger bara att bilder med färre kommentarer skulle lyftas fram.
Jo, jag sa att jag var med på det argumentet. Det var mest en fråga till Lotta, hur drar den listan ner kommentarskvaliteten?
Gammal 2005-11-18, 18:11
hasseper

Nåt som kan vara bra är en länk som slumpar fram okommenterade bilder. Den enda jag hittar tar bara fram okommenterade från det senaste dygnet. Det kan göra att äldre bilder kanske kan få kommentarer. Som det är nu försvinner de snabbt i mängden.

\h
Gammal 2005-11-18, 18:13
lottawe

clindh skrev:
Se där vad som händer när man har sämre saker än fotosidan för sig en dag:) Toppen!

Däremot har jag fundrat på att filtrera så en person bara kan förekomma en gång per skärmbild, dvs den som skriver 10 kommentarer i rad kan inte dominera.
Det är att de redan kommenterade lyfts fram på ytterligare ett sätt än de som är okommenterade jag vänder mig mot. För att visa kommentarer tror jag "dagens kommentar" eller veckans kommentar" (kräver röstsystem) eller slumpade utvalfda bra kommentarer på förstasidan skulle vara ett bra sätt att framhäva kommentarerna i stället.

Det där med att inte låta någon dominera tycker jag inte finns någon orsak att genoföra. Vissa är mer aktiva än andra och så ska det väl vara? Att subventinera med skärmvisningarna tror jag inte skulle bidra till något gott. Tvärtom..
Gammal 2005-11-18, 18:14
jkene

clindh skrev:
Jo, jag sa att jag var med på det argumentet. Det var mest en fråga till Lotta, hur drar den listan ner kommentarskvaliteten?
Jag har två typer av bilder:

a) Dom som i princip inte får någon kommentar
b) Dom som får ganska många kommentarer

Typ b) är oftast positiva kommentarer, och dom brukar rassla in i jämn ström strax efter en person har brutit isen. Jag kan givetvis inte bevisa det, men jag har en känsla av att kommentarerna 2-x kommer från folk som "hakar" på kommentar 1 från "Senaste bildkommentarer". 2-x brukar i allmänhet vara varianter av kommantar 1.

Jag gissar att det är det Lotta menar.
Gammal 2005-11-18, 18:22
Scratchen

Re: Re: Vad sker här på FS?
clindh skrev:
Förut hade vi en markering på tumnaglarna som visade om en bild hade fått kommentarer eller ej. Men det var det många som inte gillade. Skall vi prova det igen?
Detta är ett förslag som jag verkligen skulle uppskatta. En testperiod kanske inte skulle vara så dumt?
Gammal 2005-11-18, 18:24
lottawe

jkene skrev:
Typ b) är oftast positiva kommentarer, och dom brukar rassla in i jämn ström strax efter en person har brutit isen. Jag kan givetvis inte bevisa det, men jag har en känsla av att kommentarerna 2-x kommer från folk som "hakar" på kommentar 1 från "Senaste bildkommentarer". 2-x brukar i allmänhet vara varianter av kommantar 1.

Jag gissar att det är det Lotta menar.
Jo, jag tror på viss påverkan av tidigare kommentarer under en bild också, men ev. sån påverkan försvinner inte med senaste kommentarerlistan heller eftersom kommentarerna änd finns kvar under bilderna. Tycker dock inte det är ett megastort problem och inget som behöver åtgärdas av admin. Snarare att vi, var och en av oss kanske försöker träna oss på att bedöma bilder först, läsa andras kommentarer sen. Men det är ju valfritt..
Jag gör oftast så bortsett från i bilddiskussionspoolen givetvis.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.

Elinchrom ELM8