Gammal 2006-05-05, 20:28
darwin

Jag håller med dej Nils. Jag känner själv att jag utvecklar mitt bildseende för fullt. Bilder som jag för ett halvår sedan tyckte var fantastiska tycker jag idag är rätt alldagliga när jag börjar se på lite mer kritiskt. Däremot anser jag att man måste ha rätt till den utvecklingen också.
En fotograf som arbetar professionellt tycker antagligen att dom flesta av mina bilder är skit, men det behöver inte betyda att jag själv inte kan uppskatta dom.
Därför tror jag att man ska vara rätt försiktig när man klassar andras bilder som "skit". Konstruktiv kritik är en sak (som jag i och för sig tycker är det är tunt med) men det är inte samma sak som att såga någon annans bild totalt.
Gammal 2006-05-05, 21:26
Emthap

Cool Hear Hear...
EN annledning till att jag plockade bort mina bilder och la ner Fotosidan som hobby var att ljum medhårskritik inte ger mig ett smack. Visst är det skojsigt när en bild anses vara fin :o)
Svenskt och trevligt jovisst men inte så kreativt.
Att folk inte kan ta kritik beror nog på osäkerhet bara, att man inte vet hur man ska handskas med den helt enkelt och då måste man "ge igen" om någon är stygg mot en. Lite som att "kräva respekt". Det funkar liksom inte så i verkliga livet, utanför sandlådan alltså....
Sen när man lägger ner tid på att ge konstruktiv kritik får man bara höra att det är meningen att bilden ska se skit ut med allt vad det nu kan innebära med överexponering, sneda horisonter, vinjettering och allmänt låg klass.

[SIZE=8][COLOR=crimson][FONT=century gothic]Lev väl![/FONT] [/SIZE][/COLOR]
Gammal 2006-05-06, 12:00
Platypus

Klokt sagt Nils! Jag har lite svårt att hålla med om trådskaparens beskrivning av fotosidan. Det är sällan (aldrig?) jag tittar på nya bilder och ser horder av värdelösa foton... Visst finns det foton som är helt ointressanta för _mig_ men troligen har de ett värde för någon annan.
Gammal 2006-05-06, 16:09
ulltand

"Det bilder som jag själv laddar upp, är väl utvalda bilder som jag är stolt över, men som jag samtidigt är intresserad av att höra vad andra medlemmar tycker och känner när de ser dem. Gör likadant själv!"

Klippet kommer från FS. Det här också:

"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar."

Det står även:

"Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer."

Med andra ord, FS är ingenting för den som är totalamatör, iaf inte för att ladda upp bilder till. Inte heller för den som bara vill visa massor bilder på sina husdjur, från julafton etc.

Jag anser att totalamatören bör lära sig de grundläggande fotokunskaperna på egen hand, kanske genom FS - Innan han/hon laddar upp sin första bild.

För övrigt tar jag också massor riktigt kassa foton, men det jag lägger upp här är bilder jag anser är bra, som jag vill ha kommentarer på - för att lära mig mer.

För övrigt, nedan en bild på min söta katt. Visst är den gullig o puttinutti! Den äter gurka, gillar att kela osv...
Bifogade bilder
Gammal 2006-05-06, 16:10
Graylingman

Glad
Söt katt, Ulf!
//Anders
Gammal 2006-05-06, 16:12
ulltand

WFS) (Graylingman skrev:
...Söt katt, Ulf!...
Visst är hon nuttig! Tack för att du gillar min katt!
Gammal 2006-05-06, 16:14
Graylingman

Glad
Men du... ska inte kritikbilder läggas i kritikpoolen i stället för i en tråd?
//A
Gammal 2006-05-06, 16:16
Kalle_B

WFS) (Graylingman skrev:
Men du... ska inte kritikbilder läggas i kritikpoolen i stället för i en tråd?
//A
haha dagens garv
Gammal 2006-05-06, 16:25
ulltand

Nu är hon där, inte bilden alltså, utan katten:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/671881.htm
Gammal 2006-05-06, 17:10
PeterEskilsson

Obs! hot
Intressant detta! Själv råkade jag ut för en person som inte alls gillade kritiken. Det jag kritiserade var: att horisonten var sned + låg i fel pool.(en bild på ett kommunalhus låg i gatupoolen) Hot om anmälningar o uteslutningar o svordomar mm följde. Inte bara på fotosidan, utan även via min mail. En tredje person blandade sig i med ytterligare motkritik. Då hade jag ändå gjutit olja genom avsluta kritiken med att bilden var bra.. Men jag tänkte att det finns alltid avarter och fortsätter dela ut ris. Egentligen är det väl också en fråga om, inte bara taskiga bilder, utan även allt för vanliga motiv. Hur många svanar o änder o solnedgångar har man inte sett på kritiksidan? Dessutom hinner man bara sålla på ytan../Peter
Gammal 2006-05-06, 17:12
Makten

FILM) (ulltand skrev:
Nu är hon där, inte bilden alltså, utan katten:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/671881.htm
Du ser ju resultatet. Det räckte med att katten var "söt".

Jag är också utled på alla kommentarer om att snorungen/katten/hunden/hästen är såååå söt! Vad fasen har det med fotot att göra??#%&#

Men, jag tycker inte ens att det är nån idé att skriva "släng skräpet", för har man på fullaste allvar laddat upp en bild liknande den ovan så kommer man troligen aldrig nånsin kunna se vad felet är ändå. Nån form av grundläggande estetisk känsla måste man ju ha för att kunna ta en bild som är i närheten av bra, och det har man uppenbarligen inte i detta fall;-)
Gammal 2006-05-06, 18:20
ulltand

Graal skrev:
...Man kanske skulle kunna säga att det ibland är så att motivet skymmer bilden?...

Jag har bett dig om ursäkt för min kommentar på din bild... Ditt foto hamnade fel för mina ögon, och så...

Men, jag tycker om bilder där fotografen tänkt till, där man försöker göra en bild... Dessa foton passar här på FS.
Men, när medlemmar laddar upp bilder för att visa för sina vänner är det fel, liksom när man laddar upp massor bilder för att man köpt ett silvermedlemskap.

FS är tänkt för oss som gillar foto, och då är det inte speciellt kul när våra bilder dränks av amatörfoton där fotografen inte ens funderat på vad bilden ska vara till.

Jag har en del bilder som jag gillar, och massor med bilder på mina barn. Skulle någon be mig att berätta om vilka som är mest värda, så är det naturligtvis bilderna på mina ungar.
Men, det är inte dom jag skickar till FS...
Gammal 2006-05-06, 18:32
Detskavararoligtattfota

Måste man alltid ha konstnärliga ambitioner när man tar en bild? Vardagsbilder på kissen eller hunden eller vad det nu är man vill dokumentera kanske också har ett värde för framtiden och tipps på hur man gör dessa bilder bättre på ett enkelt sätt kan väll inte vara så svårt för en duktig eller erfaren fotograf att svara på! Om intresset för foto är stort så är ansträngningen att hjälpa en oerfaren fotograf en bit på vägen minimal enligt min mening.

Om en bild är "kass" så borde det rimligen vara fler som "vågar" komma med förslag på hur bilden kunde göras bättre och det tror jag att den som har laddat upp bilden också tycker.

FLER KOMMENTARER MED ANDRA ORD!
Gammal 2006-05-06, 18:38
ulltand

Detskavararoligtattfota skrev:
...Vardagsbilder på kissen eller hunden eller vad det nu är man vill dokumentera kanske också har ett värde för framtiden...
Jo, absolut, men FS är inte till för den typ av bilder.
Vill du dokumentera din hunds första år av liv så ska du inte vara här. Det har inget med trackaserier att göra, mer att du får hitta ett bättre fora.
Gammal 2006-05-06, 18:39
ulltand

Detskavararoligtattfota skrev:
...Måste man alltid ha konstnärliga ambitioner när man tar en bild?...
Ja, här måste du det.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:13.

Tether Tools Case Air