Gammal 2006-05-08, 00:22
Skurmedel

Glad
edion skrev:
ok nu e jag med på banan igen håller helt med dig
Bra det :)
Gammal 2006-05-08, 03:19
elmfeldt
Redaktör

Lena ställde tre frågor till mig och här är de:

1) Finns det ett krav från FS om vilka motiver som är tillåtna på Fs (katter,barn,jultomtar etc.)
2)Är det ett krav på en viss kunskap INNAN man får lägga upp bilder på FS
3)Finns det omvänt krav på dem som kritiserar, om att giva KONSTUKTIV kritik-eller är det ok att ge omdömen som: "den är kass".....

Detta var mitt svar och inget annat:

1. Nej. Dock är dessa motiv generellt väldigt svåra att fotografera spännande. De motiven är nästan uteslutande bara av värde för den som tar bilden. Men de ligger nära till hands i början, så det är helt naturligt att många sådana. Men det gäller att vara mycket kreativ för att utomstående skall känna ngt för de motivkategorierna.
2. Nej, och för att förstå vad Fotosidan är till för så har vi dokumentet som jag länkat till http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm. FS är alltså till för att utvecklas inte en plats att förvara bilder. Har man ett intresse att utvecklas så är man på helt rätt ställe.
3. Det bör vara ok, men precis som att säga "fin bild" så bör man motivera det man säger. Speciellt om man är så kortfattad.

Vad är det som vi är oeniga om?
Gammal 2006-05-08, 05:17
EvaJ

1. Givetvis kan en fotosida värd namnet inte bestämma vilka motiv fotografen väljer, det vore ju horribelt. Inte heller tycker jag att det är min, eller någon annans, sak att tala om för andra fotografer att de har valt fel motiv. Att kritisera HUR något har fotograferats är en helt annan sak.

2. Det finns inget uttalat krav på minimikunskap vad jag kan se, men jag tycker att tonen på FS driver mer och mer mot att nybörjare göre sig icke besvär, tyvärr. I den mån en sida kan få hybris, tycker jag Fotosidan ligger i riskzonen för det emellanåt.

3. Kommentarerna du har fått av Ulf Johansson (FILM) är vedervärdiga och under all kritik. Att Fotosidans redaktör tycker att det är OK att skriva så är ofattbart och faktiskt ansvarslöst.

Det är en milsvid skillnad på att skriva en icke-konstruktiv kommentar som är positiv, och en som är negativ i stil med de du har fått, det inser var och en, eller borde inse.

I det ena fallet vill någon åtminstone höja fotografen genom att tala om att bilden betytt något för dem, i det andra.. ja vad? Att man är på dåligt humör och låter det gå ut över andra, eller för att sänka fotografen är de enda anledningar jag kan komma på. Varför vill man det? Och hur kan FS tycka att det är OK?

Det är inte fel i sig att ge negativ kritik, men kommentarerna du fått är inte kritik överhuvudtaget utan snarare ett utslag av sur mage eller liknande.

Riktigt lågvattenmärke på alla håll och kanter.
Gammal 2006-05-08, 06:47
Grantun

Tack Eva- du förstår visst ochså min point..
Gammal 2006-05-08, 07:50
Grantun

David Elmfeldt.
Jag vet inte om du ställer sista frågan till mig personligt.

Jag är bland annat oenig i din bedömning att det är ok att skriva 10 komentarer som låter "den är kass".
Om man därimot ger konstuktiv kritik och sågar-så är det givetvis ok.

Ulf som i första räcke var den jag disskuterade med menade att man inte får lägga upp bilder på katter,barn,jultomat och "annnat skit" (citat), och det oavsett bildkvalitet.

Dessutom var han av den åsikt-att det inte var hans uppgift att lära dumma amatörer ta bättre bilder-hadde man inte en minimumkunskap-så var man inte välkommen-och borde finna sig en amatörklubb.

Mellan raderna i dinna samlade svar, tycker jag mig se en liknande hållning.
Om man nu inte har kommit längre än vad du rubricerar "fotoalbums bilder" så har man inte rätt att hemta hjälp från foto-sidan.....
altså man skall ha en minimums kunskap för att få vara med.....andra kan segla sin egen sjö.

Medans jag tycker att det är krav på konstuktiv kritik- samt ev hållningar kan skrivas i gästboken. Om man inte kan formulera sig tydligare-nogon slags språklig handicap-eller ev. bristande kunskap- men nogon mer upplevelse av bild än "kass",så kan det äv skrivas i gästboken,men tron på folks förmåga får mig att tro att de flesta medlemar kan hosta upp med nogot mer!.

Dessutom så länge ni har en nybegynar pool-kan ni inte säga man inte får vara nybörjare. Konsekvens!!!!!

Senast redigerad av Grantun den 2006-05-08 klockan 07:55.
Gammal 2006-05-08, 08:06
jimh
Kodsnickare

Lena, du läser ju in massor av saker i Davids svar som han inte skriver.

När jag läser det du skriver här i tråden om de kommentarer du fått så blir naturligtvis min känsla den som många andra uttryckt - "de borde tas bort". Men när jag går in och läser kommentarerna i sitt sammanhang kan jag tycka att de är rätt sunda. På samma sätt reagerade jag på din återgivning av brevväxlingen med David vs hans riktiga svar.

Det bästa råd jag kan ge dig är att lägga en eftermiddag på att läsa gamla diskussioner om bildkritik i forumet. Jag tror att det kan ge dig en liten aha-känsla att inse att det finns oerhört många perspektiv på problemen.

Här finns ett urval att börja med.
Gammal 2006-05-08, 08:16
Grantun

jag har väl att märka tre långa mail-som inte david tagit med här...
I det första ger David helt klart utryck för att Ulf gjort är riktigt.
citat:"Nja, nog är Ulf lite väl rak i sina kommentarer, vilket inte alltid är bra, dock tycker jag att han delvis har rätt i sin kritik"

Ulf så kallade kritik var (tio gånger)"denna bild hör till familjealbumet.låt oss slippa den här"
Gammal 2006-05-08, 08:22
clindh
Kodsnickare

Är Ulf inbjuden till denna diskussion? Då det kommit att handla om hans kommentarer och kanske även person, så beakta vår forumregel:

Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten.
(Förvänta er inte snabba svar från David, han är på resa i USA så tidsskillnader och annat gör sitt till)
Gammal 2006-05-08, 08:22
Grantun

dessutom menar David det är ok det Ulf skrivit.

Medans genomgående-dem som läst från min sida- tycker att det är nogot "svineri" han åstakommit...

Så det är en hållning.
Det är principerna jag är ute efter......
Det har länge funnits två läger här på sidan.

En lite högrövad: Vi vill inte befatta oss med er amatörer/nybörjare.

Och en mer: Sidan är till för alla, vi drar alla vårat stå till stacken för att utveckla alla till bättre fotografer

Det vore gott för alla parter om det kom på bordet, vad som är gällande.
Gammal 2006-05-08, 08:29
Grantun

Christer.
Jag bjuder ulf med.

Men förstå-Ulf är bara anledningen till disskutionen.
Jag har inget imot Ulf som sådan
Därimot är jag intresserad av det som princip.
Är det ok?

vad förventas av medlemarna.

Ulf är inte ensam om sin mening-han har bara riktat sitt skarpeld imot mig-tillfälligt.

Det har han väl i grund och botten rätt i-men jag tycker man kan ha krav på konstuktiv kritik-och det menar Ulf inte. Och om jag förstår David riktigt-så menar han det heller inte.
Gammal 2006-05-08, 08:29
jimh
Kodsnickare

Det är inte så svart och vitt som det verkar när man piskar upp en lynchmobb i anslutning till en händelse.

Det är det jag menar med att jag tror att du får lite perspektiv på det om du lägger lite tid på att läsa om andras åsikter i forumet.

Många avskyr t ex tystnad kring sina bilder och vill hellre se en ärlig sågning. Andra vill bara ha positiva lovrop. Det finns tonvis med diskussioner om det. Hur skall man veta vilket läger fotografen tillhör?
Gammal 2006-05-08, 08:32
Grantun

(resten av dagen-spelar jag in film ,öh medverkar i film, och ser ev. nya komentarer i kväll)
Gammal 2006-05-08, 08:35
Grantun

Jag tar imot sågningar- jag uppmanade Ulf att såga-bara konstuktivt . Jag lär mig inget för att han t.ex tyckte ett portätt var kasst.
Jag vet fortfarande inte varför han menade det var mindervärdigt för sidan.

Såga men för h-v konstuktivt!
Gammal 2006-05-08, 08:39
Grantun

Många avskyr t ex tystnad kring sina bilder och vill hellre se en ärlig sågning. Andra vill bara ha positiva lovrop. Det finns tonvis med diskussioner om det. Hur skall man veta vilket läger fotografen tillhör? [/B][/QUOTE]

Det vet man inte-men vi andra kan ju dra oss ur från sidan-om vi inte är önskade.

Ja,visst vill vi alla ha kometarer. Ochså negativa komentarer.
Men "den är kass" komentarer hjälper ingen.
"den är vaker" hjälper kanske heller inte, men man kan kanske gissa på att komentargivaren fångat nogot man önskade vidarege.

Läs själv Ulf's komentarer, ta ställning till dem som princip, inte som person, jag är ganska ointresserad i Ulf-men han ger utryck för en holdning-som jag är oenig i- och holdningarna är mer intressanta än personerna bakom.
Gammal 2006-05-08, 08:41
jimh
Kodsnickare

Nu pratar jag hypotetiskt och inte specifikt om dina bilder. Men vissa bilder är faktiskt så dåliga att det inte går att ge något recept för förbättring utan att bifoga en hel bok. Det tycker jag personligen också att man bör kunna skriva i bildkritikpoolen, där ju ärlig kritik efterfrågas.

Vill man till varje pris slippa det bör man nog lägga sina bilder i nybörjarpoolen. Där krävs det ju att man ger kritik som är konstruktiv och upplyftande.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:40.

Elinchrom ELM8