Gammal 2006-06-19, 23:46
urbano

Re: Re: Re: Hård kritik i nya poolen??
clindh skrev:
De innebär ju ytterligare en uppdelning av bilder på typ och kategorier, trodde det var sånt du motsatte dig.
Men gör en totalrenovering!
Tänk i stora linjer.
Börja med att tänka bort ALLT.
Jag hade ett förslag en gång om några få huvudkategorier.
Men det försvann väl i det allmänna duttandet hit och dit.
Nej inte FLER kategorier såklart. Färre.
Gammal 2006-06-19, 23:48
ThomasC

Läs detta!
När mängden bilder ökar, krävs en förändring av sättet de visas. I annat fall kommer bilder som lades upp kl 18 vara historia kl 19.30. Nu har man valt att förlänga aktualiteten genom att skapa fler "fönster", och dessutom givit medlemmarna möjlighet att placera sina bilder så att kritiken, om möjligt, blir bättre anpassad till bildskaparen.

Vad vinner man på att minska antalet aktuella visningsfönster när de uppladdade bilder hela tiden ökar?

*just my 2p*
Gammal 2006-06-20, 05:52
cwe

Fråga ...fast ju?
Alltså.

Själv gör jag så här, jag går in under "alla nya poolbilder" ...

och väljer ut de kategorier bilder "gatufotografering" mfl som intresserar mig...

och lämnar några kommentarer sådär spontant om jag vill...

innan jag lämnar en kommentar har jag nästan alltid tittat på hur erfaren fotografen är för att avgöra hur jag skriver kommentaren en aning...

Funkar bra tycker jag, för så kan man ändå få ett helhetsgrepp över bilderna tvärs över.

Jag håller nog inte med faktiskt, jag tror nog att det hjälper några att våga lägga upp mer. Det är ju ungefär som funktionen "In-depth comment Please" (ICP) på photopoints ju...

-Christian
Gammal 2006-06-20, 07:01
Torleif

Less is more
Håller med Mr Urbano.

Tänk om helt och hållet. Det som är gemensamt för alla på FS är att

1. Det handlar om bilder (bortsett då från forum etc som även handlar om teknik etc etc som är helt ok men inte hör till denna diskussion)

2. De som lägger upp sina bilder vill ha synpunkter = konstruktiv kritik på bilerna.

Personligen gjorde jag, efter att den i mitt tycke fina funktionen "Alla nya bilder" försvann en egen "alla nya bilder"-sökning som jag sparade som bokmärke på min startsida. Följden är att jag kommenterar ungefär lika många poolbilder (ober. av pool) som icke-poolbilder.

Mitt minimalistiska förslag är helt enkelt att slopa alla krångliga poolkategorier och undergrupper - fokusera på bilden (haha så fyndigt) och möjligtvis utveckla en funktion där man i samband med givande av kommentarer (eller helt oberende) kunde rösta in bilden i någon form av kategori (närmast med inrikting på fotografens kunnande/talang). Dessa kunde tex vara:

-Detta bör du öva mera på
-Nu börjar det ta sig
-Du är riktigt bra på detta område
-Detta kan du tjäna pengar på
-osv osv

Fördelen med detta tankesätt tror jag vore att vi kommer bort från alla tråkiga tankesätt som gör att man gärna nedvärderar sig själv - "Jag är inte tillräckligt bra fotograf för att lägga upp bilder i mycket erfaren poolen" - eller nedvärderar andra - "Denna bild hör inte in i mycket erfaren poolen".

Några morgontankar. Nu tar dagens alla möten vid. Det är hursomhellst alltid bättre att söka lösningar än att gnälla på det som är fel. Precis som vi FS-medlemmar vill ha konstruktiv kritik på våra bilder, vill säkert FS ha konstruktiv kritik på nyheterna.

mvh Torleif
Gammal 2006-06-20, 07:16
jkene

archangel skrev:
Kan inte annat än hålla med, senaste indelningen av poolerna fick verkligen mig att bestämma mig för att inga fler bilder kommer upp från mig.
Satsa på det med intresseavdelningar.
Jag har också slutat ladda upp nu (men det kanske var baktanken med denna förändring). Det var illa nog tidigare, men med rådande förvirring finns det inte längre en chans att nå fram med mina bilder till fotografer som kan ge mig erfarenhetsutbyte inom mina områden. Jag vet heller inte längre vem fotosidan är tänkt för.

I Mycket erfarenpoolen kan man inte lägga bilder för där får man antingen veta att bilden ligger i fel pool eller så får man veta att den är fantastisk. Den "hårda kritiken" (vad det nu är?), de "erfarenhetslärande" kommentarerna lyser med sin frånvaro. Som en manöver för att lyfta fram bättre bilder har den delvis lyckats, men kritiken är densamma om än hårdare polariserad.

Den stora massan tycks dock helt undvika denna pool, vilket betyder att om man väljer mellanpoolen drunknar fortfarande bilden bland ett stort antal andra.

Det tycks som det finns tre typer av fotografer på FS:

- Vardagsknäpparen som tar bilder och kastar upp på FS utan någon direkt baktanke. Dom här måste redax besluta sig för vad dom vill göra med. Ska dom få finnas här eller inte. Om ej, måste redax ha en fungerande metod för att plocka bort dem. Självutnämnda poliser som rensar fungerar inte, skapar irritation och framför allt är det ingen som i längden bryr sig om dem. Ovasett vad redax anser här måste man vara mer tydlig. Föreslår för övrigt att man skapar en "Start-pool" som är den enda pool man får lägga bilder i under den första tiden av sitt medlemskap.

- Fotografer under utveckling. Det här är den stora massan på FS. Vi behöver specialpooler för att nå andra fotografer inom samma inriktning. Idag handlar det enbart om tur om en landskapsbild får en kommentar från en annan landskapsfotograf. När jag började på FS var poolerna något nytt och redan då snackade redax högt och tydligt om att med poolerna ska vi nu minsann skapa intressegrupper så man kan nå andra inom samma områden. Det var flera år sedan - i princip ingenting har hänt (mer än att gatufotofolket och studiofotograferna av outgrundliga anledningar har fått egna pooler, men vi andra har fortfarande ingenting). Och jag stöder Jannes mfl idé om en anonym pool till 100%. Låt bilden tala - inte vem fotografen är.

- Väldigt duktiga fotografer. Jag kan inte svara på vad dessa vill ha ut av FS - det får dom själva göra, men jag misstänker att få av oss fotografer under utveckling kan ge dessa fotografer kommentarer som gör dem till bätttre fotografer. Däremot kan vi ge vår spontana reaktion på vackra bilder - vad vi ser och vad vi tänker. Och framför allt kan desa bilder vara en utmärkt inspirationskälla. Men att dumpa dessa bilder i en kritikpool känns alldeles bortkastat. Dom här bilderna borde lyftas fram på annat sätt.
Gammal 2006-06-20, 07:48
Danlo

Tycker mer och mer att det verkar som om folk känner sig stötta för att de vet att deras bilder inte passar i "mycket erfaren"-poolen.
Har själv inte lagt upp några bilder där, men inte vill jag ta bort den poolen för det.

Det enda som kan förbättra fotosidan är
MER SJÄLVKRITIK.

(detta kommer jag säkert få äta upp, som alltid annars när man säger vad man tycker på fotosidan)
Gammal 2006-06-20, 08:57
clindh
Kodsnickare

Som alltid är nya pooler och andra tillägg ett experiment. "Nybörjare" (som en del verkar tro är en ny pool) tycker vi har fungerat bra. Den har ju varit igång länge nu utan att uppröra någon, och man har förstått hur den skall användas.

"Avancerad kritik" var också ett sådant experiment, men av diskussionerna runt den bedömde vi att den var överflödig - de flesta förstod inte skillnaden i de två sätten att kritisera helt enkelt.

Nu har vi en ny pool med ett namn som utmanar en att utöva just rejäl självkritik. Uppenbart är dock att självkritik är svårt - man behöver andras hjälp för att se det man inte ser själv. Så ser jag den poolen, att verkligen kunna testa sina gränser och sin egen uppfattning om bilderna, att man har en egen hög uppfattning om dem. Men namnet på poolen är kanske inte klockrent allls - det verkar som man upplever det som att fotograferna delas in i fack, snarare är det ju bilderna och hur fotografen upplever sin bildkonst. Något slags mått på självförtroende tex.

Den som inte diggar uppdelningen i pooler gör ju enklast i att titta på och kommentera bilder utifrån "Alla nya"; där man får ett flöde oavsett hur de placerats.
Gammal 2006-06-20, 09:04
jimh
Kodsnickare

Jag tror att det är själva namnen som upprör mest, inte att det har tillkommit en lite mer upptaggad pool.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara både tydligare och mindre kontroversiellt om man istället använde de gamla namnen på de gamla poolerna och hittade på ett nytt till bara den nya.

Typ
Bildkritik nybörjare
Bildkritik
Bildkritik avancerad

Och i den sistnämnda skrev om reglerna så att de fokuserade mer på krav på stenhård självkritik innan uppladdning, snarare än fackindelning av fotograferna bakom. Och naturligtvis informerade om att man skall vara beredd på hårdare kritik och inte springa till forumet så fort man fått en bild sågad där.
Gammal 2006-06-20, 09:14
jkene

Poolens namngivning, beskrivning eller vara/icke vara löser inte mitt problem med att nå fotografer med samma inriktning. Jag tycker redax konstant duckar när intressepooler kommer på tal, precis som man duckar när frågan om en anonymitetspool kommer på tal.
Gammal 2006-06-20, 09:18
clindh
Kodsnickare

Vi duckar inte runt anonymitet, men har bedömt det svårt att implementera - det krävs ett större genomtänk runt hur allt fungerar, man måste täta en hel del ställen där fotografens namn visas för att göra det riktigt anonymt. Visst kan man göra en halvmesyr, tex bara dölja namnet där bilden visas - inte i "Senaste kommentarer" etc - men vinner man något på det tro?

Runt intressepooler har vi sagt att - inga fler sådana, istället införde vi kategorifiltrering. Hittar du inte bildkritikbilder i din kategori mha dessa? Däremot kommer intresseavdelningar; en sammanställning av bilder, forum, artiklar inom vissa områden.
Gammal 2006-06-20, 09:22
jkene

clindh skrev:
Runt intressepooler har vi sagt att - inga fler sådana, istället införde vi kategorifiltrering. Hittar du inte bildkritikbilder i din kategori mha dessa?
Det bygger på att alla kategoriserar, och att de kategoriserar rätt. Det bygger dessutom på att alla som har eller är intresserade i specialområden använder filtren. Det är för många om... Jag förstår inte motståndet. Det verkar ju som "alla" vill ha ett långsammare flöde i kritkpoolerna.
Gammal 2006-06-20, 09:33
clindh
Kodsnickare

Problemet är ju att vi då får dubbla system för att kategorisera bilder. Jag tror vi har fått förslag på pooler för nästan alla motivkategorier och teknikkategorier vi har, det leder till en explosion av pooler och vi har då bara ersatt ett system med ett annat. Jag ser inte poängen med det. Men kategorisystemet kan helt klart ses över, det finns tveksamma kategorier, och sådana som skulle behöva delas upp.

Men iom intresseavdelningar tror jag man lyfter fram detta på ett liknande sätt som det du efterlyser, en samlingsplats för intressen som leder en in till både bilder, medlemmar och annat som rör ämnet.
Gammal 2006-06-20, 09:39
jkene

clindh skrev:
Problemet är ju att vi då får dubbla system för att kategorisera bilder. Jag tror vi har fått förslag på pooler för nästan alla motivkategorier och teknikkategorier vi har, det leder till en explosion av pooler och vi har då bara ersatt ett system med ett annat. Jag ser inte poängen med det. Men kategorisystemet kan helt klart ses över, det finns tveksamma kategorier, och sådana som skulle behöva delas upp.

Men iom intresseavdelningar tror jag man lyfter fram detta på ett liknande sätt som det du efterlyser, en samlingsplats för intressen som leder en in till både bilder, medlemmar och annat som rör ämnet.
Jag förstår inte ditt svar. Det låter som du inte tycker om intressepooler i första stycket, men i andra stycket låter det som det är fenomenalt? :-)

Nå, om jag skall tolka det som vi aldrig får specialpooler för natur, landskap etc så måste det alltså bli mycket mer tolerans över vad folk lägger för bilder i kritikpoolerna, vilken pool de väljer och hur kommenterandet sker. I avsaknaden av alternativ måste toleransen höjas.
Gammal 2006-06-20, 10:11
clindh
Kodsnickare

jkene skrev:
Jag förstår inte ditt svar. Det låter som du inte tycker om intressepooler i första stycket, men i andra stycket låter det som det är fenomenalt? :-)
Jag tycker visst om intresseinriktningar odyl, men inte två parallella kategoriseringssystem - pooler för natur, barn, hundar mm i parallell med motivkategorier. Det känns verkligen om kaka på kaka.

I avsaknaden av alternativ måste toleransen höjas.
Du efterlyser pooler där syftet med publicering inte nödvändigtvis är bildkritik, och dessutom inriktat på ett visst intresse. Men om man inte explicit efterlyser något speciellt (kritik) finns inte någon större idé att placera dem i en pool heller. Om vi tex har en länk på "Intresse: Landskap" som tar dig till de senaste landskapsbilderna, har vi inte täckt in det behovet då?
Gammal 2006-06-20, 10:20
jkene

clindh skrev:
Du efterlyser pooler där syftet med publicering inte nödvändigtvis är bildkritik, och dessutom inriktat på ett visst intresse. Men om man inte explicit efterlyser något speciellt (kritik) finns inte någon större idé att placera dem i en pool heller. Om vi tex har en länk på "Intresse: Landskap" som tar dig till de senaste landskapsbilderna, har vi inte täckt in det behovet då?
Det är inte det jag menar. Jag vill ha kritik på mina landskapsbilder av fotografer som är intresserade av landskapsbilder.

Jag vet att jag kan filtrera fram landskapsbilder, men jag tvivlar på att alla landskapsfotografer som jag vill skall kommentera mina bilder gör det.

Jag vill ha detta utan att de kommentarer jag får, ger eller de bilder jag laddar upp eller de poolval jag gör blir till allmän kritisk diskussion i forumen. Somliga tolkar FS's gemensamma regler extremt snävt, och när vi alla tvingas dunka upp våra bilder i en eller maximalt två pooler bäddar det för icke konstruktiva metadiskussioner här i forumen.

450 extra kronor för att slippa det och kunna använda Biofotos pool är ett pris jag gärna betalar (trots att jag redan betalat 500 spänn för guldmedlemsskap för att kunna använda FS på ett konstruktivt sätt)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:02.

Tether Tools Case Air