Gammal 2007-11-14, 06:50
elmfeldt
Redaktör

Estethia skrev:
omständigt.
Jo men är det verkligen tummen ner på att juryn skall bedöma bilderna utan influenser av namn? Och hur omständligt är det att byta filen? Det måste väl ändå vara den optimala kompromissen?
Gammal 2007-11-14, 07:31
Vevo

Anonymiteten försvann just nu pga rubrikerna. Det är bara att söka på rubriken och vips så vet du vem det är. Hmmmm jag gillade nog det helt anonyma i slussen istället. Återinför det. Om bilden stjälper pga av rubriken så är det ingen bra bild som bild utan en bild som är i symbios (och beroende) med en text, då har den ett annat forum tycker jag. Att göra något helt anonymt har varit på tapeten länge och kan vi då för en gångs skull få till det. Bilderna i slussen är ju inte ens officiella för gemene man utan bara synbara för juryn. Jag har suttit i många jurys i musikaliska sammanhang där artisten och låtskrivare varit anonyma i juryarbetet just av den anledningen att inte "färga" juryn i ett beslut. Nej våga stå på om anonymitet i slussen.

mvh/Ove
Gammal 2007-11-14, 08:04
Mattsen

Jag ser det som självklart att en bild som lämnas till en jury inte ska innehålla information som möjliggjör identifikation av fotografen.

Vad beträffar bildtitel är jag inte lika säker. Men anser nog att en bra bild talar för sig själv.

//Mattsen (Medlem i SA-gruppen)
Gammal 2007-11-14, 08:07
elmfeldt
Redaktör

Ja, jag tror också att vi tar bort bildtitel. Det känns som ett ganska vanligt sätt att ansökningar är anonymiserade.
Gammal 2007-11-14, 08:19
Danlo

Underbart med en plats till där god fotografi åtminstone kan få en chans att komma fram genom det ögonbedövande sorlet av familjealbums-bilder.

Jag måste säga att jag imponeras av hur mycket du/ni orkar jobba med den här sidan.
Allt personligt engagemang!
Det är hedervärt!

Fotosidan är ett föredömme för andra communitys på nätet.

Tack!

Gammal 2007-11-14, 08:22
elmfeldt
Redaktör

Tackartackar! Hela redaktionen bugar och bockar.

Ps. Vi orkar för att det finns så mkt aktivitet här. Tack alla medlemmar för det.
Gammal 2007-11-14, 10:08
clindh
Kodsnickare

Onekligen en fråga vi velar i... :-) Det finns för- och nackdelar åt båda hållen.

Jo det går iofs att identifiera fotografen om man anstränger sig (men det kommer ändå gå om man anstränger sig lite extra mycket). Men hur stor är risken att många i en jury sitter och söker på vem som tagit bilder, för att kunna lägga sin röst?

Hursom, vi testar att köra med rubriken synlig - det finns en poäng i det, lite "djupare" bilder får en lite större chans att klara sig i omröstning.

Bilden presenteras ju faktiskt tillsammans med rubriken senare, i Galleriet, och juryn bör kunna få se bilden på samma sätt som galleribesökare för att kunna göra rätt bedömning.

(Jag har kikat på en annan sajt med inröstningsförfarande, även där visas rubrik för juryn)
Gammal 2007-11-14, 12:33
Mattsen

Kul med en nyhet som både är intressant och berikande för FS och som dessutom börjar bra.

Nyfiken är jag över vilka medlemmarna i juryn är, men det är nog något som aldrig bör vara offentligt.

20 bilder hänger på väggen i galleriet och i varje fall jag anser 19 vara av den klass man kan förvänta sig, absolut. Så ett bra betyg vill jag ge till juryn! En av dom begriper jag dock inte alls vad den gör där, men vi har ju olika smak. Hoppas bara att den inte har "kvoterats in" bara för att blidka alla (inkl mig) som tjötar om bredd i DHS. Bättre att vänta isf.

Sen undrar jag om det inte vore xtra kul om man kan föreslå andras bilder och inte bara sina egna. Är rätt säker på att många duktiga fotografer här har lite jantekänningar och därför inte vill föreslå egna bilder.

Ska bli kul att se hur galleriet växer framöver.
Gammal 2007-11-14, 12:40
elmfeldt
Redaktör

Kul att det är lite som du förväntar dig.

Ang "föreslå" andra, så är vi inte helt eniga där. Vissa tycker att man skall få det, andra tycker att det är upp till fotografen att aktivt vilja med och ansöka (inte som i Bonde söker fruga). En variant är att man har länk "Grym bild - sök till Galleri FS" på varje bild som blir ett mail till fotografen som pepp.
Gammal 2007-11-14, 12:56
Graylingman

elmfeldt skrev:
En variant är att man har länk "Grym bild - sök till Galleri FS" på varje bild som blir ett mail till fotografen som pepp.
Det är ju annars något man kan skriva i en kommentar...
Gammal 2007-11-14, 16:34
Zippi

Tyckte först att detta var en kul idé. Jag skickade in ett bidrag utan någon förväntan att komma med.
"Kommer jag inte med får jag åtminstone givande kritik" Var min tanke...
Allt detta prat om att det bara är konstruktiv kritik som räknas, så tror man att man iaf ska få det från en utvald jury.
Nej nej, två ord "för vanlig" Dom två orden gav mig ingenting, jag vet varken vad jag skulle gjort bättre eller vad som var för vanligt.

Skulle varje bild som antas / refuseras få en givande kommentar, då skulle detta vara en bra idé.
Gammal 2007-11-14, 16:49
clindh
Kodsnickare

Galleriet är alltså ingen bildkritikfunktion där man kan få personlig bildkritik, det skulle vara att lägga alltför mycket jobb på juryn. Se det mer som en fortgående fototävling (normalt får man ingen respons alls i tävlingar)

Den korta kritik man får ger ändå en liten "hint" om hur juryn tänkte. Den kommentar du fick är alltså den mest satta motiveringen av de jurymedlemmarna som röstat.

"För vanlig" betyder att bilden inte höjde sig över mängden. Kraven i Galleriet är höga, här skall det vara riktigt, riktigt bra bilder - så en bild som är jättebra kanske ändå "bleknar" i jämförelse med andra bilder. Och betänk att det kommer in rejält många bilder på de klassiska motiven; vackra solnedgångar, böljande fält och blommor, närbilder på insekter, söta barn osv - fina, skarpa/färgglada iofs men det krävs extra mycket för att en sådan bild skall höja sig över mängden.

Gör som föreslås i brevet du fick; lägg den i Bildkritik. Som kommentar när du lägger in den kan du ju fråga varför man tror juryn tyckte den var "För vanlig"
Gammal 2007-11-14, 17:10
joakimsundkvist

Jag kan hålla med om att det kändes lite knappt och otydligt med den väldigt lilla formulering jag fick till svar. "Idé/Motiv " var den lilla ledande text som fanns inskriven i ett mail baserat på en standardmall. När det ändå verkar vara olika kategorier av "standardskäl" som kommer att användas som text i ett mallbaserat meddelande så skulle i alla fall jag uppskatta ett lite mer utförligt svar i stil med det Christer skrev till Emmelie ovan.

"För vanlig betyder att bilden inte höjde ..."

/Jocke
Gammal 2007-11-14, 21:32
pial

Hej hej,

Jag skulle vilja kunna se bilderna i galleriet som bildspel!

Och nu nar jag tanker pa det sa skulle jag vilja den funktionen for intressegrupperna ocksa, pa samma satt som for bildkritikpoolen.

/Pia
Gammal 2007-11-14, 21:38
danneman

Tycker det är helt ok med korta motiveringar. Det känns mer som i större tävlingar. Tar man bra bilder och är en medveten fotograf så behövs nog inga långa utlägg. Sådant kan man få i våra vanliga bildkritikpooler!

Likaså detta med logga på själva bilden, helt rimligt att ladda upp bidrag utan logga och sedan ev. lägga till den om bilden blir antagen, såpass energi har man väl om man ändå vill ansöka och komma med?

(De va mina enkla tankar). :)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:55.

Tether Tools Case Air