Annons

Hur prissätter ni bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Jag jobbar inte i Sverige och har aldrig gjort, men kanske vore det intressant för svenska fotografer att lyfta blicken och titta utanför Sverige. Jag är baserad i Australien, men i år plåtar jag 53 bröllop i 13 länder. Mina priser startar nu runt 35,000 kr för en heldag.

Sverige har så oerhört många duktiga fotografer, det handlar mest om att marknadsföra sig själv på nåt sätt.

Jag har jobbat som bröllopsfotograf på heltid i ETT år.

Jag tycker inte att jag är så jävla duktig, men jag är bra på att se tillfällena som trots allt finns.
53 bröllop om året ger ett bröllop i veckan i snitt. Om du reser i 13 länder och tar 1500 - 2500 bilder per bröllop innebär det oundvikligen att du inte har tid att fotografera raw, sortera bilderna själv, redigera bilderna var och en manuellt samt att göra egna bröllopsalbum. Ett slutgiltigt urval på 500 bilder som skall redigeras i genomsnitt 5 minuter per bild ger en total arbetsinsats på nästan 42 timmar dvs en hel arbetsvecka. Att göra konverteringar till svartvita bilder tar ännu längre tid om det skall bli bra. Du kanske låter andra göra redigeringsjobbet? På mig låter du som en typisk marknadsföringsprodukt där ditt nätverk, sociala kompetens, image och marknadsföringsstrategi gjort dig framgångsrik.

Hur många bröllopsuppdrag för 40.000-50.000 kronor om året skulle du ha under den kommande tioårsperioden om du enbart verkade i Sverige?

Varför skulle någon välja dig framför någon annan av de etablerade bröllopsfotograferna i Sverige?

Var finns dessa personer som anser det vara värt 40.000 kronor för att på en CD få ett urval grundredigerade bilder från sitt bröllop tagna med din Canon 5D Mk II samt ett "lyxigt" bröllopsalbum i Coffee Table stil bestående av de 50-100 bästa bilderna?

Hur stor andel av dessa brudpar finns i Stockholm respektive på landsbygden? Hur många brudpar årligen i Östergötland - där jag bor - tror du gladeligen lägger 40.000 kronor på att du skall fotografera deras bröllop?
 
Senast ändrad:

Indy

Aktiv medlem
Problemet med dig och andra bröllopsfotografer är att ni antingen inte överhuvudtaget vill diskutera prissättning och ompröva affärsmodeller eller att ni aldrig bemöter de fakta som jag presenterar utan bara fortsätter att förkunna plattityder som

1) Bra bröllopsfotografer är värda att ta bra betalt,

2) Ett företag måste vara lönsamt.

Det spelar ingen som helst roll vad du anser dig vara tvungen att ta betalt för att få ditt företag att gå ihop om det inte finns tillräckligt med kunder som är villiga att betala. Det har ingen betydelse hur bra din produkt är om alltför få vill betala för den. Statistiken talar sitt tydliga språk: Det är yttrerst få som är så pass intresserade av foto att de vill lägga 20.000 kronor eller mer på bröllopsfotograferingen.(När vi själva gifte oss 2005 la vi sammanlagt ca 13.000 kronor på foto och video från vigseln. Jag undrar mer och mer vilka människor det egentligen är i Sverige som finner det värt att lägga säg 35.000 kronor på bröllopsfoto.) 1% av de 42666 par (ny uppgift i dag på TV) som gifte sig 2009 la 50.000 kronor eller mer på "Övriga utlägg" som inkluderar transporter, brudbukett, foto mm. Det blir ca 427 vigslar förra året som du och dina konkurrenter skall slåss om för att debitera 20.000 kronor och uppåt för bröllopsfotot.
Men Tore du står ju själv som frilans. Vilket alla från tio år uppåt här på Fs gör! Har följt tråden och förstår inte dilemman? Du kan säkert här hitta "frilandsfotografer" som tar ett bröllop för någon tusing. Säkert kommer de att göra ett helt ok jobb! Sedan går de och tjänar sin lön på ett annat arbete. Helt ok så ser verkligheten ut i dag! Men varför klanka på de yrkesfotografer som trotts detta lyckas överleva på sitt verv?
Det står ju var och en fritt att anlita vem man vill och till den kostnad man tycker är skälig!
Funderar Lasse
 

Teodorian

Aktiv medlem
Men Tore du står ju själv som frilans. Vilket alla från tio år uppåt här på Fs gör! Har följt tråden och förstår inte dilemman? Du kan säkert här hitta "frilandsfotografer" som tar ett bröllop för någon tusing. Säkert kommer de att göra ett helt ok jobb! Sedan går de och tjänar sin lön på ett annat arbete. Helt ok så ser verkligheten ut i dag! Men varför klanka på de yrkesfotografer som trotts detta lyckas överleva på sitt verv?
Det står ju var och en fritt att anlita vem man vill och till den kostnad man tycker är skälig!
Funderar Lasse
Jag är amatörfotograf som tar små privatuppdrag men är ingen frilansfotograf.

Jag kritiserar dyra bröllopsfotografer av flera skäl tex:

1) De har exklusiviserat bröllopsfotografin och därmed gjort den onödigt dyr vilket leder till att allt färre brudpar har råd med produkten bröllopsfoto de tillhandahåller,

2) De är ovilliga att förändra sig och följa trender som att alltfler vill ha både foto och video samt ha tillgång till sina bilder på CD/DVD för att själva kunna tex göra bröllopsalbum eller beställa en canvasbild,

3) De påtvingar brudparen färdiga paket eller åtar sig enbart heldaguppdrag dvs bröllopsfotograferna är inte flexibla och följsamma till efterfrågan,

4) De sätter sig själva på piedestal genom att betona svårigheten i bröllopsfotografering och varna alla brudpar för att låta någon icke yrkesverksam fotografera deras bröllop.
 

StefanN

Aktiv medlem
Jag har sagt det förr i den här tråden, men jag förstår verkligen inte vad problemet är, trots numrerad punktlista. Det känns som om du slåss mot väderkvarnar här.

De som marknaden anser vara för dyra eller erbjuder produkter som inte är attraktiva kommer slås ut. Speciellt i fotobranschen då det är relativt lätt för andra att ta sig in. Och om de nu inte gör det så måste det betyda att en tillräckligt stor andel kunder tycker det är värt priset!

Och jag skulle gärna anlita Jonas som bröllopsfotograf, jag har ofta hämtat inspiration från hans bilder!
 

Candersson

Aktiv medlem
Visst kan man kritisera. Det finns säkert fler som tycker som du Tore.
Marknadskrafterna kommer säkert att råda på ett eller annat sätt. D.v.s. de fotografer du beskriver ovan kommer att sanera bort sig själva (eller rättare sagt sina uppdrag) p.g.a. en vikande marknad. Kunderna kommer att söka sig till andra alternativ.
Grattis till de som kan ta rejält betalt och ha nöjda kunder :)
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag har sagt det förr i den här tråden, men jag förstår verkligen inte vad problemet är, trots numrerad punktlista. Det känns som om du slåss mot väderkvarnar här.

De som marknaden anser vara för dyra eller erbjuder produkter som inte är attraktiva kommer slås ut. Speciellt i fotobranschen då det är relativt lätt för andra att ta sig in. Och om de nu inte gör det så måste det betyda att en tillräckligt stor andel kunder tycker det är värt priset!

Och jag skulle gärna anlita Jonas som bröllopsfotograf, jag har ofta hämtat inspiration från hans bilder!
Jag argumenterar dels utifrån fakta tex om hur många brudpar det finns som är beredda att betala stora belopp, dels utifrån mina ståndpunkter. De senare kan man finna korrekta eller felaktiga men objektiva fakta går inte att kritisera bort.

Vad exakt är det som gör att du vill lägga 40.000 kronor på bröllopsfotograferingen?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag kritiserar dyra bröllopsfotografer av flera skäl tex:

1) De har exklusiviserat bröllopsfotografin och därmed gjort den onödigt dyr vilket leder till att allt färre brudpar har råd med produkten bröllopsfoto de tillhandahåller,

2) De är ovilliga att förändra sig och följa trender som att alltfler vill ha både foto och video samt ha tillgång till sina bilder på CD/DVD för att själva kunna tex göra bröllopsalbum eller beställa en canvasbild,

3) De påtvingar brudparen färdiga paket eller åtar sig enbart heldaguppdrag dvs bröllopsfotograferna är inte flexibla och följsamma till efterfrågan,

4) De sätter sig själva på piedestal genom att betona svårigheten i bröllopsfotografering och varna alla brudpar för att låta någon icke yrkesverksam fotografera deras bröllop.
Och vilket är ditt syfte? Ska inte en företagare få begära det pris han anser sig kunna begära?

När jag läser det du skriver känns det mest som att du brottas med dina egna fördomar och försöker lämpa över den fajten på den yrkeskår du skaffat dig förutfattade meningar om. Det är nog bara så att du får ta den fajten själv.

Som andra skrivit i den här tråden sköter marknaden (i det här fallet bröllopsparen) händelserna i branschen. De fotografer som upplevs som för dyra får inga uppdrag. Den kamp du för kan du med gott samvete överlåta till marknaden.

Slutligen tycker jag din fjärde punkt avslöjar okunskap. Det är definitivt inte för att "sätta sig på piedestal" som man påtalar hur svårt det är att fota ett bröllop. Eller, låt mig säga så här: Alla kan fota ett bröllop. Få kan göra det bra. Varför? Jo, bröllop är något av det svåraste man kan fotografera. Det är ingen slump att vissa fotografer får riktigt bra betalt. Jag har fotat några bröllop och jag skulle verkligen inte rekommendera ett brudpar att låta en oprövad fotograf få chansen, om man nu inte vet att det handlar om en duktig fotograf. Att tvingas se sitt bröllop förevigat på ett amatörmässigt sätt är definitivt inte något ett bröllopspar har lust med.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Och vilket är ditt syfte? Ska inte en företagare få begära det pris han anser sig kunna begära?

När jag läser det du skriver känns det mest som att du brottas med dina egna fördomar och försöker lämpa över den fajten på den yrkeskår du skaffat dig förutfattade meningar om. Det är nog bara så att du får ta den fajten själv.

Som andra skrivit i den här tråden sköter marknaden (i det här fallet bröllopsparen) händelserna i branschen. De fotografer som upplevs som för dyra får inga uppdrag. Den kamp du för kan du med gott samvete överlåta till marknaden.

Slutligen tycker jag din fjärde punkt avslöjar okunskap. Det är definitivt inte för att "sätta sig på piedestal" som man påtalar hur svårt det är att fota ett bröllop. Eller, låt mig säga så här: Alla kan fota ett bröllop. Få kan göra det bra. Varför? Jo, bröllop är något av det svåraste man kan fotografera. Det är ingen slump att vissa fotografer får riktigt bra betalt. Jag har fotat några bröllop och jag skulle verkligen inte rekommendera ett brudpar att låta en oprövad fotograf få chansen, om man nu inte vet att det handlar om en duktig fotograf. Att tvingas se sitt bröllop förevigat på ett amatörmässigt sätt är definitivt inte något ett bröllopspar har lust med.
Det hela är mycket enkelt: På en marknad med överetablering slås producenter med icke attraktiva produkter ut. Se tex på SAAB och hela bildindustrin som är i kris. Det är ett överskott av fotografer och de måste anpassa sig till en vikande marknad där genomsnittsuppdraget ger mindre i intäkt och vinst.

Yrkesfotografer avråder brudpar från att anlita amatörer av ett enda skäl - de vill ha uppdraget själva.

Det är en myt att bröllop skulle vara svårfotograferat. Det är precis tvärtom:

1) Bröllopet är en mycket planerad och förutsägbar session - i tid och rum,

2) Fotografen och brudparet har i förväg i dialog bestämt vad och hur fotograferingen skall gå till,

3) Under bröllopsdagen har fotografen stora möjligheter att ta både poserade och spontana bilder och kan röra sig fritt genom sitt mandat,

4) Den digitala tekniken och de senaste DSLR som i dag finns möjliggör både oerhört bra bildkvalitet i alla ljusförhållanden och att antalet bilder som kan tas är närmast obegränsat dvs tusentals.

5) Alla som vistas på bröllopet är i regel finklädda, glada och villiga att låta sig fotograferas,

6) Bröllop sker ofta i trevliga och vackra miljöer vilket ger rika möjligheter att få fina bilder.

Faktum är att om man bara är en kunnig och välplanerad fotograf med öga för att fånga de givna ögonblicken och alla de sociala mötena under en bröllopsdag får man sällan en bättre chans att ta bra porträtt- och miljöbilder som under ett bröllop. Det är serverat!
 
Senast ändrad:

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Jag är amatörfotograf som tar små privatuppdrag men är ingen frilansfotograf.

Jag kritiserar dyra bröllopsfotografer av flera skäl tex:

1) De har exklusiviserat bröllopsfotografin och därmed gjort den onödigt dyr vilket leder till att allt färre brudpar har råd med produkten bröllopsfoto de tillhandahåller,

2) De är ovilliga att förändra sig och följa trender som att alltfler vill ha både foto och video samt ha tillgång till sina bilder på CD/DVD för att själva kunna tex göra bröllopsalbum eller beställa en canvasbild,

3) De påtvingar brudparen färdiga paket eller åtar sig enbart heldaguppdrag dvs bröllopsfotograferna är inte flexibla och följsamma till efterfrågan,

4) De sätter sig själva på piedestal genom att betona svårigheten i bröllopsfotografering och varna alla brudpar för att låta någon icke yrkesverksam fotografera deras bröllop.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på med "dyra bröllopsfotografer"? Att jag inte är en sådan är jag dock ganska säker på...=)

Jag håller inte med om det du skriver, men det är ju min subjektiva upplevelse.
Nedan "kommenterar" jag det du skriver - utifrån mina upplevelser & vad jag känner till.


1) Jag vet inte om jag kan kalla mig "Bröllopsfotograf" i den mening som jag tror du menar, men jag fotograferar ett varierande antal bröllop mot betalning varje år. Så någon typ av "bröllopsfotograf" antar jag att jag är... Att kalla mig "dyr bröllopsfotograf" är däremot helt fel! =) För mig handlar det om tillgång & efterfrågan och priser som är rimliga för alla parter.

Så om jag talar för mig själv känner jag inte igen mig i den bild du målar upp, inte heller känner jag riktigt igen de betydligt mer "kända" bröllopsfotografer vars arbete & "metoder" jag känner till.

2) Jag levererar alltid samtliga "lyckade bilder" i redigerad digital form. Det är självklart för mig att göra detta. Naturligtvis tar jag en skäligt pris för detta. Att "hänga med i trenderna" känns som något väldigt viktigt för mig - det är brudparet som är kunderna och utan kunder inga inkomster.


3) Själv gör jag precis tvärt om! Det är brudparet som är kunden, de bestämmer vad de vill ha, naturligtvis använder jag min kunskap & erfarenhet för att hjälpa brudparet, så de bröllop jag fotograferar har föregåtts av, mer eller mindre, gemensamma beslut. Naturligtvis avgör jag sedan hur mycket jag vill ha betalt för det som brudparet (kunderna) önskar och ger dem ett kostnadsförslag. Är de nöjda med priset, upplägget och har fått ett bra intryck av mig så bokar de. Så enkelt är det. Hittills har jag aldrig tackat nej till något bröllopsuppdrag p.g.a att jag ansett att uppdraget varit "för litet" eller "för billigt".

4) Det ÄR ganska svårt att fotografera bröllop - man måste prestera riktigt bra bilder på en given plats vid en given tidpunkt. Det finns inget utrymme för fel, det är inget man kan "göra om". Dessutom tar vädret ingen hänsyn till att jag en viss dag har ett bröllopsuppdrag. Jag som fotograf måste därför hela tiden ligga ett steg före och alltid ha både plan "B" & "C". Som sagt, det är mycket som skall stämma, och jag tror att de flesta anser att bröllopsdagen är ett så pass viktigt tillfälle i livet att de vill vara "säkra på att få bra biilder". Och det innebär för de flesta att de gärna vill anlita en fotograf med erfarenhet gällande bröllopsfoto. Det är inte så konstigt tycker jag. Betyder det att jag sätter mig själv på en pidestal och tror att jag är bättre än andra fotografer?
Nej, verkligen inte!
Det betyder bara att jag har skaffat mig erfarenhet och därför troligen är bättre utrustad att tackla ev. problem som kan dyka upp än vad en fotograf som aldrig tidigare fotograferat ett brudpar är. Det innebär på samma sätt att jag lärt mig ett antal "knep & trix" som jag tycker är användbara vid denna typ av fotografering och denna erfarenhet gör förhoppningsvis att brudparet blir nöjda med sina bröllopsfotografier.

Min uppfattning kring bröllopsfotografi i allmänhet är att idag är det väldigt viktigt att vara flexibel, nytänkande och väldigt "kundorienterad".

Mvh

Johannes
 

Liax

Aktiv medlem
Jag jobbar inte i Sverige och har aldrig gjort, men kanske vore det intressant för svenska fotografer att lyfta blicken och titta utanför Sverige. Jag är baserad i Australien, men i år plåtar jag 53 bröllop i 13 länder. Mina priser startar nu runt 35,000 kr för en heldag.

Sverige har så oerhört många duktiga fotografer, det handlar mest om att marknadsföra sig själv på nåt sätt.

Jag har jobbat som bröllopsfotograf på heltid i ETT år.

Jag tycker inte att jag är så jävla duktig, men jag är bra på att se tillfällena som trots allt finns.

Hej Jonas,

Du är absolut duktig. Riktigt sköna bilder du tar. Gillar framförallt att du kör lifestylekonceptet. Mycket härligt att se.

Själv brukar jag motvilligt ta på mig en handfull bröllop om året och då mest vänner och bekanta. Men till och med jag som egentligen inte gillar att fota bröllop blir både sugen och inspirerad! Inte illa! :)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Yrkesfotografer avråder brudpar från att anlita amatörer av ett enda skäl - de vill ha uppdraget själva.

Det är en myt att bröllop skulle vara svårfotograferat.
Då kan jag bara gratulera dig till att vara mångmiljonär på att fota bröllop. Om det är så enkelt för dig ligger världen för dina fötter. :)

Har du lust att visa några bilder?
 

copywriter

Aktiv medlem
Ursäkta mig om jag blir förbannad.

"På mig låter du som en typisk marknadsföringsprodukt där ditt nätverk, sociala kompetens, image och marknadsföringsstrategi gjort dig framgångsrik. "

Du vet oerhört lite om mig och hur jag lyckats och inte heller har du nån aning om hur jag bearbetar mina bilder. I skrivande stund har jag bröllop publicerade i 6 olika bröllopsmagasin, jag har haft andra bilder publicerade i National Geographic.

I tråd efter tråd här generaliserar du och uttalar dig om saker du inte har den blekaste aning om.

Japp, jag plåtar 53 bröllop i år i 13 länder, jag redigerar alla mina bilder själv, plåtar alltid i RAW och designar mina egna album. Jag har inga anställda. Jag marknadsför mig heller inte alls. Min "snittkund" betalar $7500, jag hade lätt kunna boka 100 bröllop till om tiden tillät det.

Kanske är det så att jag tar betalt som jag gör för att folk är villiga att betala det jag kräver.

Folk gillar det jag gör och betalar därefter.

Utbud och efterfrågan har du säkert hört talas om.

Om du ska börja förolämpa till höger och vänster bör du se till att ha jävligt torrt på fötterna.

Här kan du titta på tre av mina bröllop. På min hemsida hittar du fler.

http://jonaspeterson.com/wedding/joost-kirsty-wedding-berry/

http://jonaspeterson.com/wedding/tim-kesh-wedding-sydney/

http://jonaspeterson.com/full-wedding/nick-mel-wedding-boonah/
 
Senast ändrad:

Photosession

Aktiv medlem
Kan det vara så att Teodorians angrepp och generaliseringar grundar sig i ett eget tillkortakommande och i en viss avundsjuka på vissa fotografers kunnande inom bröllopsfotografering?

Bara en teori...
 

Popcorn

Aktiv medlem
Problemet med dig och andra bröllopsfotografer är att ni antingen inte överhuvudtaget vill diskutera prissättning och ompröva affärsmodeller eller att ni aldrig bemöter de fakta som jag presenterar utan bara fortsätter att förkunna plattityder som

1) Bra bröllopsfotografer är värda att ta bra betalt,

2) Ett företag måste vara lönsamt.
Har vi träffats och vet du vilka avtal jag har med alla mina kunder? Om vi har setts ber jag om ursäkt för jag kommer inte ihåg de och tydligen vet du mer om min affärsmodell och mina avtal än vad jag gör, för jag känner inte igen mig!

Hur tror du att ett icke lönsamt bolag, dvs. ett bolag som går med förlust eller minimalt med överskott överlever? På allmosor?

Jag tycker att det är otroligt intressant att diskutera företagande, marknadsföringsmodeller, företagsekonomi och juridik, så det låter inte som om du har fått en korrekt bild av mig. Däremot gör jag det helst i verkliga livet och med människor som har ett visst grundläggande kunnande inom de områdena.

Du har skrivit några punkter och jag kommenterar i samma ordning.

1) "De har exklusiviserat bröllopsfotografin och därmed gjort den onödigt dyr vilket leder till att allt färre brudpar har råd med produkten bröllopsfoto de tillhandahåller"

Min kommentar: Att jag tar ett visst pris innebär väl inte att det inte finns väldigt gott om fotografer i en lägre prisklass?

2) "De är ovilliga att förändra sig och följa trender som att alltfler vill ha både foto och video samt ha tillgång till sina bilder på CD/DVD för att själva kunna tex göra bröllopsalbum eller beställa en canvasbild",

Min kommentar: Jag levererar alltid bilderna från mina uppdrag både på fotopapper och högupplöst på cd/dvd, det ingår i grundpaketet. Vad är det som jag behöver förändra? Vill brudparet också ha filmat material får de väl anlita någon som filmar också, vad är problemet med det?

3) "De påtvingar brudparen färdiga paket eller åtar sig enbart heldaguppdrag dvs bröllopsfotograferna är inte flexibla och följsamma till efterfrågan",

Min kommentar: Jag har färdiga paket jag erbjuder vilket många uppskattar för det blir lätt att uppskatta totalpriset när de slipper sitta och räkna själv per timme etc. Självklart är dock inte paketen totalt statiska utan vill de anpassa längden, antal bilder, med album eller utan album så går det alldeles utmärkt. Det viktigaste för mig är att kunden blir nöjd! Jag tror dessutom inte att det går att "tvinga" någon att anlita mig för en heldag.....

4) "De sätter sig själva på piedestal genom att betona svårigheten i bröllopsfotografering och varna alla brudpar för att låta någon icke yrkesverksam fotografera deras bröllop."

Min kommentar: Detta känner jag inte heller igen mig i. Om någon kontaktar mig och inser att jag ligger utöver deras budget har jag ett stort antal gånger hänvisat dem vidare till avsevärt billigare deltids-/frilansfotografer som jag tycker är duktiga och prisvärda. Min inställning är att även om de inte har råd att anlita mig så tjänar jag i längden på att vara trevlig och serviceinriktad.

I fortsättningen får du hålla dig till personliga kommentarer om mig som du faktiskt har fog för!
 

Candersson

Aktiv medlem
Kan det vara så att Teodorians angrepp och generaliseringar grundar sig i ett eget tillkortakommande och i en viss avundsjuka på vissa fotografers kunnande inom bröllopsfotografering?

Bara en teori...

Eller kanske en "teodori" :) ...sorry, kunde inte låta bli.
En sak som jag tycker mig märka är att Tore har en enastående förmåga att väcka upprörda känslor här på Fotosidan. Jag vet inte om det är sättet att uttrycka sig på eller något annat. Ibland får jag uppfattningen att Tore är ett s.k.Troll.
Tore, du tycks gilla när debatten eskalerar till arga/sura inlägg
 

boldten

Aktiv medlem
Efter att ha läst tråden så ställer jag mig till de som anser att vi har en Don Quixote här på FS ;-) Eftersom du Tore efterlyser att inlägg ska grunda sig på fakta så tycker jag att ditt tidigare inlägg #148 är väldigt intressant.

Det är en myt att bröllop skulle vara svårfotograferat. Det är precis tvärtom:
Detta är ju en subjektig förenkling du själv gör som jag inte tror många håller med om (varken fotografer eller andra). Och då menar jag att inte bara fotografera ett bröllop utan att dessutom göra det bra. Extra roligt tycker jag det blir eftersom du själv inte heller verkar hålla med om att bröllop skulle vara enkelt att fotografera baserat på vad du skriver längre ner i samma tråd.

Faktum är att om man bara är en kunnig och välplanerad fotograf med öga för att fånga de givna ögonblicken och alla de sociala mötena under en bröllopsdag får man sällan en bättre chans att ta bra porträtt- och miljöbilder som under ett bröllop.
Jag skulle vilja säga att du här beskriver en duktig bröllopsfotograf och något som endast ett fåtal personer är satta att genomföra eftersom det krävs: kunskap och "know how", känsla att fånga ögonblicken, utrustning, gedigen kunskap om efterbearbetning, kyla att inte tabba sig (once in a lifetime opportunity)...

De som uppfyller dessa krav ska givetvis ta betalt därefter eftersom det inte är välgörenhet dessa fotografer sysslar med (många är säkert familjeförsörjare med alla krav det innebär). Marknaden "reagerar" om det är överpriser. Att riktiga bröllopsfotografer som t.ex. Linda B. Cabrera eller Jonas Peterson (som jag för övrigt anser är fantastiskt duktiga!) tar de priser de gör visar ju bara att de i alla fall inte har lagt sig på för hög prisnivå. De kanske t.o.m. skulle kunna lägga sig ännu högre. Där har du den hårdaste fakta du kommer hitta.

Ska man leva på bröllopsfotografering så hamnar man nog lätt på nivåer över 20000 för en heldag. När man räknar med vad som ingår med ~10h fotografering, efterredigering av en stor mängd bilder, album, kostnader för utrustning, moms, skatt, arbetsgivaravgifter, semesterersättning... Det blir inte så fantastiskt mycket kvar i slutändan till försörjning av familj m.m.

I slutändan är det ju så att kunder tycker att de kan växla upp värdet på sina 2-30000kr genom att byta dem mot dessa fotografers tjänster för att föreviga deras bröllopsdag. Svårare än så är det inte!

Jag ser heller inget alternativ till detta. Såvida du inte är ute efter ett maxpris för bröllopsfoto, men det tror jag inte för något så dumt skulle ingen normalt funtad driva. Så min motfråga blir därför: exakt vad vill du konkret förändra?

mvh Martin
 
Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag tror att det finns plats för både 30 000 kr fotografer och 3000 kr fotografer utan att de roffar åt sig varandras kunder.

För att följa Teodorians exempel på bilar så tror jag inte Saab roffar åt sig Spyker kunder eller tvärtom.

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
53 bröllop om året ger ett bröllop i veckan i snitt. Om du reser i 13 länder och tar 1500 - 2500 bilder per bröllop innebär det oundvikligen att du inte har tid att fotografera raw, sortera bilderna själv, redigera bilderna var och en manuellt samt att göra egna bröllopsalbum. Ett slutgiltigt urval på 500 bilder som skall redigeras i genomsnitt 5 minuter per bild ger en total arbetsinsats på nästan 42 timmar dvs en hel arbetsvecka. Att göra konverteringar till svartvita bilder tar ännu längre tid om det skall bli bra. Du kanske låter andra göra redigeringsjobbet? På mig låter du som en typisk marknadsföringsprodukt där ditt nätverk, sociala kompetens, image och marknadsföringsstrategi gjort dig framgångsrik.


Antal bilder man lämnar är vad kunden vill ha bara för att du knäpper 2000 tusen bilder så innebär det inte att kunden köper alla.
för mig så låter du bara oerhört avundsjuk Tore. Prova att säg grattis istället.



Hur många bröllopsuppdrag för 40.000-50.000 kronor om året skulle du ha under den kommande tioårsperioden om du enbart verkade i Sverige?

säkerligen en hel del det finns många i sverige som vill betala för något dom tycker om.

Varför skulle någon välja dig framför någon annan av de etablerade bröllopsfotograferna i Sverige?


Jösses kanske för att han har en egen stil?

Var finns dessa personer som anser det vara värt 40.000 kronor för att på en CD få ett urval grundredigerade bilder från sitt bröllop tagna med din Canon 5D Mk II samt ett "lyxigt" bröllopsalbum i
Coffee Table stil bestående av de 50-100 bästa bilderna?

eh ursäkta vad spelar det för roll vad för kamera han använder? kameran är bara ett redskap. Tydligen är det en hel del som lägger dom pengarna på bröllop det gäller (bara) att fånga upp dom. Om det nu är så enkelt att fota bröllop så varför har du inga bilder att visa Tore?
För mig så låter du bara bitter o avundsjuk på bröllopsfotografer som kan ta bra betalt. Det kanske hjälper att byta din D3s mot 5D mark 2. Det är tydligen din grej att hacka på erkända bröllopsfotografer som kan ta betalt. Vad är problemet med det? Det finns tex frisörer som kostar från 120 till flera tusen kronor för en klippnig kanske dags att kolla den branschen oxå Tore?

Vad som är prisvärt o värt att betala är upp till kund/marknad att avgöra. Jag kan inte förstå vad som är problemet med att vissa kan ta bra betalt?
Det är väl bra att säga grattis till dom?
Om det är nu så enkelt att fota bröllop så lägg upp några fantastiska bilder o säg upp dig från dit jobb som kurator så får du se så enkelt det är.




Hur stor andel av dessa brudpar finns i Stockholm respektive på landsbygden? Hur många brudpar årligen i Östergötland - där jag bor - tror du gladeligen lägger 40.000 kronor på att du skall fotografera deras bröllop?
Här har du en liten poäng men det är som med allt man får vara verksam där kunden/underlaget finns. Det är ingen större vits att öppna en fotstudio på månen för tillfället.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Efter att ha läst tråden så ställer jag mig till de som anser att vi har en Don Quixote här på FS ;-)
Tror du har rätt :)

När jag gör en heldag som i lördags är jag där 12 timmar och har mycket mer jobb än så att sovra materialet, efteredigera, beställa bilder mm. Innan har jag också haft en förträff med paret så det har gått en del tid där. Totalt blir det ca 1 arbetsvecka och jag tror inte Tore heller skulle göra det för 3000:- som blir 2500:- efter direkta utlägg för resor, parkering mm. Del i avskrivning av utrustning för 100000:- lågt räknat 1000:- så det är nu 1500:- kvar. En femhundring går i sociala avgifter så nu är det en tusenlapp kvar att ta ut som lön före skatt och en femhundring i plånboken för en veckas heltidsarbete. Men den femhundringen ryker också i framkallningskostnader och sådant så fotar jag en heldag för 3000:- har jag gjort det helt gratis.

Vill man ha betalt motsvarande en månadslön på 20000:- måste man således lägga på 7500:- och landar på 10500:-. Om man sedan lägger till att det finns andra kostnader och tidstjuvar för ett företag som inte är direkt relaterade till det specifika uppdraget, såsom marknadsföring, bokföring mm så måste alla uppdrag bära en del av det.

Nu kommer det till en komponent till mot kunden och det är att jag måste lägga på moms 25% på dom 10500:- och kunden får således betala 13125:- för att jag ska få mina 10500:- in till företaget.

Sedan kanske inte alla är nöjda med en månadslön på 20000:- före skatt då det i stort sett är nödvändigt att hålla sig med bil för att göra jobbet.

Min slutsats av mitt eget resonemang är att det inte är rimligt att erbjuda heldag under 13000:- till kund om man bedriver en affärsmässig verksamhet. En annan slutsats är att jag bör höja mina priser igen ;)
 

Splanky

Aktiv medlem
Har kört igenom tråden.

Bra att det finns fotografer som sätter ett rejält värde på sig själva.
Att det är lätt att plåta bröllop är skitprat. Det krävs både skicklighet och känsla som fotograf samt en mycket god människokännedom, samt social kompetens, som det numera heter.

Det är alldeles för få som sätter rätt värde på sig själva.
Paketpris är någonting som kunden verkligen gillar, En innehållsförteckning av varan.
Grattis till de duktiga fotografer som tar rejält betalt för sitt arbete. Fortsätt i samma anda.

Varför skall du skänka bort eller dumpa ditt värde?
 
ANNONS