Annons

Plocka ihop en dator för bild- och VISS videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Ja, det är så smått dags att skaffa mer hårddiskplats, mer RAM, Windows7, 64 bit, mm ,mm....och det leder ju till att man lika gärna kan bygga ihop en ny burk istället. Sitter med en Dell XPS420 idag.
Kör i huvudsak PhotoShop och Lightroom samt program för att designa album och videoslideshows.

Så, nu tänkte jag höra om det finns nån som vill föreslå hur jag ska bestycka ett CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D
Tänker mig en Intel Core i7.
En eller ett par SSD på dolda 3,5-platser. Kan det vara bra att köra operativ på den ena och installerade program på den andra?.....eller nåt...
Skapligt med RAM. 8Gb?
Grafikkort, inget overkill, men ska hantera en del film från HDSLR. Kör två skärmar på DVI-I.
BluRay-brännare
Börjar med att fylla två bays med WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB
 
Senast ändrad:

j2^

Aktiv medlem
Om du kör en i7/1366 så blir det ju 3/6/12/24GB som du har att välja på eftersom det är trichannel.
Om du funderar på att köra Premiere så bör du tänka på att Adobes senaste generation mjukvaror bara är fullt accelererade med CUDA-grafikkort, vilket innebär nVidia.

I övrigt så ser jag ingen jättevits med att ge några direkta råd, eftersom du i princip redan bestämt dig för hur din maskin skall se ut.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Tack Janne! Jag ville mest sätta "nivån" lite med mitt första inlägg, annars kommer det sväva iväg åt alla håll med olika förslag. jag medger att jag inte är tillräckligt säker på detta för att slutgiltigt välja komponenter som verkligen matchar varandra optimalt.
Syftet med det stora chassiet är i första hand att jag då löst det ständiga problemet med platsbrist för bildfilerna. Sedan bör jag klara mig med detta chassie en bra tid framöver.
Då får man kika efter ett nVidia då.
För video använder jag ProShow Producer.

Om du kör en i7/1366 så blir det ju 3/6/12/24GB som du har att välja på eftersom det är trichannel.
Om du funderar på att köra Premiere så bör du tänka på att Adobes senaste generation mjukvaror bara är fullt accelererade med CUDA-grafikkort, vilket innebär nVidia.

I övrigt så ser jag ingen jättevits med att ge några direkta råd, eftersom du i princip redan bestämt dig för hur din maskin skall se ut.
 

and30ers

Aktiv medlem
Har Obsidian 800D sedan ett år, mycket nöjd men nu finns 700D för 1195kr hos Dustin vilket skulle räcka gott för mina behov. Köp Hydro H50 eller H70 kyla, jag kör H50 vilket funkat kanon.

Kör Corsair 2x 4GB minne, minst 1600MHz, med XMP-stöd, CL9 är ok men CL7 är bättre. Misco har bra priser.

Kör P55 och 1156 och i7 870 med ett modernt moderkort som stödjer USB3 och SATA6GB. Gärna Asus, eller Gigabyte.

Har en Intel SSD på 80GB vilket räcker gott för Win7-64 och alla mina applikationer, har fortfarande 38GB ledigt. Mycket nöjd med Intel X25-M G2, mycket bättre än Corsair Force.

Kör 7200 rpm diskar, SpinPoint F3 1TB eller WD Caviar Black 2TB som även finns med SATA 6GB. Jag kör 4x 1TB i raid.

Jag kör alltid Radeon grafik och skulle idag välja HD5770 eller HD6850 gärna från Sapphire, Asus eller Gigabyte.


PS.
Snart kommer Intel med ny sockel (1155) och ny styrkrets och nya i7 processorer, vill du ha det senaste får du vänta någon vecka. Säljstart 6 jan.
 
Senast ändrad:

MWPhoto

Aktiv medlem
Ok, det här liknar nåt! Sapphire HD5770 hade jag tittat på. H50 verkar intressant även om jag inte hade en tanke på vattenkylning innan.
Ang SSD-disk så var jag lite orolig att det blir lite för lite plats kvar för systemet attt jobba med. (minne). Vad bör man lämna kvar oanvänt om man kör med en disk och hur skulle man bäst ytnyttja två 80 eller 90Gb diskar? Eller är det bättre med en 60 och en 100?
Förstår att Caviar black är vassare men också dubbla priset. Är det värt det?
 

and30ers

Aktiv medlem
Vattenkylning av CPU med H50 är kanon, lätt att installera, bra kyla, tyst.
Köp 4 st extra fläktar som inte ingår med chassit:
* Nexus Real Silent 120mm 1000 rpm eller
* Scythe Slip Stream 120mm 800rpm
Jag kör Sapphire 5770 men alla fabrikat går lika bra, välj efter pris.
En 80GB Intel-SSD räcker (jag har 38GB ledigt), en disk bättre än två, vill du ha onödig marginal köp Intel 120GB.
Hårddisk med 7200rpm är dubbelt så snabbt, värt varenda krona. SpinPoint F3 1TB kostar 0,50kr/GB, WD Black 2TB kostar 0,69kr/GB. Jag har 4 st 1TB-diskar i RAID-10 vilket går sjukt fort och är datasäkert. Se test nedan:
 

Bilagor

Senast ändrad:

Skarström

Aktiv medlem
Jag hade nog köpt en 120gb SSD, håller själv på att leta efter en lämplig. Inte så stor prisskillnad och jobbigt att behöva välja bort att installera program pga platsbrist. Jag vet dock inte om man vågar köpa Corsairs ssd, vissa användare har problem med dem. Kanske bäst satsa på en Intel.
 

and30ers

Aktiv medlem
Jag hade nog köpt en 120gb SSD, håller själv på att leta efter en lämplig. Inte så stor prisskillnad och jobbigt att behöva välja bort att installera program pga platsbrist. Jag vet dock inte om man vågar köpa Corsairs ssd, vissa användare har problem med dem. Kanske bäst satsa på en Intel.
Köp Intel! Jag har en Force 90GB och den är inte alls lika bra/snabb som mina 4 st Intel X25-M G2 80GB. Alla i olika datorer.

Ang. storlek beror det förstås på vilka program man installerar. Jag klarar mig gott med 80.
 

HenryB

Aktiv medlem
Väljer man en i7 processor så får man bra prestanda men till ett högt pris. Det finns möjlighet att få ner priset en hel del utan att förlora allt för mycket i prestanda. Skulle personligen satsat på en AMD Phenom2 x6 som dessutom ger två extra kärnor. Väljer man sen ett moderkort med integrerat grafikkort så spar man ytterligare pengar.

CPU;
AMD Phenom2 X6 1090T 3,2GHz BE
http://www.inet.se/artikel/5308653/amd-phenom2-x6-1090t-3-2ghz-be

Moderkort (USB3.0 / Firewire / SATA 6Gbit/s);
Gigabyte GA-890GPA-UD3H
http://www.inet.se/artikel/1901022/gigabyte-ga-890gpa-ud3h

Minne;
Corsair 8GB (2x4096MB) 1333MHz XMS3
http://www.inet.se/artikel/5305609/corsair-8gb-2x4096mb-1333mhz-xms3

Grafik;
Integrerat på moderkortet, vid behov skaffa något passivt kylt.

HDD;
120Gb. Intel X25 G2 alt Corsair Force Series för OS och dom vanligaste programmen.
2TB WD Caviar Green för lagring där hastigheten inte är viktig, annars WD Caviar Black.

Nätdel;
Corsair VX 550W 80+
http://www.inet.se/artikel/6909572/corsair-vx-550w-80-kampanj-
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Ok, har nu troligen funderat klart. Tar gärna synpunkter på följande val.
Windows 7, 64bit, kommer köra Adobe PS5, Lightroom 3, ProShow Producer, Jörgensen Album Designer, OpenOffice.....och lite andra småsaker.

CUDA på grafikkortet har visst stor betydelse: http://www.creativetools.se/produktnyheter/163-adobe-photoshop/12965-cuda-accelerering-i-adobe-photoshop.html

Moderkort: ASUS P8P67 DELUXE P67 S-1155 ATX
Minne: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)
Operativdisk: CORSAIR FORCE 2.5" 120GB SSD MLC
Chassie: CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK
Processorkylning: CORSAIR H50 LIQUID COOLING
Kraft: CORSAIR HX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V
Grafik: GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB PCI-E DVI/HDMI
Processor: INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
Bluray: LG BLURAY BD-R 10X RETAIL INTERNAL BLACK
Disk för film och bild-filer: WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 2TB 7200RPM SATA/600 64MB
Backup-disk: WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB
 
Senast ändrad:

and30ers

Aktiv medlem
Hej,
Det ser väl jättebra ut. Men jag gillar Intel SSD bättre, de håller högre kvalitet och är snabbare, men jag förstår att du vill gå all-in med Corsair. ;)

Ett annat alternativ är att köra SATA 6Gb/s även på SSDn när du ändå håller på. Läs på lite om Crucial's RealSSD C300, den verkar spöa även Intel X25-M G2.

http://www.techpowerup.com/reviews/Crucial/RealSSD_C300_128_GB/7.html
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=574983


...alla är dock snabba, det är detaljer som skiljer.
 

flygnord

Aktiv medlem
du ska inte invänta att de nya i7:eek:rna med kompatibla moderkort kommer ut i handeln? lär ju inte dröja mer än max en månad innan de finns i ett flertal butiker och i lager..
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej,
Det ser väl jättebra ut. Men jag gillar Intel SSD bättre, de håller högre kvalitet och är snabbare, men jag förstår att du vill gå all-in med Corsair. ;)

Ett annat alternativ är att köra SATA 6Gb/s även på SSDn när du ändå håller på. Läs på lite om Crucial's RealSSD C300, den verkar spöa även Intel X25-M G2.

http://www.techpowerup.com/reviews/Crucial/RealSSD_C300_128_GB/7.html
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=574983


...alla är dock snabba, det är detaljer som skiljer.
Jag kör en 64GB Crucial C300 som bootdisk, fungerar jättebra och är otroligt snabbt jämfört med en vanlig disk. Min dator en QuadCore bootar på 17 sek inkl start av skype och 3-4 program till.

/Karl
 

gunnargren

Aktiv medlem
du ska inte invänta att de nya i7:eek:rna med kompatibla moderkort kommer ut i handeln? lär ju inte dröja mer än max en månad innan de finns i ett flertal butiker och i lager..
Dom han har valt finns ju in butik, när jag kollar på Inet så får dom in dom kring den 20:e

Edit: Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite. Har själv plockat ihop en dator, vad tror ni om den här?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/108203/2011-01-11
 

and30ers

Aktiv medlem
Vad har du som backar upp det påståendet om kvaliteten?
OCZ Vertex 2 är för övrigt en jävligt najs disk.
2010-12-14 07:00 - TechWorld
Flashdiskar (ssd) går sönder oftare än hårddiskar. Detta enligt statistik från den franska sajten, Hardware.fr, som samlat in data från en anonym återförsäljare av datorkomponenter, där alla returärenden och reklamationer på grund av produktfel bokförts.

I genomsnitt går 2,05 procent av alla sålda ssd-produkter sönder, att jämföra med 1,94 procent av alla hårddiskprodukter. Detta för hårddiskar med antingen en eller två terabyte lagringskapacitet.

Intressant nog ser Intel ut att vara den tillverkare som skapar mest tillförlitliga ssd-produkter. Tillverkarens flashdiskar är över tre gånger så tillförlitliga jämfört med produkter från konkurrerande Corsair, Crucial, Kingston och OCZ.

Intels ssd har reklamerats i 0,59 procent av fallen, att jämföra med produkter från konkurrenterna som reklamerats i mellan 2 och 3 procent av fallen.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Intels ssd har reklamerats i 0,59 procent av fallen, att jämföra med produkter från konkurrenterna som reklamerats i mellan 2 och 3 procent av fallen.[/I]

Ändå rätt försumbar skillnad, och dessutom långt ifrån pålitlig statistik då det endast verkar vara från en återförsäljare.
Jag skulle valt högre prestanda utan att tveka när skillnaden är så pass stor som den ändå är (framför allt vad gäller skrivhastighet).
 
ANNONS