Annons

Krigsfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Alric

Aktiv medlem
Hej,
Jag har länge vilja skildra den andra sidan av västern ländernas media när det gäller krig och har lite funderingar på att åka till ställen som Somalia, Sri Lanka och även Irak.
Innan jag går vidare så vill jag skriva en liten anekdot:

När jag var i Kenya i höstats så bodde jag 3månader i Kibera som är världens största slum. Efter några veckor så lärde jag känna delar av lokalbefolkningen och en del korrupta poliser, gäng medlemmar samt gäng ledare. Och ja, det var svårt och farligt att hålla alla på "rätt" avstånd. Men det var på det sätet jag kunde komma när och få dom "ärliga" bilderna.
Under tiden jag var där så var det fotografer från olika stora organisationer så som Nato, Fn, Rödakorset, Unicef som gick runt med 4 soldater/poliser med automatvapen och i stort sett bara sprang och tryckte upp kameran i ansiktet på folk. -Säkert fina bilder men jag vill mer än så... Så att jag vill åka till dessa krigsdrabbade länder som privatperson och fota krig "från den andra sidan" så att säga. inte fota våra västerländska "hjältar".
Slut anekdot

Jag känner att det kan vara bra att skaffa ett journalistvisum för att kunna få övriga visum framöver, USA tillexempel. (Dom tycker säkerligen inte att det ser så bra ut att man har varit i Irak som "turist")
Finns det något sätt att få ett journalistvisum utan att ha en tidning som står som uppdragsgivare.
Och vad finns det för ansvar med ett journalistvisum?
Kan man ta bilder och sedan ta dom ut ur landet utan problem? (Antar att det inte är så.)

tips och idéer uppsakttas.
 

Maxe

Aktiv medlem
Inom Försvarsmakten finns ju en enhet som heter Combat Camera. Detta kanske skulle vara något för dig. Ring Högkvarteret och fråga om de behöver folk eller hur du kan ansöka.

Mvh

Johan Maxe
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag känner att det kan vara bra att skaffa ett journalistvisum för att kunna få övriga visum framöver, USA tillexempel. (Dom tycker säkerligen inte att det ser så bra ut att man har varit i Irak som "turist")
Finns det något sätt att få ett journalistvisum utan att ha en tidning som står som uppdragsgivare.
1. Jag tror inte alls att USA är något problem. (Hade du hetat Mehmet eller Ahmed hade det varit en annan sak...) I värsta fall få du väl skaffa ett nytt pass.
2. Riktigt vad du menar med "journalistvisum" vet jag inte, men om man som journalist gör allt på rätt sätt (det är det många som struntar i) ska man dels ha ett arbetstillstånd, dels vara ackrediterad. Arbetsvisum är oftast ganska svårt att få, man måste t ex visa att man har en arbetsgivare.
 

drejjan

Aktiv medlem
Jag har inget svar att ge dig mer än att din story låter väldigt intressant och att jag är väldigt intresserad av att få följa dig i ditt arbete med det här, därav inlägget. Vart kan jag hitta dina bilder från Kenya?

MVH
André
 

Alric

Aktiv medlem
1. Jag tror inte alls att USA är något problem. (Hade du hetat Mehmet eller Ahmed hade det varit en annan sak...) I värsta fall få du väl skaffa ett nytt pass.
2. Riktigt vad du menar med "journalistvisum" vet jag inte, men om man som journalist gör allt på rätt sätt (det är det många som struntar i) ska man dels ha ett arbetstillstånd, dels vara ackrediterad. Arbetsvisum är oftast ganska svårt att få, man måste t ex visa att man har en arbetsgivare.
Tack för svaret. Vad jag menar med journalistvisum vet jag inte riktigt själv, det är därför jag "frågar".
Om det nu är så att en del åker över gränserna utan att ha arbetstillståndet. finns det risk för att få straff vid publicering för att man riskerar ens land eller andra länders säkerhet i fara, pga avslöjanden mm?

Det kanske är ett stort kliv att gå bakvägen när det gäller krigsfotografering.. men jag tror att jag är i mitt unga liv kan förenkla en del praktiska saker för mig. Så egentligen har jag ingen större erfarenhet av krig och dess mening, men att vänta tills jag blir skäggig och vis känns oförnuftigt. Så därför hoppas jag på att får lite hjälp av dem som vet mer än mig. Hur / Vad ska jag göra för att genomföra / lyckas?


"Jag har inget svar att ge dig mer än att din story låter väldigt intressant och att jag är väldigt intresserad av att få följa dig i ditt arbete med det här, därav inlägget. Vart kan jag hitta dina bilder från Kenya?

MVH
André"

Jo, jag tror att det kan bli väldigt spännande. Jag har ett fåtal bilder här på fotosidan. Jag håller på att göra ett album som jag senare ska publicera. Håll utkik

Här är lite bilder: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=290448


"Inom Försvarsmakten finns ju en enhet som heter Combat Camera. Detta kanske skulle vara något för dig. Ring Högkvarteret och fråga om de behöver folk eller hur du kan ansöka.

Mvh
Johan Maxe"

Tack för svaret!
Ja.. fast åter igen.. det är just den där "Woow kolla på OSS, vi är hjältar" som jag vill visa motsatsen av.
Våran media är väldigt korrupt enligt min mening och jag vill inte ta del av den "goda" sidan när det gäller krig om terrorism olja och makt. Humm, jag vet inte hur jag ska formuera mig på ett enkelt sätt, men du förstår säkert vinkeln.


Hälsningar
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om det nu är så att en del åker över gränserna utan att ha arbetstillståndet. finns det risk för att få straff vid publicering för att man riskerar ens land eller andra länders säkerhet i fara, pga avslöjanden mm?
Nej. Däremot finns det ju risk om du springer omkring med en massa kameror på "konstiga" ställen att du blir upplockad av polis/militär/någon annan som undrar vad du håller på med. (Det hände mig ett par gånger i Sydafrika på 1980-talet, men går oftast att prata sig ur.)

För övrigt tycker jag Somalia låter som en riktigt dålig idé. Irak och Sri Lanka däremot tror jag inte är något större problem att resa i. Se till att du har lite kontakter i landet innan du åker dit.
 

Arctistic

Medlem
Idag så är det hela rätt så strukturerat.
Man har alltid en uppdragsgivare och ett uppdrag klart innan man åker, en uppdagsgivare som står för de stora kostnader det innebär, men fram för allt support och backoffice.
Ingen av de seriösa aktörerna skickar iväg en fotograf utan försäkringar, bakre support, tillgång till underrättelse och tilläggsutbildning.

Idag så är det få medier som har dessa penga att spenderar, och då de gör det förväntar de sig att få bilder snabbt via medtagen satcom.

Då du ser väl genomarbetade (sådana som du vill göra) reportage i exempelvis newsweek så är det oftast något som fotografen jobbat med som ett sidospår till att haft en bildbyrå som uppgragsgivare att leverera snabba nyhetsbilder till.

Ingen har budget att skicka iväg någon i ett par månader bara för att göra ett enda bildreportage..
Ingen betalar dig tillräckligt med pengar för ett bildreportage för att det ens ska täcka dina kostnader. Man måste leverera hela tiden och i flera spår...

Att åka iväg själv utan uppdragsgivare är dåligt på alla plan inte minst ekonomiskt.

Till somalia är det ingen som åker alls, då det är som att gå omkring med en stor prisskylt på huvudet som säger...750.000:-, vilket är snittpriset på en journalist just nu i lösensumma.
De enda bilderna som kommer därifrån nu är från att man är embedded med AMISOM, eller att man varit i det mer stabila delarna (där ingenting av intresse händer).
 
ANNONS