Annons

Panasonic DMC-G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
G3 vs. GH2

GH1 och GH2 har varit kameror där videomöjligheterna fått mera resurser. Sensorerna har även varit av typen "multi-aspect ratio", så att sensordiagonalen hållits konstant.

Innan vi sett ett antal jämförande tester mellan de olika kamerorna, så skulle man kunna gissa att G3 är med sin nya sensor mer optimerad för stillbildsfoto än för video. Samma nya bildsensor som sitter i G3 lär förmodligen även hitta fram till Olympus kamerahus, medan GH's serie av sensorer varit förbehållna Panasonics egna med fokus på video.

Även på Panasonics svenska hemsida, så kan man göra en jämförelse mellan DMC-GH2 och DMC-G3, beträffande måttstorlek, vikt, batterikapacitet, ... Antal knappar, åtkomst till menyer och användarfunktioner, osv. är kanske lättast att kolla på om man har kamerorna framför sig och själv kan ta några testbilder med dessa.

Panasonic relaterade länkar:
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
GH1 och GH2 har varit kameror där videomöjligheterna fått mera resurser. Sensorerna har även varit av typen "multi-aspect ratio", så att sensordiagonalen hållits konstant.

Innan vi sett ett antal jämförande tester mellan de olika kamerorna, så skulle man kunna gissa att G3 är med sin nya sensor mer optimerad för stillbildsfoto än för video. Samma nya bildsensor som sitter i G3 lär förmodligen även hitta fram till Olympus kamerahus, medan GH's serie av sensorer varit förbehållna Panasonics egna med fokus på video.

Även på Panasonics svenska hemsida, så kan man göra en jämförelse mellan DMC-GH2 och DMC-G3, beträffande måttstorlek, vikt, batterikapacitet, ... Antal knappar, åtkomst till menyer och användarfunktioner, osv. är kanske lättast att kolla på om man har kamerorna framför sig och själv kan ta några testbilder med dessa.

Panasonic relaterade länkar:
Tack för länkarna.

Har nu varit och testat GH2 på Media markt i KK. Jag säljer ju min Nikonutrustning enbart pga att den är för tung för mig. Denna GH2 kändes fjäderlätt i jämförelse med D7000 som jag hade i den andra handen. En fantastiskt skillnad i vikt. Har ju en av Panasonics videokameror som jag är supernöjd med, så den vikbara lcd-skärmen kändes "hemtam"-

Har också läst en del om just GH2 och det är den jag kommer att köpa. Har förstått att man nog bör köpa till objektivet: 14-140
(namn här under)
Panasonic Lumix DMC-GH2 svart + Lumix G Vario HD 14-140/4-5,8 ASPH MEGA
O.I.S

Hela detta paket finns på
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DMC-GH2

......och landar på drygt 15.000 kr. Suck...

Så nu har jag bestämt mig:) Men har dock en fråga ang. detta 14-140 objektiv, om det är värt att satsa på det?

Känns rätt bra. Det är ju alltid väldigt mycket jobb innan man riktigt vet vad man ska köpa, gäller ju även objektiv_inköp.

Nu gäller bara att få Nikongrejerna sålda och att få ihop ung. samma summa för objektiven och D7000 som den nya kommer att kosta. Ser dock att kamerahuset ( D7000) sjunkit i pris på några få månader, men så är det ju alltid.

Tack för era tips och råd. Dom uppskattas.

/chris
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Så nu har jag bestämt mig:) Men har dock en fråga ang. detta 14-140 objektiv, om det är värt att satsa på det?

/chris
Du kan ju alltid läsa tester, men jag har själv plåtat med en GH2 med 14-140, och det var angenämt! Smidig och skarptecknande glugg (även om jag inte testat bilderna fullt ut).

Själv kommer jag dock satsa på G3 med lilla gluggen, av pris- och storleksskäl... Och komplettera med pannkaka och telezoom.

Vi är märkligt många Nikonägare som samtidigt tröttnar på våra tunga utrustningar förresten ;-) ! Kan någon förklara det?
 

wirja

Aktiv medlem
Du kan ju alltid läsa tester, men jag har själv plåtat med en GH2 med 14-140, och det var angenämt! Smidig och skarptecknande glugg (även om jag inte testat bilderna fullt ut).

Själv kommer jag dock satsa på G3 med lilla gluggen, av pris- och storleksskäl... Och komplettera med pannkaka och telezoom.

Vi är märkligt många Nikonägare som samtidigt tröttnar på våra tunga utrustningar förresten ;-) ! Kan någon förklara det?
Det är lätt att förklara - VIKT OCH STORLEK. Själv är jag mycket nöjd med min Panasonic G1 med 14-45mm, som ersatt Nikon D700 med ett flertal tunga och klumpiga objektiv. Sannolikt byter upp mig till G3 när den kommer.
 

Makten

Aktiv medlem
Sensorerna har även varit av typen "multi-aspect ratio", så att sensordiagonalen hållits konstant.
Va!?!?! Det innebär ju att sensorn är större än något av de enskilda formaten! Då skulle det alltså teoretiskt gå att "hacka" kameran så att man kan använda hela sensorn, vilket bör funka utmärkt om man använder objektiv med större bildcirkel tillsammans med en adapter.

Kan detta verkligen vara sant? Varför göra en större sensor som inte går att utnyttja? :-(
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
Va!?!?! Det innebär ju att sensorn är större än något av de enskilda formaten! Då skulle det alltså teoretiskt gå att "hacka" kameran så att man kan använda hela sensorn, vilket bör funka utmärkt om man använder objektiv med större bildcirkel tillsammans med en adapter.

Kan detta verkligen vara sant? Varför göra en större sensor som inte går att utnyttja? :-(

HEJ!
Är det detta man gjort med GH1 i denna Tradera_auktion:

http://www.tradera.com/Panasonic-Lumix-GH1-Hackad-videokamera-hybrid-DSLR-video-cam-auktion_342567_134621716

/chi
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Nå, nu är dagen för systembyte här, G3:an väntar på posten. Ajöss Nikonutrustning (annons kommer här på FS). Gör jag rätt, frågar jag mig? Jag har varit väldigt nöjd med mina 3 digitala Nikonkameror (D70, D80, D300), men jag tar med D300:an allt mer sällan så det är nog dags… Det blir nog bra.
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
Nå, nu är dagen för systembyte här, G3:an väntar på posten. Ajöss Nikonutrustning (annons kommer här på FS). Gör jag rätt, frågar jag mig? Jag har varit väldigt nöjd med mina 3 digitala Nikonkameror (D70, D80, D300), men jag tar med D300:an allt mer sällan så det är nog dags… Det blir nog bra.
Men oj, har G3:an kommit nu? Jag snackade med cyberfoto i veckan ang. GH2 + 14-140 och varken den el. G3:an har kommit än. Var köpte du din? Köpte du bara kamerahuset?

Jag har sålt av min Nikon-utrusting, D7000, 18-105. Nikon 70-210, Nikon 50 mm 1:1.8 D samt mitt underbara Sigma 10-20, har dock kvar min D50 och ett objektiv, kan ju inte göra mig av helt med alla Nikon prytlar *S* och pengarna jag fick räcker i princip till GH2+14-140. Cyberfoto har ju öppet köp, så jag kan testa kameran och känns det helt fel och jag inte är nöjd får jag pengarna tillbaka. Har dock varit flera gånger och klämt på GH2 på Media Markt och Gh2 ligger bra i handen och vikten känns bra också, men jag pendlar i om jag ska köpa en G3 eller GH2, men det lutar åt GH2.

Lyckliga dig :))

/chi
 

phool

Aktiv medlem
Jag blir inte klok på er som säljer era fina systemkameror för att köpa en g3:a, den har ju knappast chans mot en bra systemkamera, enda fördelen är väl att den är liten, den förlorar ju stort i allt annat mot t.e.x d7000. Är det inte bättre att köpa en d5000 och ett litet objektiv t.e.x 35 1.8 g?, Fortfarande en liten och smidig kamera som kör åttor runt g3.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Men oj, har G3:an kommit nu? Jag snackade med cyberfoto i veckan ang. GH2 + 14-140 och varken den el. G3:an har kommit än. Var köpte du din? Köpte du bara kamerahuset?

Lyckliga dig :))

/chi
Jag tog den med 14-42-zoomen, både Dustin och Cyber fick in den igår men Dustin ligger faktiskt 450 spänn lägre!

Verkar som att kitet med 14-140 och hus kommer senare, jag tyckte jag såg något om v. 27.

14-140 är ju bättre, men dels med Dustins pris 6 244 kr är merkostnaden för lilla kitzoomen bara 500 kr.

Vad gäller GH-2 finns den ju med 14-140 i lager hos bl a Scandinavian photo, t o m i butik.

Edit som det heter ;-) : såg att du bor i Stockholmstrakten, då är det ju bara att åka till Scandinavian Photos butik på Norr Mälarstrand, de har GH-2 med 14-140 i butik!
 
Senast ändrad:

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jo, visst är det kanske bra att dom kommer med nya grejer, men jag kommer antagligen inte att någonsin gradera upp den G1 som jag köpte för ungefär två och ett halvt år sedan.

Orsaken är Panasonics värdelösa kundservice.

Jag påpekade ett fel i firmware några veckor efter att jag hade skaffat kameran, och jag har stött på om det flera gånger utan att det har rättats till. Det är ett skitenkelt fel i tanken hos den som har programmerat sökarbildens uppförande när man kompenserar. Kompensation förstör bilden, så att sökaren i vissa lägen blir nästan helt obrukbar.

Den enda uppdatering som har gjorts av firmware har gjorts för att låsa kunden till att enbart kunna använda Panasonics originalbatterier; det är alltså inte möjligt att använda kameran med tredjepartsbatterier. Ingen uppdatering av firmware har gjorts för att rätta till fel.

Jag antar att det är samma fel på senare kameror och att Panasonic inte kommer att göra någonting åt det. Felet yttrar sig så att när man ställer kompensation blir bilden ljusare eller mörkare och tappar kontrast. När kompensationen är stor kan man inte se tillräckligt bra för att komponera bilden.

Just att Panasonic inte gör någonting åt felet trots påpekanden, tillsammans med att man ändå utvecklar nya modeller, gör att jag ser Panasonic som en värdelös partner att göra affärer med. Att inte kunna ta hand om kunder som har köpt deras produkter är en allvarlig brist i kundpolicy. Jag retar mig väl kanske extra mycket på det, eftersom jag har haft lite närmre kontakt med Panasonics japanska personal då jag körde taxi i Botkyrka. Stropparna på Panasonic vägrade åka med en taxibil om föraren inte hade komplett uniform med slips och bilen var helt ren. När man har den inställningen till dem man köper tjänster av, bör man nog hålla en lite högre profil själv.

Så Panasonic: NEJ TACK! Ni hade er chans. Det är svårt att förbättra ett första intryck, och Panasonic försöker inte ens. Hur bra produkter Panasonic än gör, kommer det alltid att finnas tillräckligt bra från andra leverantörer, som kanske är mer måna om att ge god service åt sina kunder.
 
Senast ändrad:

c.hilli

Avslutat medlemskap
Jag tog den med 14-42-zoomen, både Dustin och Cyber fick in den igår men Dustin ligger faktiskt 450 spänn lägre!

Verkar som att kitet med 14-140 och hus kommer senare, jag tyckte jag såg något om v. 27.

14-140 är ju bättre, men dels med Dustins pris 6 244 kr är merkostnaden för lilla kitzoomen bara 500 kr.

Vad gäller GH-2 finns den ju med 14-140 i lager hos bl a Scandinavian photo, t o m i butik.

Edit som det heter ;-) : såg att du bor i Stockholmstrakten, då är det ju bara att åka till Scandinavian Photos butik på Norr Mälarstrand, de har GH-2 med 14-140 i butik!
Morrn.

Ser nu att det- iaf på nätet- är samma pris på GH2 + 14-140 på Cyberfoto och på Scandinavian photo. (skiljer 50-60 kr)
Frågan är då om Scandinavian photo har öppet köp. Måste kunna testa kameran och se om jag funkar med den.

Edit--> Ser att Scandinavian photo inte har öppet köp: :-( Obruten förpackning gäller!
Hos Cyberfoto kan jag testa kameran och är jag inte nöjd, kan jag returnera den, naturligtvis under förutsättning att jag varit försiktig med kameran och kartongerna mm.


mvh
/chi
 
Senast ändrad:

wirja

Aktiv medlem
Panasonicservice

Jag har mycket god erfarenhet av Panasonics serviceverkstad i Skövde. I telefon beskrev jag problemet med kameran. Serviceteknikern beställde därefter reservdelar. När dessa anlänt hörde han av sig. Jag skickade in kameran och fick den tillbaka med vändande post och i perfekt skick. Högsta betyg!
 
ANNONS