Annons

Objektiv sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

PoEmo

Ny medlem
Mitt älskade fasta nikon objektiv 1,4f 50mm har fått fnatt!

Även om jag har världens kortaste slutartid så blir det en slags rörelse oskärpa i bilderna!
Och om jag fotograferar med en liten bländare, tex f11 så blir det fortfarande en rörelseoskärpa.
Mitten av bilderna blir skarp, men ju längre ut i bilden man kollar blir det mer och mer rörelseoskärpa.

Snälla hjälp mig, är detta en grej som hänt er? Är det en följd efter att ha blivit tappat i golvet?


Jag är mycket teknisk annars men börjar nästan gråta av frustration när mina portätt blir suddiga av rörelseoskärpa trots att jag har stativ, liten bländare och kort slutatid.

Objektivet har tidigare fungerat utmärkt.
Jag har klickat runt och lekt med olika fokuspunkter men ingenting förhindrar denna oskärpa.

Är mitt motiv stående och jag fotograferar en helkroppsbild av en modell så blir mage/byst i skärpa, men benen (om omgivningen) börjar bli suddiga och fötterna ser ut som att de nästan springer iväg.
Samma sak gäller ansiktet.

Fruktansvärt återigen att inte kunna ha få skärpa i ögon trots att fokusen ligger där när man klickar av slutaren!


Så vad ska jag göra? Lämna in objektivet på lagning? Ändra någon dold inställning?
¨¨

Tacksam för snabbt svar!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Några exempelbilder är ju alltid bra, men om du tappat objektivet så kan en lins inne i det ha lossnat/flyttat på sig och då kan både det ena och det andra hända.

I så fall är det bara att lämna in det eller köpa ett nytt, beroende på vad som blir billigast.
 

PoEmo

Ny medlem
Lensbaby?

Det verkar inte som att något är sönder, jag har tappat kameran från låg höjd men inget verkar vara sönder. Har varit med om när objektiv slagit i marken och saker lossnat, då har det varit betydligt mer suddigt.

Effekten är lite som när man har en lensbaby, tror det syns ganska tydligt i dessa råa bilder hur rörelseoskärpan lägger sig.
 

Bilagor

Rickenbacker

Aktiv medlem
Låter onekligen som om något har lossnat någonstans. Ett litet hårklyveri bara: rörelseoskärpa orsakas av rörelser hos motivet, inget annat, så på korta slutartider kan det inte vara det som orsakar det suddiga.
 
ANNONS