Annons

Olympus OM-D

PMD

Aktiv medlem
Kom ihåg OM, OM AF, 4/3 - det tredje lever en tynande tillvaro och de två första dog på 80 talet.
OM AF blev ingen hit, så det försvann snabbt, det är riktigt, men OM var en rätt långlivat system. 1972-2002 är 30 år. Ingen kafferast direkt.

Nikon har haft F fattningen sedan 1959 och Pentax har K bajonetten sedan 70 talet.
Jag är mer förvånad över att Pentax höll ut så länge med K-fattningen än att Olympus inte satsade på OM AF mer än de gjorde. Jag tror att Olympus fattade rätt beslut med att inte fortsätta med OM AF och istället satsade på s.k. bridgekameror. Olympus är ju fortfarande ett fristående bolag (medan Pentax är uppköpt och Konica, Minolta och Kyocera (Yashica, Contax) gör inte längre kameror). Olympus nuvarande problem beror inte så mycket på felsatsningar som på korkade, giriga chefer som gjorde olagliga finansiella transaktioner.

Canon fick mycket skäll då de övergav Fd fattningen 1987 och har inte bytt sedan dess.
Men det var uppenbarligen inte en felsatsning, med tanke på hur bra EOS-systemet har gått sen dess.

Ser man dock på kameran i sig verkar den lovande. Den får jämföras med Sony NEX 7, 5N+EVF, Pana G3, GH-2, GX-1+EVF, Fuji X-pro-1 och Samsung NX11. Prismässigt konkurrerar den med A77, D7000, D300s, 7D. 12-50 har f/6,3 i teleläget - problem med diffraktion direkt?
Ja, den verkar riktigt trevlig. Cyberphotos pris för kamerahuset är 9990:-, vilket är cirka 2000 kr dyrare än E-P3. Med tanke på vädertätning och annat så är det ett ganska rimligt pris. Jag misstänker att det kan komma att sjunka lite när kameran väl börjar säljas.

Synd bara på den fula toppluvan. :)
 

PMD

Aktiv medlem
12-50 har f/6,3 i teleläget - problem med diffraktion direkt?
Jag funderade först på om det beror på svårigheten att bygga en liten, vädertätad zoom, men när jag ser det objektivet monterat på en E-M5 så ser det inte direkt litet ut.

Jag skulle hellre vilja ha ett vädertätat 14-40 (ungefär). Det borde gå att göra lite mindre och inte behöva ha f/6.3 i teleläget.

Annars tror jag nog att det kommer fler vädertätade objektiv. M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm f2.8 macro annonserades ju nu tillsammans med E-M5, t.ex.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Tycker den var lite fräck faktiskt. Möjligtvis att E-P1:an får en ersättare i OM-D:n, men först när jag får den för 4-5 tusen.
Antar att blixtar och trådutlösare från E-P1 passar.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Äh, du vet att du vill ha en. :)

Jag trodde innan kameran lanserades att jag inte skulle bli intresserad eftersom jag trodde att den skulle bli för stor, men den är bara marginellt större än Panasonic G3.

Vad gäller tjockleken så är faktiskt Panasonicen tjockare.

Den kan nog blir ett bra komplement till min E-PL3.
G3-hus Säljs idag för 4700kr. Olympusen hamnar väl på nästan 10000kr?
De är förvisso konkurrenter men prisskillnaden är ju enorm.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
På min E-5'a kan alla 4/3 objektiv köra med kontrastbaserad AF i liveview. Även sigmas 30/1.4.
Sen så går det kanske inte fort, men det fungerar även i video.
Aha, det låter ju lovande!
- Kanske Olympus har en konservativ hållning till denna fråga?
- Hur som helst, får väl ta och själv prova till våren, när kameran finns ute i handeln!
- Smarta algoritmer och snabb databehandling kanske kan göra fokuseringen dräglig på de gamla klassiska FT-objektiven?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Jag var på Malta förra veckan och lämnade min Canon 7D hemma i sista stund och hade bara E-P3 ute. (G12 var med som reserv) Ångrar mig inte en sekund jag valde E-P3 som huvudkamera.
Ja, som resekamera så får inte utrustningen man släpar på vara alltför stor och ständigt vara i vägen. Det var enklare på filmtiden, med några rullar Kodachrome samt ett reservbatteri klarade man sig bra. Med de spegellösa systemkamerorna börjar man komma ner i vikt och storlek igen.
 

PMD

Aktiv medlem
G3-hus Säljs idag för 4700kr. Olympusen hamnar väl på nästan 10000kr?
De är förvisso konkurrenter men prisskillnaden är ju enorm.
Ungefär dubbla priset, men skillnaden kommer nog att minska med tiden.

Det var bara en storleken jag jämförde, men man får ju en del extra i en E-M5 jämfört med en G3. Om det är värt dubbla priset är nog en smaksak.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Olympus går från klarhet till klarhet.
Det klassiska 4/3 systemet var ju ganska erbarmeligt: Små sensorer i stora kameror och klumpiga objektiv.

Men med m4/3 har olympus fattat galoppen. Små sensorer i små kameror och små sexiga objektiv.

Den här kameran är ju nästan perfekt.
m4/3-zoomarna är väl inte så roliga, men vem behöver dem när objektiv som
olympus 12/2, 45/1.8 samt panasonic 25/1.4 finns att tillgå.

Olympus har ju velat en del under de senaste decennierna och har en hel kyrkogård full av avsomnade system, men nu har de fanimej hittat rätt.
 

phool

Aktiv medlem
Tack gode gud för att den inte ser ut som pentax k-01. Stilig liten kamera som ser ut att ha en riktigt trevlig sökare.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad gäller utseendet så tycker jag E-M5 mer liknar några av Olympus E-kameror i Four Thirds-serien än någon OM-kamera.
 

phool

Aktiv medlem
Per hörde du att dom la ner expert i säter i slutet av januari? Det var ju dit jag tänkte åka för att framkalla lite diafilmer. Vet du om nån expertbutik i borlänge gör det? I hedemora kan dom inte i alla fall. Ber om ursäkt för OT.
 
ANNONS