Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Jag kommer i alla fall att hålla mig kvar på Sonytrådarna ändå. Det är ju bara mitt tjockkamerasystem jag bytt ut. NEX-systemet behålls så jag har ju ena foten kvar här.

Att det sedan må skilja lite grand mellan olika märken är en sak. Trots allt finns det idag mer likheter mellan märkena än olikheter. A77 är ju en lite annorlunda pippi p g a sin EVF och SLT-teknik, men det sitter ju Sonysensorer i en massa märken.

Dessutom kommer jag vid tillfälle att prova A99. A77 har jag redan provat och godkänt, men som jag skrivit tidigare var Sonys roadmap minst sagt skakig vad gällde utvecklingen av deras FF. Och FF är ju det jag använder mest. Dessutom hade jag väntat mig en 36Mp från Sony.

I de isospann jag mest fotograferar hade det varit ganska överflödigt att byta från A900 till A99 såvida jag inte bara ville tillföra LV och focuspeaking. Focuspeaking är väl det jag personligen saknar i andra dslr.

Sökaren i Nikon D800 är dock mycket bra och är som PMD tidigare skrev mer mattskivelik med en bra kontrast så att MF faktiskt är ganska lätt att köra. Precis som Znutt håller jag med om att 5DMkIII:s sökare är ljusare, men den har sämre kontrast.

Det dröjer sannolikt inte länge förrän vi har focuspeaking även på konventionella dslr, fast då endast via LV. Bör redan idag kunna fixas med en FW-uppgradering.

Men hursomhelst: Nu börjar A77:s prisläge med den alldeles perfekt utmärkta kitgluggen 16-50/2.8 SSM hamna så pass lågt som 12000:- och det innebär att man för kameran betalar styvt 6.000:-. Helt oslagbart vad gäller pris/prestanda/bilkvalitet och byggkvalitet.
Är ganska säker på att det kommer fler FW till A77, främst för "tröghetsjustering" av AF-C.

Jag håller med Mats till fullo att vertikalgreppen till A900/A850/A700 och nu A77 är bland de absolut mest ergonomiska och bästa på marknaden.

//Lennart
 

Znutt

Aktiv medlem
Det dröjer sannolikt inte länge förrän vi har focuspeaking även på konventionella dslr, fast då endast via LV. Bör redan idag kunna fixas med en FW-uppgradering.

Men hursomhelst: Nu börjar A77:s prisläge med den alldeles perfekt utmärkta kitgluggen 16-50/2.8 SSM hamna så pass lågt som 12000:- och det innebär att man för kameran betalar styvt 6.000:-. Helt oslagbart vad gäller pris/prestanda/bilkvalitet och byggkvalitet.


//Lennart
Tror inte det räcker med en FW uppdatering, krävs lite prosessor för attgöra detta, inte säker att alla klarar det.

A77 prisläge i sverige är nog billigast overall..... Samma pris som i USA och då saknar man 25% moms där.
Är ett litet priskrig...
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag kommer i alla fall att hålla mig kvar på Sonytrådarna ändå. Det är ju bara mitt tjockkamerasystem jag bytt ut. NEX-systemet behålls så jag har ju ena foten kvar här.
Jag med.
Fotografera kan man göra med vilken kamera som helst, men diskuterar gör man i Sonyforumen. Bara inte en viss moderator får för sig att det blir OT för att man råkar nämna ett annat kameramärke.


/Mats
 

pet

Aktiv medlem
Tror inte det räcker med en FW uppdatering, krävs lite prosessor för attgöra detta, inte säker att alla klarar det.
.
Knappast ett problem med dagens kameror....tex med Magic Lantern hacket så får man peaking funktion i gamla Canon 500D så det skulle inte vara några som helst problem för tillverkarna att implementera peaking via FW uppdatering på dagens kameror.
 

afe

Aktiv medlem
Jag med.
Fotografera kan man göra med vilken kamera som helst, men diskuterar gör man i Sonyforumen. Bara inte en viss moderator får för sig att det blir OT för att man råkar nämna ett annat kameramärke.
Det är naturligtvis ok att nämna andra kameramärken i Sonyforumet, men det bör i så fall vara relaterat till ämnet som diskuteras. Om tråden, som i det här fallet, handlar om A77 så kan det till exempel vara relevant att jämföra hur en Nikon D3200 och A77 beter sig på höga ISO. Däremot är det förstås inte relevant att ge sig in i diskussioner om huruvida Nikon D800 har bättre DR än Canon 5D Mk III.

Fortsätt gärna att diskutera här, men håll er till ämnet även om ni skaffat andra märken ;)

Diskussioner om moderering i stort ska tas i forumet fotosidan.se.
 

Znutt

Aktiv medlem
Knappast ett problem med dagens kameror....tex med Magic Lantern hacket så får man peaking funktion i gamla Canon 500D så det skulle inte vara några som helst problem för tillverkarna att implementera peaking via FW uppdatering på dagens kameror.
Förvånar mig att inte fler lägger in det då?

Magic Lantern var väl först till 5dmkII har du inte en sådan? Har du provat det. Är det lika snabbt. Fungera det bra?
 

pet

Aktiv medlem
Förvånar mig att inte fler lägger in det då?

Magic Lantern var väl först till 5dmkII har du inte en sådan? Har du provat det. Är det lika snabbt. Fungera det bra?
Det förvånar mig också men i Canons fall tror jag dom enbart håller inne med videofunktonerna för att "skydda" videosegmentet....att dom helt enkelt hålla isär dom olika segmenten för att tjäna så mycket pengar som möjligt....men dom blir nog snart tvungna att släppa på det med tanke på vad konkurrenterna erbjuder i videoväg i sina DSLR....Sony pushar ju väldigt hårt för video just nu.

Nope Magic Lantern finns till i stort sett alla lite "modernare"(från 500D om jag minns rätt) Canon-modeller utom 7D som dom inte lyckats hacka ännu(?)
Ja jag har prövat Magic Lantern och ja peaking är lika snabbt där som i tex Sony A77...det är ju inget som kräver någon direkt processorkraft att tala om....hade varit kul/intressant om det kom Magic Lantern till Sony...se vad dom hade kunnat göra med tex en A77.
 

Znutt

Aktiv medlem
Canon kan man kanske förstå. Men Nikon borde ju ha det????
Tror inte man ska underskatta prosessor kraften. Det är ju inte bara det som skall göras. Utan mycket mer. typ histogram, mätningar, AF etc
Typ 12 fps medel och korrigera för lins, CA etc. Detta måste krävas en rejäl prosessor i A77n......

Verkar ju finnas ett hack på SONY på ge http://www.nex-hack.com/
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Inte mycket att hänga i gran.

//Lennart
Ingen vet ju än vad som är nytt i denna FW, så det kanske finns massor att hänga i gran.
De kanske rent av reparerar kameran så den funkar med blixt, det vore ju bra.

Bara för att photokina är över så betyder inte det att det är slut på nyheter som tur är.
Nu är nåt mystiskt på gång om två veckor.
http://www.sony.se/pro/article/thenewf

De flesta verkar tro att det är en ny F Camcorder med 4K, men kanske en alphakamera av nåt slag...


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Ingen vet ju än vad som är nytt i denna FW, så det kanske finns massor att hänga i gran.
De kanske rent av reparerar kameran så den funkar med blixt, det vore ju bra.

Bara för att photokina är över så betyder inte det att det är slut på nyheter som tur är.
Nu är nåt mystiskt på gång om två veckor.
http://www.sony.se/pro/article/thenewf

De flesta verkar tro att det är en ny F Camcorder med 4K, men kanske en alphakamera av nåt slag...


/Mats
Förvisso inte. Om så är fallet får man väl skaffa större gran. Blixtproblemet är konstigt emellertid. Träffade en medlem i en fotoklubb som hade A77 och gammal FW. Fanns inga tendenser till direkta felexponeringar med extern blixt på den kameran.

Verkar som om vissa upplevt det och andra inte. Tycker nästan att det i så fall pekar på ett hårdvarufel.
För de som äger en A77 borde det ju vara angeläget att få det utrett i alla fall eftersom sannolikt de flesta A77-ägare har garanti kvar.

Förbättras inte blixtegenskaperna med den nya FW så är det något skumt.

//Lennart
 

Znutt

Aktiv medlem
Förvisso inte. Om så är fallet får man väl skaffa större gran. Blixtproblemet är konstigt emellertid. Träffade en medlem i en fotoklubb som hade A77 och gammal FW. Fanns inga tendenser till direkta felexponeringar med extern blixt på den kameran.

Verkar som om vissa upplevt det och andra inte. Tycker nästan att det i så fall pekar på ett hårdvarufel.
För de som äger en A77 borde det ju vara angeläget att få det utrett i alla fall eftersom sannolikt de flesta A77-ägare har garanti kvar.

Förbättras inte blixtegenskaperna med den nya FW så är det något skumt.

//Lennart
Kommer säkert fler uppdateringar varav vissa i klassigst renome ej näms skriftligt.

Min A77 verkar exponera rätt.Under normala förhållande. Dock ett generelt "fel" det är att även den lilla blixtern är med i exponeringen, inte som förut då det bara var de lösa trådlösa som stog för exponeringen. Kan vara något med detta.
Står i Gary Friedman att tidiga ex verkar vara mer drabbade det var därför jag innan försökte jmf serie nr med de som hade problem men ingen verkade intreserad.
 
ANNONS