Annons

behov av filmning med systemkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

appslapp

Aktiv medlem
Mångder av tv/filmproduktioner är gjorda helt/delvis med Dslr prylar numera, så det är mer hantering och förståelse av verktyget än verktyget självt.

Vet man hur man skall ljusätta och köra post på en Dslr så räcker typ D800/canon d5 mark3 hur bra som helst, och för hobbyisten behöver man inte ens gå så högt upp i prisklass.
 

M7_21

Aktiv medlem
Mångder av tv/filmproduktioner är gjorda helt/delvis med Dslr prylar numera, så det är mer hantering och förståelse av verktyget än verktyget självt.

Vet man hur man skall ljusätta och köra post på en Dslr så räcker typ D800/canon d5 mark3 hur bra som helst, och för hobbyisten behöver man inte ens gå så högt upp i prisklass.
Självklart är DSLR ett mycket bra alternativ, ett av problemen är bara den relativt korta inspelningstiden - kanske upp till 10-15 minuter innan sensorn blir för varm.

Men om man har möjlighet att växla mellan flera så är det väl inga problem. En annan nackdel som kommer att lösas framöver är att det inte finns något hörlursuttag på de flesta kamerorna idag. Känns lite ruggigt att bara spela in och - hoppas på det bästa när det gäller ljudet…

Man brukar ju skoja och säga att - bild blir det alltid, men ljudet är betydligt svårare att få bra. Ska man vara bergis på att få ett bra ljud måste man satsa på en bra mikrofon också.
 

pechblande

Aktiv medlem
Vad är det då för märkvärdigt med Black Magics videokamera? Inte bara priset - utan för att spelar in i 2,5 k. Alltså mer än dubbelt så mycket som Full HD (1080p).
2432x1366 är inte dubbelt så mycket som 1920x1080 hur man än räknar (i två av tre inspelningsformat är den dessutom begränsad till just 1080p).
källa
 

pet

Aktiv medlem
Självklart är DSLR ett mycket bra alternativ, ett av problemen är bara den relativt korta inspelningstiden - kanske upp till 10-15 minuter innan sensorn blir för varm.

Men om man har möjlighet att växla mellan flera så är det väl inga problem. En annan nackdel som kommer att lösas framöver är att det inte finns något hörlursuttag på de flesta kamerorna idag. Känns lite ruggigt att bara spela in och - hoppas på det bästa när det gäller ljudet…

Man brukar ju skoja och säga att - bild blir det alltid, men ljudet är betydligt svårare att få bra. Ska man vara bergis på att få ett bra ljud måste man satsa på en bra mikrofon också.
Dom flesta kamerorna klarar av att spela in maximal tillåtna längd för filmklippen utan att blir överhettade...begränsningen för hur länge man kan filma beror oftast på format/standard kameran har stöd för...tex FAT32 klara/stödjer inte längre klipp än 4gb((vilket motsvarar ca 12min i 1080p)....sen att man med stillbildskamerorna inte tillåts att filma längre än maximalt 30min beror på att om man skulle tillåtas filma längre klipp än 30minså skulle kamerorna klassas som filmkameror vilka det är betydligt högre tull på.

Ja och det är samma sak med en dedikerad filmkamera....ska man vara bergis på att få ett bra ljud så är det en bra mikrofon som gäller eller spela in det externt.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Självklart är DSLR ett mycket bra alternativ, ett av problemen är bara den relativt korta inspelningstiden - kanske upp till 10-15 minuter innan sensorn blir för varm.

Men om man har möjlighet att växla mellan flera så är det väl inga problem. En annan nackdel som kommer att lösas framöver är att det inte finns något hörlursuttag på de flesta kamerorna idag. Känns lite ruggigt att bara spela in och - hoppas på det bästa när det gäller ljudet…

Man brukar ju skoja och säga att - bild blir det alltid, men ljudet är betydligt svårare att få bra. Ska man vara bergis på att få ett bra ljud måste man satsa på en bra mikrofon också.
Även om de har ljud in, och hörlur-ut, så är det inte alltid ideal att använda kameran för ljud. En liten bärbar ljud-inspelare är en smart investering även för hobbyisten.
 

M7_21

Aktiv medlem
Även om de har ljud in, och hörlur-ut, så är det inte alltid ideal att använda kameran för ljud. En liten bärbar ljud-inspelare är en smart investering även för hobbyisten.
Men då kommer ett litet problem till för hobbyfilmaren, nu har man två saker som ska ställas in istället för bara kameran (kanske med en mik ovanpå).

Däremot om man är flera - typ större reportageteam eller liknande, då spelar det mindre roll med en bärbar ljudbandspelare.

Tänk dig själv, du är på en resa till New York och ska filma i tunnelbanan där, ensam med DSLR och en bärbar ljudbandspelare, inte så lätt kanske att få ihop hela paketet. Att sköta både bild och ljud samtidigt är ingen lek…
 

trax

Aktiv medlem
Hmm
Får man då ställa frågan om vad man bör köpa för mick och VAR köper man dessa.
Jag har barn som spelar i brassorkestrar.
Jag förstår också att jag inte på ngt vis kan tävla med proffsen i varken ljudupptagning eller filmning.
Men samtidigt förstår jag att det kan bli mycket bättre ljudkvalité än det min billiga Nikon ger idag (som inte har mickingång).
Tanken är att köpa en mick när jag köper mig en D800.
Det kanske är tokigt att köpa Nikons ME-1 mick för 1200?
Nu vet jag inte vad ME1 är för mikrofon men är det för att ta upp allmänt ljud och det ska låta bättre än den interna så funkar den nog tillfredställnande. Kolla även på Röde sortimentet de är prisvärda och ger en fin återgivning.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
2432x1366 är inte dubbelt så mycket som 1920x1080 hur man än räknar (i två av tre inspelningsformat är den dessutom begränsad till just 1080p).
källa
Tittar man bara på de UPPGIVNA siffrorna ser man ju lätt utan att använda miniräknare att 2432x1366 inte är dubbelt så mycket som 1920x1080.

Tyvärr är det så att de flesta tillverkare (vissa mer än andra - typ Canon då...) fuskar ganska rejält med de uppgivna siffrorna. Den verkliga upplösningen som spelas in är ca 1200x900 om man bedömer saken optimistiskt. Sen kvittar det ju om man i filen sparar detta som 1920x1080, den kommer aldrig BLI 1920x1080 ändå.
Och 1200x900 är ca hälften av 2.5K video.

Tittar man bara på den ganska starkt web-komprimerade versionen av denna videokvalitetsjämförelse:
http://vimeo.com/49875510#
-är skillnaden "bara" jättestor.
Tittar man däremot på den okomprimerade fullversionen är skillnaden i upplösning GIGANTISK. Samma sak gäller mängden artifakter osv. Det är inte bara dubbelt så hög upplösning, det är mycket högre informationskvalitet per pixel också.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Ang. behovet av video i en DSLR är det väl tyvärr bara att acceptera att det finns där. Kostnaderna för slutkunden för den "extra" funktionen är efter att man väl kommit över de första hindren i de första modellerna ganska låg.

Att man KAN filma med en DSLR är ju en bonus, och för fotografer som t.ex reportage-journalister är det ju guld.

Tyvärr är det ju dock fortfarande så att för den genomsnittliga kunden är resultatet ganska mediokert. Det finns ganska gott om kompaktkameror som ger mycket mer användbara resultat (än svindyra DSLR-kombinationer).
Detta gäller då personer som INTE har ett specialintresse och lägger ner massvis med tusenlappar och massvis med timmar på att lära sig hur man gör för att få bra filmresultat, utan bara vill peka med kameran mot något, dokumentera ett skeende och eventuellt lägga ut en lite video på JooToob eller FejsBook. Dessa personer måste man inse utgör ca 95-99% av kundunderlaget för produkterna.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ang. behovet av video i en DSLR är det väl tyvärr bara att acceptera att det finns där. Kostnaderna för slutkunden för den "extra" funktionen är efter att man väl kommit över de första hindren i de första modellerna ganska låg.
Själv hör jag ju till dem som inte tycker det är "tyvärr" utan en generellt positiv utveckling :)

Men, jag vet från tidigare konversationer vi har haft om det här ämnet att videofunktionen tyvärr (ok då :) leder till en del kompromisser. Men om vi tar några av dagens systemkameror, skulle vi kunnat få någon tydlig stillbildsmässig fördel om man struntat i video?

Att man KAN filma med en DSLR är ju en bonus, och för fotografer som t.ex reportage-journalister är det ju guld.
Jupp. Som frilansare ger det en trygghet att man vet att om något oväntat inträffar när man ändå är ute och tar bilder så kan man i nödfall dessutom fixa till en video, lite avigt och med en del brister, men det är bättre än ingen alls :)

Tyvärr är det ju dock fortfarande så att för den genomsnittliga kunden är resultatet ganska mediokert. Det finns ganska gott om kompaktkameror som ger mycket mer användbara resultat (än svindyra DSLR-kombinationer).
Detta gäller då personer som INTE har ett specialintresse och lägger ner massvis med tusenlappar och massvis med timmar på att lära sig hur man gör för att få bra filmresultat, utan bara vill peka med kameran mot något, dokumentera ett skeende och eventuellt lägga ut en lite video på JooToob eller FejsBook. Dessa personer måste man inse utgör ca 95-99% av kundunderlaget för produkterna.
Jag har noterat den mycket höga videokvaliteten i kameror som Sony HX20V (och föregångaren HX9V) eller (vilket du ofta har påpekat) Nikon 1-kamerorna. Har du några andra bra exempel? Kan ju vara intressant frö den som vill ha en enkel lösning som ger bra kvalitet.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu när du är här Joakim, kan du svara på om det blir några försämringar i stilbildskvalité för att man har en videofunktion?

Jag vill minnas att jag har läst att man får sämre DR eller vad det var för att ge bättre videokvalité. Kan du eller någon annan svara på det?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad ME1 är för mikrofon men är det för att ta upp allmänt ljud och det ska låta bättre än den interna så funkar den nog tillfredställnande. Kolla även på Röde sortimentet de är prisvärda och ger en fin återgivning.
Tack
jag hittar Röde på nätet men ingenstans var man kan köpa dem o vad de kostar.
 

pechblande

Aktiv medlem
Tittar man bara på de UPPGIVNA siffrorna ser man ju lätt utan att använda miniräknare att 2432x1366 inte är dubbelt så mycket som 1920x1080.

Tyvärr är det så att de flesta tillverkare (vissa mer än andra - typ Canon då...) fuskar ganska rejält med de uppgivna siffrorna. Den verkliga upplösningen som spelas in är ca 1200x900 om man bedömer saken optimistiskt. Sen kvittar det ju om man i filen sparar detta som 1920x1080, den kommer aldrig BLI 1920x1080 ändå.
Och 1200x900 är ca hälften av 2.5K video.
Det är sant, och det borde jag vetat... MEN - det är inte vad som påstods i det jag citerade. 2400 pixlar på bredden ÄR inte mer än dubbelt så mycket som 1920, viket var vad M7_21 skrev. Där angavs inte vad 1080p-filen kom från, bara rena siffror.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Men då kommer ett litet problem till för hobbyfilmaren, nu har man två saker som ska ställas in istället för bara kameran (kanske med en mik ovanpå).

Däremot om man är flera - typ större reportageteam eller liknande, då spelar det mindre roll med en bärbar ljudbandspelare.

Tänk dig själv, du är på en resa till New York och ska filma i tunnelbanan där, ensam med DSLR och en bärbar ljudbandspelare, inte så lätt kanske att få ihop hela paketet. Att sköta både bild och ljud samtidigt är ingen lek…
Nu tänkte jag inte att man alltid behöver använda den lilla inspelningsapparaten … är man i tunnelbanan kan man enkelt sätta mikrofonen på kameran. Eller bara använda kamerans inbyggda mikrofon. Vill man ha en bra semesterfilm att visa när man kommer hem kan man ha inspelningsmaskinen i fickan, bära en liten mygga med puffskydd, när man går ut en annan dag och bara ta tunnelbane- och trafikljud, för att lägga på bilderna man filmade tidigare.

När man filmar sin sons framförande på skolavslutning, då har man kameran på stativ, och har satt inspelningsutrustningen i blixtskon på kameran och får bättre ljud på det.

Filmar man samtalet med sin mormor har man också tid att ställa in ljudinspelaren, och får då med allt ljud, även om man avbryter inspelningen med sin DSLR och flyttar kameran ibland.

Så det är en bra investering även för hobbyisten … kostar inte mer än ett objektiv eller en bra blixt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu tänkte jag inte att man alltid behöver använda den lilla inspelningsapparaten … är man i tunnelbanan kan man enkelt sätta mikrofonen på kameran. Eller bara använda kamerans inbyggda mikrofon. Vill man ha en bra semesterfilm att visa när man kommer hem kan man ha inspelningsmaskinen i fickan, bära en liten mygga med puffskydd, när man går ut en annan dag och bara ta tunnelbane- och trafikljud, för att lägga på bilderna man filmade tidigare.

När man filmar sin sons framförande på skolavslutning, då har man kameran på stativ, och har satt inspelningsutrustningen i blixtskon på kameran och får bättre ljud på det.

Filmar man samtalet med sin mormor har man också tid att ställa in ljudinspelaren, och får då med allt ljud, även om man avbryter inspelningen med sin DSLR och flyttar kameran ibland.

Så det är en bra investering även för hobbyisten … kostar inte mer än ett objektiv eller en bra blixt.
Hmmm måste fundera mera nu :)
 

Osquar

Aktiv medlem
Skulle vara intressant med en liten undersökning om hur många som använder systemkameran till filmning. I princip alla nya kameror utrustas med filmfunktion, så det är ju svårt att få tag på en utan den finessen. Kräver marknaden att det ska finnas filmfunktion, eller är det ett sätt för tillverkarna att få sälja mer kringutrustning för bl a redigeringen av filmerna? Har själv en bra videokamera till filmning, som för mig är lättare att använda än systemkameran.
Mitt behov av att filma? Well, låt mig säga så här; jag vet inte ens hur man startar filmfunktionen på min D3s (Nikon)..... hahahahaha

/Oscar, stillbildsfotograf
 

noyfb

Aktiv medlem
Tänkte filosofera lite.

Den nya Canon 1D kan filma 24 bilder per sekund i upplösningen 4096x2160.
Den upplösningen motsvarar 11 Megapixel 3:2 alt 10 Megapixel 4:3.

Rent krasst så om man är ok med 11 megapixel så kan man t.ex. be modellen dansa och se sexig ut medan man filmar med kameran och tar en fika. Sedan är det bara att gå igenom 24x60x? antal bilder och välja ut de bästa! :-D
Med Magic Lantern kan man ju fjärrstyra kamerans bländare och välja lite olika varianter med sin iPhone om man vill.

Det låter väl som perfekt och roligt. ;-)
 
ANNONS