Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte men du läste nog lite selektivt Per.
Nej, jag läste hela din text. Jag kommenterade bara passusen "när det kommer en NEX med FF". Det tolkade jag som att du inte visste att det redan finns en NEX med FF. Visserligen i form av en videokamera, men ändå en NEX.

Det var inte ett förslag till dig att köpa den.
 

patrik.f

Aktiv medlem
Jag kunde inte hålla mig när den presenterades utan jag tog chansen och litade på Sony och förbeställde den.
/Bengt
Det var modigt! Jag kunde inte heller hålla mig utan köpte en på Japanfoto som var först att få hem ett ex till butik i Sthlm. Det var i Fredags.
Är också mycket nöjd och imponerad såhär långt. Har en A850 innan och har redan hunnit ta några kort med A99 och 135 stf som ger intryck av att vara betydligt skarpare och liksom "krispigare" än jag nånsin fått till med det objektivet innan. Inomhus dessutom.
 

Bengt54

Aktiv medlem
Det var modigt! Jag kunde inte heller hålla mig utan köpte en på Japanfoto som var först att få hem ett ex till butik i Sthlm. Det var i Fredags.
Är också mycket nöjd och imponerad såhär långt. Har en A850 innan och har redan hunnit ta några kort med A99 och 135 stf som ger intryck av att vara betydligt skarpare och liksom "krispigare" än jag nånsin fått till med det objektivet innan. Inomhus dessutom.
Det var någon som sa "Man måste våga kyssa en vacker flicka för att få henne" och det kan man ju omsätta med mitt sätt att våga köpa innan man sett A99:an i verkligheten.
Nu ska jag avvakta läget lite med uppdateringar på vilka linser som kommer att passa till. Jag har ju Sony 28-75 så det funkar ju. Blir förmodligen så att man får sälja av lite av det man har och skaffa sig något som passar ihop. Sony 70-400 ligger ju bra till i brännviddsmässigt men skulle ju kunnat vara med större bländareöppning än 5,6.

/Bengt
 

patrik.f

Aktiv medlem
Det var någon som sa "Man måste våga kyssa en vacker flicka för att få henne" och det kan man ju omsätta med mitt sätt att våga köpa innan man sett A99:an i verkligheten.
Nu ska jag avvakta läget lite med uppdateringar på vilka linser som kommer att passa till. Jag har ju Sony 28-75 så det funkar ju. Blir förmodligen så att man får sälja av lite av det man har och skaffa sig något som passar ihop. Sony 70-400 ligger ju bra till i brännviddsmässigt men skulle ju kunnat vara med större bländareöppning än 5,6.

/Bengt
Det modigaste var väl att beställa från sony..:) Sen apropå linsval så är min bestämda fördom att en fin kamera kommer bäst till sin rätt med bra objektiv med fasta brännvidder.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, jag läste hela din text. Jag kommenterade bara passusen "när det kommer en NEX med FF". Det tolkade jag som att du inte visste att det redan finns en NEX med FF. Visserligen i form av en videokamera, men ändå en NEX.

Det var inte ett förslag till dig att köpa den.
Jo jag vet att det både finns NEX videokameror med både FF och utan. Man kan väl inte utgå från att folk inte vet bara för att de inte helgarderar varenda uttalande för att det inte ska finnas minsta oklarhet om precis allt alltid. Ibland utgår en del av oss från att det vi inte pratar om, pratar vi inte om just då och då framgår det av sammanhanget vad vi pratar om. Det blir ofta enklare så. Annars blir det ännu mer att läsa som kanske inte tillför så där jättemycket på marginalen trots allt.

Sen att både du och jag vet att du är medveten om allt detta det är en helt annan sak. :) Jag unnar ju dig att ha lite kul också speciellt om du har lite tråkigt.
 

Bengt54

Aktiv medlem
Det modigaste var väl att beställa från sony..:) Sen apropå linsval så är min bestämda fördom att en fin kamera kommer bäst till sin rätt med bra objektiv med fasta brännvidder.
Håller helt med dig.
Så som det ser ut nu så är det 135mm, 300 samt 500 som är intresanta.
Får väl hoppas lite oväntade pengar från ovan...ler
/Bengt
 

ek_an

Medlem
Det har visst blivit väldigt tyst i tråden! Digitalrev har gjort en hands on review och verkar över lag nöjda! Missade dock att ta upp några funktioner som af-range. Väntar med spänning på att se hur kameran står sig mot 5dmkIII och d800/d600. Ni som redan börjat fota med kameran, några första intryck?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag tycker digitalRev gör ett rätt dåligt jobb med denna review. Stora fördelarna med SLT är ju full time AF, även vid filmning och i LiveView, samt tillgången till peaking både med sökare och skärm.

Detta nämner de inte en enda gång, utan håller på med en massa trams. Kör dessutom med ett 50/1,8DT-objektiv, vilket är helt puckat på en FF (även om det på denna skalar om sökarbllden så att den fylls till skillnad från DSLR-kameror. Till slut sätter det på ett 50/1,4 för att kunna testa de extra fokuspunkterna, men gör det knappast på det sätttet som det är tänkt att fungera.

Sen att de Kai tycker Sonys kameror är fula och att Canons sluttande axlar skulle på något sätt vara tilltalande får väl han ha vilken åsikt som helst om, men jag delar den definitivt inte. Fulare kameror än Canon 1-serien finns inte och de mest macho och skönaste av dem alla äör ju Sonys och A99 i synnerhet tycker i alla fall jag.

Den vinklingsbara skärmen och den smarta främre kontrollraten, speciellt vid filmning, är ett par andra starka kort som Sony har, men även de sakerna lyckades de inte ha nån koll på hur de är tänkta att utnyttjas.

Verkar som om DigitalRev dels inte begriper sig på Sony alpha och dessutom inte gillar dem särskilt mycket. Som sagt, rätt kass test tycker jag.


/Mats
 

epa

Medlem
Sony a99

För en som kört ett par hundra tusen exponeningar med A700 är det en dröm att få köra a99. Jag kan säga att jag redan "kär" i den!
 

ek_an

Medlem
Jag tycker digitalRev gör ett rätt dåligt jobb med denna review. Stora fördelarna med SLT är ju full time AF, även vid filmning och i LiveView, samt tillgången till peaking både med sökare och skärm.

Detta nämner de inte en enda gång, utan håller på med en massa trams. Kör dessutom med ett 50/1,8DT-objektiv, vilket är helt puckat på en FF (även om det på denna skalar om sökarbllden så att den fylls till skillnad från DSLR-kameror. Till slut sätter det på ett 50/1,4 för att kunna testa de extra fokuspunkterna, men gör det knappast på det sätttet som det är tänkt att fungera.

Sen att de Kai tycker Sonys kameror är fula och att Canons sluttande axlar skulle på något sätt vara tilltalande får väl han ha vilken åsikt som helst om, men jag delar den definitivt inte. Fulare kameror än Canon 1-serien finns inte och de mest macho och skönaste av dem alla äör ju Sonys och A99 i synnerhet tycker i alla fall jag.

Den vinklingsbara skärmen och den smarta främre kontrollraten, speciellt vid filmning, är ett par andra starka kort som Sony har, men även de sakerna lyckades de inte ha nån koll på hur de är tänkta att utnyttjas.

Verkar som om DigitalRev dels inte begriper sig på Sony alpha och dessutom inte gillar dem särskilt mycket. Som sagt, rätt kass test tycker jag.


/Mats
Kan inte annat än att hålla med i allt du skriver. Övriga FF-kameror som kommit i år har fått ett helt annat mottagande.
 

Bengt54

Aktiv medlem
Jag som kört A900 innan blev ockå "kär" i A99.
Det är en stor skillnad och sen ska vi ju inte tala om videon. Blir riktigt imponerad av vad den klara av.
Min förhoppning när jag köppte den var att få en bra kamera och en hyfsad video. Blev bra kamera och riktigt bra video. Så jag är helnöjd.

/Bengt
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Har inte hunnit läsa artikeln än, men fastnade för det här:

Delay in changing exposure settings, slow start up, electronic viewfinder can stagger, 
occasional focus freezing issues, 
unhelpful error messages lead to dead ends in operation
Almtså, har dom fortfarande inte fixat det. Katastrof ju!
Jäklar vad Sony goofar till det, jag har ledsnat.


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja den recensionen är ju både ömsom vin och vatten men den känns ju välbalanserad även om den inte är så speciellt imponernade. Bildexemplen är ju inte heller direkt inspirerande eller gör kameran någon vidare rättvisa för de ser helt enkelt inget vidare ut på min skärm i alla fall.

Samtidigt ska väl Sony fortfarande ha något extra att ge de som väntar på en riktigt proffsmodell. Det kanske är nästa släpp?

Annars får man väl bara hålla med Mats. De måste nog välja eller utveckla en snabbare displayteknik än den de har idag. När de får fram en sådan kommer förmodligen våra nuvarande EVF:er framstå som de första taskiga ersättarna till våra vanliga glödlampor. Den här typen av tekniska flaskhalsar brukar annars åtgärdas över tid. Frågan är väl bara hur lång tid. Sony är nog pinsamt medvetna om problemen men det finns nog inget vassare just nu för då hade det redan suttit en sådan EVF i A99:an.

... men är det inte dags nu att någon gör en riktig jämförelse mellan exv. A99, 5d MK III, D800, D600 och 6D och då menar jag att man verkligen kollar på respektive systems verkliga selling points och svagheter. Det verkar ju trots allt som om Sony har några intressanta nya lösningar för både stillbild och video. Verkar ju dessutom som om de jobbat med att AF ska funka bättre i videoläget.

AF med video verkar ju i alla fall ha blivit bättre:
"The camera focuses quickly (and accurately) between different subjects, but not so rapidly that it disrupts the viewing experience." Just detta var väl ett visst problem tidigare.

Artikeln andas ju inte så lite Canon bias heller. Är det något som är dåligt så kan det vara bizzarre och är det något som är bra så är det "surprising" som att följande AF funkar fint fast man gnällt en hel del över sensorernas placering. Det är ju nästan lite kul när man noterar detta. Så min slutsats är nog ändå att man får testa själv för att bildas sig en uppfattning om man har möjlighet. Man ska nog inte tro allt man läser men EVF:en måste de bara få till och att andra funktioner laggar borde man verkligen få till om det nu är något större probem.
 
Senast ändrad:

Bengt54

Aktiv medlem
Känner inte alls igen de problemen.
Finns bara 4 lösningar på problemet:
- Jag har haft den stora turen att få ett exemplar som fungera som tänkt.
- Testaren fått måndags exemplar.
- Testaren kan inte/vill inte förstå Sonys SLT.
- Jag är för dålig fotograf för att märka något.

/Bengt
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ja den recensionen är ju både ömsom vin och vatten men den känns ju välbalanserad även om den inte är så speciellt imponernade. Bildexemplen är ju inte heller direkt inspirerande eller gör kameran någon vidare rättvisa för de ser helt enkelt inget vidare ut på min skärm i alla fall.

Samtidigt ska väl Sony fortfarande ha något extra att ge de som väntar på en riktigt proffsmodell. Det kanske är nästa släpp?

Annars får man väl bara hålla med Mats. De måste nog välja eller utveckla en snabbare displayteknik än den de har idag. När de får fram en sådan kommer förmodligen våra nuvarande EVF:er framstå som de första taskiga ersättarna till våra vanliga glödlampor. Den här typen av tekniska flaskhalsar brukar annars åtgärdas över tid. Frågan är väl bara hur lång tid. Sony är nog pinsamt medvetna om problemen men det finns nog inget vassare just nu för då hade det redan suttit en sådan EVF i A99:an.
Jo, men diplayteknik til trots. Själva EVFen är det ju inget större fel på, men de övriga dumheterna som lagg i att värdet ändras när man ändrar exponeringsinställningarna osv. Alltså det som inte är åtgärdat i A77 än efter en massa fw-uppgraderingar som ska fixa det och att vissa låtsas om som att det inte finns. Det är ju bara så pinsamt uselt.

Det här håller inte. Med A77 sas det ju hela tiden att det bara var första nya generationen och det skulle åtgärdas massa saker och när sen nästa modell kommer efter ett och ett halt år så är det precis likadant med allting. Kan ge mig sjutton på att blixtprotokollet är trasigt i A99 också.

Det är bara sååå jäkla ledsamt hur de klantar till det så in i h-e!

Kameran håller helt inte så hög klass som den borde göra och som tekniken tillåter och har dessutom en massa fel. Och så drar de inte nytta av tekniken på minsta sätt egentligen, utan tom Canon 5Dmk3 har lika hög framerate osv., samt att lågljusegenskaperna är kraftigt tillbakasatta och att det smarta AF-systemet bara funkar med ett fåtal ganska ovanliga objektiv.
Och videon som skulle vara så fantastisk med snabb utläsning från sensorn använder sig av line-skipping så att tom. 5Dmk3 klarar det bättre.

Till råga på allt så kostar den 8000 kr mer än Nikon D600, vilket är totalt vrickat om de tror sig kunna sälja mer än ett litet fåtal av den här kameran.

Ursäkta mig, men jag är så jäkla besviken på Sony så det finns ingen motsvarighet.

Förstår att en del, speciellt de som just inhandlat en A99, retar sig på att jag orerar om det här igen så jag ska lägga ner det efter det här nu när jag redan gjort mig av med hela Sony-systemet.

Jag har dessutom en annan farhåga och det är att sensor AF-punkterna stjäl ytterligare ljus.

Tittar man på Canon och jämför 600D och 650D så presterar den nya sensorn med fokuspunkter sämre än föregångaren. Canon hävdade ju i intervjun med Fröderberg att den skulle vara ett antal steg bättre, men kunde inte säga precis hur mycket. Skitsnack som vanligt med andra ord.
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/813|0/(brand)/Canon/(appareil2)/692|0/(brand2)/Canon

Jag vet inte om det generellt inbyggt i tekniken, men gissar att det är så.
Det innebär att A99 kommer att dels få ett tapp av SLT med en faktor 0,75 som man får genom att jämföra t.ex. A580 med A55 eller A57, samt NEX-7 med A77 (A57 presterar sämre 'n A55, märkligt). Dels ett tapp med faktor 0,95 jämfört med Nikon pga mustigare filter och dels det här tappet med faktor 0,91 pga AF-sensorerna.

Sammantaget gör det att jag tror A99 landar hos DxO Sports/Low-light ISO på:
2980 x 0,95 x 0,91 x 0,75 = 1930 nånstans.vilket är klart under Canon 5Dmk3 och ungefär lika som Canon 5DMk2 och egentligen inte speciellt mycket bättre än A900.

Spelar det nån roll? Är inte A99 en väldigt bra kamera ändå?

Jo, det spelar en avgörande roll! Klart A99 är "bra", men den exitesrar ju inte i ett vacuum utan konkurrenter och när de betydligt mer etablerade märkena har kraftigt bättre prestanda, kraftigt lägre pris och inte lider av omogen ny teknik som har en massa fel så har Sony gjort bort sig nåt alldeles fruktansvärt. Som sagt, nån A99 blir det inte för mig och även om de skulle komma med några fixar, workarounds osv. så är jag inte längre ett dugg tilltalad av Sony. Usch!


/Mats
(Sorry, bara måste få hälla ur mig lite frustration)
 

Skarström

Aktiv medlem
"Should the camera's operational speed be remedied by a firmware update it will no doubt hold more appeal. As it is, it stands as a camera which delivers in some areas with aplomb, but falls down elsewhere where it matters."

Stark kritik.
 

Photocon

Aktiv medlem
(Sorry, bara måste få hälla ur mig lite frustration)
Tycker denna sentens är välbekant på något sätt. Får en deja-vu känsla:). Ursäkta Mats om jag skämtar lite på din bekostnad, men yttrandet är verkligen "lillnoriskt":)

Jag tror att om man inte tyckte att A77 var "färdig" så kommer man sannolikt inte att bli polare med A99 heller. Och vice versa. Jag tyckte A77 var helt okej för min typ av fotografering och hade säkert varit nöjd med A99, men jag ville ha en FF med mycket högt DR och högre upplösning än A900 samt om möjligt bättre lågljusegenskaper.

Tog för givet att Sony skulle sätta en 36 Mp sensor i sin nya FF eftersom den visat sig fungera så bra i D800. Hade den sensorn hamnat där kunde jag tagit lite ljustapp och lite sämre lågljusegenskaper utan att klaga p g a vinklingsbar display och fokuspeaking som jag ser som väldigt stora fördelar.

Men jag lämnade Sonys tjockkamerasegment till förmån för D800 och är mer en helnöjd med allt utom avsaknaden av tiltbar display och fokuspeaking. NEX-systemet behöll jag däremot.

Rent bildkvalitetsmässigt tror jag inte en A99 kan matcha en D600 heller från vilken jag fått mycket bra filer sända till mig. På högiso blir den rejält omkörd av en 5DMkIII (en kamera som sannolikt är den bästa allround FF just nu i det här prissegmentet så länge man inte letar högsta möjliga DR i basisoområdet).

Jag tror emellertid att den som köper en A99 ändå blir nöjd på det stora hela OM man är medveten att det finns viss laggning och en liten ljusförlust som för många är bagatellartad. Dessutom måste man nog vara polare med EVF i så måtto att man uppskattar dess fördelar och lägger mindre vikt vid dess nackdelar.

Ändå håller jag med dig och även Sten-Åke.

Jag har ju kört A99:s konkurrenter i detta segment ganska flitigt och de är starka kort. Felet är trots allt att jag sitter och TROR saker grundade på viss erfarenhet men utan att kört en A99.
Det Sten-Åke skriver är ju så självklart egentligen: D v s man måste prova själv för att se om en kamera till syvende och sist passare det egna fotograferandet till den grad att man verkligen blir nöjd.

Med den brasklappen inslängd känner jag ändå att jag gjorde rätt som bytte system. Konceptet NEX däremot är helt lysande tycker jag. Den delen av Sony tror jag aldrig jag kommer att göra mig av med.

//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, men displayteknik til trots. Själva EVFen är det ju inget större fel på, men de övriga dumheterna som lagg i att värdet ändras när man ändrar exponeringsinställningarna osv. Alltså det som inte är åtgärdat i A77 än efter en massa fw-uppgraderingar som ska fixa det och att vissa låtsas om som att det inte finns. Det är ju bara så pinsamt uselt...................


.........Till råga på allt så kostar den 8000 kr mer än Nikon D600, vilket är totalt vrickat om de tror sig kunna sälja mer än ett litet fåtal av den här kameran......................

...............Jag har dessutom en annan farhåga och det är att sensor AF-punkterna stjäl ytterligare ljus.

Tittar man på Canon och jämför 600D och 650D så presterar den nya sensorn med fokuspunkter sämre än föregångaren. Canon hävdade ju i intervjun med Fröderberg att den skulle vara ett antal steg bättre, men kunde inte säga precis hur mycket. Skitsnack som vanligt med andra ord.
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/813|0/(brand)/Canon/(appareil2)/692|0/(brand2)/Canon.................

..............Jag vet inte om det generellt inbyggt i tekniken, men gissar att det är så.
Det innebär att A99 kommer att dels få ett tapp av SLT med en faktor 0,75 som man får genom att jämföra t.ex. A580 med A55 eller A57, samt NEX-7 med A77 (A57 presterar sämre 'n A55, märkligt). Dels ett tapp med faktor 0,95 jämfört med Nikon pga mustigare filter och dels det här tappet med faktor 0,91 pga AF-sensorerna..............
Jag håller som sagt med dig i mycket men jag är ju inte lika förvånad som du för jag har alltid haft större svänghjul än du och aldrig haft dessa onorma förväntningar som du haft. Därför har jag svårt att bli bottenlöst besviken. Mer brydd kanske men faktiskt delvis av andra skäl än du. Här kan jag bara hålla med Lennart, jag har hört det förr och jag är fortfarande lite förvånad att du nu är ute på samma resa nu som tidigare med A77. Upp som en rymdraket och ner som en pannkaka.

Vi pratar ju kameror och evolution här men du utgår alltid från att det kommer vara en revolution varenda ny systemkameramodell från Sony som det kommit rykten kring. Det är inte vettigt. Det som om man skulle drabbats av en fullständigt miserabel meteorolog. Prerelease är alltid strålande solsken och minst 30 grader med en marguerita i skuggan vid poolen men sedan drabbas man av rena bautaorkanen kombinerad med både isstorm och tsunami där nog endast stora mänder brännvin eller lyckopiller hjälper om man ska hitta någon form av balans på kort sikt. Har vi inte snart lärt oss att anpassa förväntningarna efter A77 åtminstone?? Det blir ju bara en vådlig baksmälla av dessa enormt uppskruvade förväntningar.

- men visst, priset ja, alldeles för högt relativt konkurrenterna om man jämför med billighets FF-modellerna men är det en fair jämförelse? Ska man inte jämföra med exv. 5D MK III och A800 när det gäller funktioner? Var hamnar vi då? Allt är väl inte 32 MP att utgå från. Pixelracet är vi väl lite färdiga med? Det finns ju andra egenskaper också att ta hänsyn till.
- Laggning nja (har ingen A99 eller A77 men en NEX 7 som du vet och jag jämförde exponeringsinställningarna med A580 och tyckte väl inte att det var något att gnälla över Jag testade bl.a. hur rapp den var i programshift i A-läget då både tid och bländare ändras (i AF-läge förstås)).
- Däremot EVF:ens slöhet i starten JAVISST! Det är ett problem. Först blir den helt vit och sedan efter alldeles för lång tid så dyker bilden upp och får allt mer mättade färger. Här finns en förbättringspotential och man undrar ju om dessa saker faktiskt i så fall hänger ihop. Testa genom att stänga av Live View effects off (påverkar EVF också).

Men recensenterna gnällde ju dessutom om att EVF:en släcktes när man tog den från ögat i något fall och eyedetect kanske är en teknik okänd för "Canon-recensenter", vad vet ja och det känns ju i så fall bara okunnigt. Dravlet om toppdisplayen också.

Jag har dock en misstanke om att du kan ha rätt i detta med att fokuspunkter på huvudsensorn inte är gratis de heller när det gäller ljustapp. Men det kan ju också vara så att Canon inte lyckats parera detta ljustapp på samma sätt som Sony som ju faktiskt lyckats lyfta sina FF-sensorer ytterligare några snäpp på basiso i jämförelse med just Canon men även tidigare Sony-sensorer. Så ser det ju faktiskt ut på basiso om du jämför 5D MK III och D800 redan och i A99 pratar vi en sensor där man tydligen ökat storleken på de enskilda pixlarna i jämförelse med äldre 24 MP sensor om man får tro en del recensenter så den kanske är en del bättre än äldre sensorer som de i A850 och A900 även om vi inte har några siffror i DxO ännu. Kolla på DxO när det är dags. Nu är det ju bara Nikon-kameror i topp tillsammans med en del MF-kameror. Fyra fem modeller både av den senaste och näst senaste generationen Sony-sensorer. Så det finns faktiskt visst fog för en viss positiv hållning här om man nu inte mår bra av att ta ut allt elände i förskott.

Så det vi kanske borde besinna oss med att ta ut något i förskott vi inte vet något om. Det kan mycket väl vara så att Sony har råd att tappa lite här eftersom de med andra delar av "teknikfaktorn" parerar tappet genom en förbättrad sensorteknik. Att Canon ljugit om detta när det gäller 600D och 650D är bara pinsamt (det hände väl tidigare med 50D om jag inte missminner mig) men det innebär inte att vi kan tillämpa din matteövning som du gjort på A99-fallet. Vi måste besinna oss tills vi vet mer är jag rädd.
 
Senast ändrad:
ANNONS