Annons

M.Zuiko 17/1,8 släppt. Vad sägs?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarström

Aktiv medlem
Intressant! Jag använder nästan bara mitt PL 25 F1.4 på min OM-D och är hur nöjd som helt. Objektivet har något speciellt, microkontrast! Men är 17mm detta lika bra blir det svårt låta bli.
 

Makten

Aktiv medlem
Ser trevligt ut, men faktiskt lite väl dyrt i förhållande till ljusstyrkan kan jag tycka. Då jag redan har 12/2 och Panasonic 25/1,4 samt 20/1,7 så vete fasen om det faller inom ramen för vad jag "behöver". Å andra sidan gillar jag inte riktigt tjugan, för att inte tala om att den är så hysteriskt ful. Jag vet, det borde inte ha betydelse, men det har det.

Låt oss hoppas att priset sjunker en smula, då det som vanligt känns märkligt att femhundra dollar ska vara samma sak som femtusen spänn.
 

Skarström

Aktiv medlem
Ser trevligt ut, men faktiskt lite väl dyrt i förhållande till ljusstyrkan kan jag tycka. Då jag redan har 12/2 och Panasonic 25/1,4 samt 20/1,7 så vete fasen om det faller inom ramen för vad jag "behöver". Å andra sidan gillar jag inte riktigt tjugan, för att inte tala om att den är så hysteriskt ful. Jag vet, det borde inte ha betydelse, men det har det.

Låt oss hoppas att priset sjunker en smula, då det som vanligt känns märkligt att femhundra dollar ska vara samma sak som femtusen spänn.
12/2 står på önskelistan och 75an vore kul även om brännvidden är ny för mig.. 25mm på m43 är nog "min" brännvidd men en riktigt bra 12mm skulle jag ha nytta av. m43 har riktigt trevliga fasta objektiv.
 

pet

Aktiv medlem
Ser trevligt ut, men faktiskt lite väl dyrt i förhållande till ljusstyrkan kan jag tycka. Då jag redan har 12/2 och Panasonic 25/1,4 samt 20/1,7 så vete fasen om det faller inom ramen för vad jag "behöver". Å andra sidan gillar jag inte riktigt tjugan, för att inte tala om att den är så hysteriskt ful. Jag vet, det borde inte ha betydelse, men det har det.

Låt oss hoppas att priset sjunker en smula, då det som vanligt känns märkligt att femhundra dollar ska vara samma sak som femtusen spänn.
12/mm/f2,0 är inte dyr i förhållande till ljusstyrkan ;) ?? Tycker den verkar riktigt bra när det gäller den optiska prestandan och att den är i samma klass som 12mm/f2,0 och 75mm/f1,8 när det gäller byggkvalitén talar för att den mekaniskt kommer kännas riktigt fin.

Personligen tycker jag den ser riktigt trevlig ut...som en kortare(?) o kompaktare version av 12mm/f2,0
 

mapem

Aktiv medlem
Pekka verkar ju inte överentusiastisk. Han anser 12-60 vara bättre. Men bilderna ser fina ut, och även Robins. Särskilt hans kanske.

Fint objektiv, men jag tror jag klarar mig med mitt Sigma 19/2,8 ett tag till i alla fall. Ser ut att vara ungefär samma skärpa och färger, och klarar man sig med 2,8 så duger det rätt bra.
 

mapem

Aktiv medlem
Mycket utförligt. Inte bättre än 20/1,7 om jag tolkar Ming Thein rätt. Fina bilder. Han är verkligen en duktig fotograf. Han går igenom vad han säger är alla alternativ utan att nämna Sigma 19/2,8 som faktiskt kan vara ett budgetalternativ, tycker jag i alla fall.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Mmm...tar man sedan hänsyn till priserna så får man en ganska hyfsad bild av läget.

Panasonic 20/1.7 ca 4000 kr
Zuiko 17/1.8 ca 5000 kr
Sigma 19/2.8 ca 1600 kr
Zuiko 17/2.8 ca 2700 kr

(Cyberphoto idag)
 

Makten

Aktiv medlem
Bokeh och framför allt CA som kan vara ett problem med 20:an. Detta påverkar vanlig fotografering mer än en marginell skillnad i maximal skärpa. Sedan ska man förstås inte glömma den stora skillnaden i AF-hastighet.
Jag är sjukt petig så vad som anses "marginellt" stämmer sällan med mina åsikter. Dock har jag efter att ha köpt 20/1,7 igen, insett att de brister i färg jag trodde att de hade, faktiskt beror på kameran (E-M5). Så vad jag än sätter frampå så blir det inte riktigt som jag vill, och då kvittar nog skillnaderna mot 17/1,8 faktiskt.

Jag kommer inte kunna vara nöjd med ett MFT-system som enda digitalkamera tyvärr, så om jag får vara efterklok skulle jag ha valt ett billigare hus med endast 20/1,7 och nöjt mig med dess prestanda för alla tillfällen då jag inte orkar släpa på klumpkameran.
 
ANNONS