Annons

Nd-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hejsan!

Tänkte köpa gråfilter för att kunna fota t ex "utsmetat" eller dimmigt vatten, tänker mig ett heltonat nd 8, är det lämpligt? Har två objektiv, Nikon 50mm 1.8g och 18-105mm 3.5 - 5.6. Skulle vilja använda båda. Kan jag köpa ett filter och stepring som passar till båda? I så fall, vilken storlek på filter? På stepring? Duger Hoya, eller har ni andra förslag, helst inte för dyrt?! Annat att tänka på när det gäller detta? Har läst lite trådar men funderar ändå vad som passar till mina objektiv.
Väldigt glad för era tips som jag haft stor nytta av tidigare, och hoppas på hjälp igen :)
 

kiwawa

Aktiv medlem
Jag tycker själv att ND8 är lite för lite. Det är "bara"3 exponeringssteg, vilket i.o.f.s nog räcker en riktigt mulen dag eller vid/efter solnedgång.
Jag har ett ND1024 vilket ger 10 stegs längre tid som är funkis även dagtid när den gula, varma saken syns. Men den kostar då också mer. Hoya duger alldeles utmärkt, jag har B&W.

Den stepupring som passar dina objektiv heter då 58-67.(hoppas jag googlat rätt på objektiven) Jag köpte ett 77mm-filter fast jag inte äger nåt objetiv med så stor filtergänga utan för att det är lättare att få sålt den om jag inte skulle vilja ha den kvar, stepupringar kostar ändå inte så mycket.

/Janne
 

Mrs C

Aktiv medlem
Jag tycker själv att ND8 är lite för lite. Det är "bara"3 exponeringssteg, vilket i.o.f.s nog räcker en riktigt mulen dag eller vid/efter solnedgång.
Jag har ett ND1024 vilket ger 10 stegs längre tid som är funkis även dagtid när den gula, varma saken syns. Men den kostar då också mer. Hoya duger alldeles utmärkt, jag har B&W.

Den stepupring som passar dina objektiv heter då 58-67.(hoppas jag googlat rätt på objektiven) Jag köpte ett 77mm-filter fast jag inte äger nåt objetiv med så stor filtergänga utan för att det är lättare att få sålt den om jag inte skulle vilja ha den kvar, stepupringar kostar ändå inte så mycket.

/Janne
Tack för ditt snabba svar!
Kan man använda ND1024 även vid tex solnedgång eller när det är mulet, eller behövs ett separat filter till det? Har inte riktigt fattat detta med stepupringar, kan man alltså ha en ännu större som skulle fungera till båda mina objektiv, och kanske nåt ytterligare med annan filterdiameter?
 

kiwawa

Aktiv medlem
Tack för ditt snabba svar!
Kan man använda ND1024 även vid tex solnedgång eller när det är mulet, eller behövs ett separat filter till det? Har inte riktigt fattat detta med stepupringar, kan man alltså ha en ännu större som skulle fungera till båda mina objektiv, och kanske nåt ytterligare med annan filterdiameter?
Japp, ett ND1024-filter kan du använda även vid skymning.

Här står lite om stop-tider och så. http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value

Kolla tabell.1
Säg att du hamnat på 1/60-dels sekund utan filter vid skymning, leta rätt på 1/60 i tabellen och räkna 10 steg åt höger. Vi hamnar då på 15 sekunder istället. Om du istället fotar dagtid vid soligt väder så kanske du får en tid på 1/500-dels sekund utan filter och med filter hamnar du istället på 2 sekunder. Det tar alltså bara längre tid för kameran att samla in den mängd ljus som behövs för att få en bra exponering.

Här har du några stepupfilter. http://www.kaffebrus.com/step-up-ringar-121.html

Säg att mitt objektiv har en 34-mm gänga och jag vill använda mitt enda filter med 77mm-gänga. Jag behöver då skaffa ett 34-37, i det skruva ett 37-58 och sen 58-77. Du kan kombinera ringar lite hur du vill för att kunna använda vilka filter du vill. Nåt som funkar dåligt är att använda filter med mindre gänga än det du har i kameran då kanterna troligtvis kommer att synas men det finns ringar för det med och dom kallas stepdownringar.

/Janne
 

antic

Aktiv medlem
Du skulle i ditt fall kunna köpa ett 67mm filter och en 58-67 step up ring för dina två objektiv. Men jag hade funderat på vilka andra objektiv kan bli aktuella? 77 är vanligt på många lite bättre objektiv. Du kan ha ett 77 filter och ett par olika stepringar. Jag har ett 77 mm som passar på normalzoomen och på telezoomen men behöver då stepring till mitt 50 1.8.
 

Bilagor

Mrs C

Aktiv medlem
Återigen tack för de informativa länkarna och bilden! Nu förstår jag bättre :)

Vilka objektiv som är intressanta framöver är jag inte helt på det klara med, är nybörjare i kameravärlden och håller som bäst på att lära mig de objektiv jag har än så länge, men tycker att det finns så många intressanta objektiv så det kommer bli svårt att bestämma när det väl är dags :)

Det får bli ett 10 stops filter då!
 

Mrs C

Aktiv medlem

nikitin

Aktiv medlem
Om du vill ha ett 10 stegs ND xilter av högsta kvalité, rekommenderar jag Lee:s Big Stopper. Filtersystemet kostar en hel del, men är mycket flexibelt och du kan använda den till flera olika filterdiameter. Sedan när du vill börja att avtonade gråfilter för att tona ned himlen är det enkelt att bygga vidare i systemet.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Ok! Har försökt att hitta proversionen från nån svensk sida men det verkar inte finnas. Är detta filtret bättre eller lika bra som B W, fast mer prisvärt?
Haida Slim PRO II MC ND3.0 1000x är ett riktigt bra filter, i klass med B+W's och Lee's motsvarande, fast för mycket mindre pengar. Viktigt att tänka på som tidigare nämns är att det måste vara "Pro II", tidigare modell var inte bra.

Här är länk till ett snabbtest jag gjort med och utan filtret, ingen synlig påverkan på bildkvalitén (dock är ju slutartiden 1000x längre). LÄNK
 

Mrs C

Aktiv medlem
Haida Slim PRO II MC ND3.0 1000x är ett riktigt bra filter, i klass med B+W's och Lee's motsvarande, fast för mycket mindre pengar. Viktigt att tänka på som tidigare nämns är att det måste vara "Pro II", tidigare modell var inte bra.

Här är länk till ett snabbtest jag gjort med och utan filtret, ingen synlig påverkan på bildkvalitén (dock är ju slutartiden 1000x längre). LÄNK
Det ser ju mkt bra ut!

Var lite rädd att 10 stops filter skulle göra bilderna väl mörka efter att ha läst detta på CyberPhotos sida:
Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=66729

Men nu ser jag ju på din bild att det fungerar utmärkt!

Har inte beställt från Amazon tidigare men det ska nog gå bra, köpte du ditt filter därifrån eller har du hittat det nån annanstans?
 

Lega

Aktiv medlem
Nd-Variabelt

Hej.

Jag køpte ett variabelt ND filter i Norge, har inte haft tid att testa æn då jag måste på jobb.
Om jag kommer ihåg rætt så var det från 2 till 10.
Nån som har testat ett sånt? Fungerar?

Mvh
Lasse
 

Dragoen

Aktiv medlem
Var lite rädd att 10 stops filter skulle göra bilderna väl mörka efter att ha läst detta på CyberPhotos sida: Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=66729
Det som händer är att mycket mindre ljus kommer in i objektivet och därför kommer sökaren bli i princip svart, det krävs alltså stativ plus fokusering innan du monterar på filtret på objektivet.

Det du får göra är att ta tiden du hade innan du monterade på filtret och multiplicera detta med 1000, då får du den slutartid du bör använda för din exponering (använd manuellt läge).
Bilden i mitt exempel hade slutartid 1/50 utan filter, med filtret monterat blev slutartiden då 20 sekunder.

Där bli viss skillnad i färgerna att de blir lite varmare, men det går i princip helt att åtgärda genom att korrigera vitbalansen (alla ND filter som släpper genom extremt lite ljus ger färgstick, men Haidas Pro II ger ungefär lika lite som Lee och B+W, något som är sällsynt hos billiga filter).
 

Mrs C

Aktiv medlem
Det som händer är att mycket mindre ljus kommer in i objektivet och därför kommer sökaren bli i princip svart, det krävs alltså stativ plus fokusering innan du monterar på filtret på objektivet.

Det du får göra är att ta tiden du hade innan du monterade på filtret och multiplicera detta med 1000, då får du den slutartid du bör använda för din exponering (använd manuellt läge).
Bilden i mitt exempel hade slutartid 1/50 utan filter, med filtret monterat blev slutartiden då 20 sekunder.

Där bli viss skillnad i färgerna att de blir lite varmare, men det går i princip helt att åtgärda genom att korrigera vitbalansen (alla ND filter som släpper genom extremt lite ljus ger färgstick, men Haidas Pro II ger ungefär lika lite som Lee och B+W, något som är sällsynt hos billiga filter).
Tack för du tog dig tid att förklara så bra! Just hur man går tillväga har jag undrat över och nu vet jag :) Jätteglad för hjälpen, ska bli kul att testa så fort jag beställt och fått filtret!
 

Mrs C

Aktiv medlem
Hej igen!

Ville kolla om jag kunde få tag på Haida pro II-filtret här hemma eftersom jag inte handlat på Amazon tidigare och tycker det är lite olustigt att lämna ut kontouppgifter när jag dessutom inte förstår tyska och det lätt blir fel, även om man försöker översätta så gott det går. Fick detta besked efter att ha mailat och frågat på en onlineshop som säljer Haida ND-filter, angående Pro II:

"På slim modellen är metallringen tunnare vilket medför att att det saknas yttre gängor.
Då kan man inte skruva fast ett motljusskydd på filtret."

Är detta en nackdel?
 
ANNONS